Standing in the Dust (2016) on IMDb

ایستاده در غبار (1395)

Standing in the Dust

105 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
تاریخ اکران: 1395/03/19

ایستاده در غبار اولین ساخته‌ی محمد حسین مهدویان است. اثری که سیمرغ بلورین بهترین فیلم، جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو، سیمرغ جلوه‌های ویژه میدانی و بصری و طراحی صحنه را در سی و چهارمین جشنواره فجر از آن خود کرد. فیلمی جسورانه و صادق، که بعد از سالها نگاهی تازه و تاثیرگذار از 8 سال دفاع مقدس به تصویر کشید. نکته‌ای که این فیلم را از فیلم‌های هم ژانرش متمایز می‌کند, شیوه‌ی متفاوت روایت اوست. فیلمی بی‌طرف با روایتی مستند اما داستانی که دیدگاه‌های سنتی مخاطبان را در حوزه دفاع مقدس تغییر می‌دهد زیرا بدون شعار‌ زدگی حقایق را مطرح می‌کند. این فیلم زندگی حاج احمد متوسلیان را از کودکی تا حضور در جبهه و سرنوشتش را بازگو می‌کند.

ایستاده در غبار اولین ساخته‌ی محمد حسین مهدویان است. اثری که سیمرغ بلورین بهترین فیلم، جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو، سیمرغ جلوه‌های ویژه میدانی و بصری و طراحی صحنه را در سی و چهارمین جشنواره فجر از آن خود کرد. فیلمی جسورانه و صادق، که بعد از سالها نگاهی تازه و تاثیرگذار از 8 سال دفاع مقدس به تصویر کشید. نکته‌ای که این فیلم را از فیلم‌های هم ژانرش متمایز می‌کند, شیوه‌ی متفاوت روایت اوست. فیلمی بی‌طرف با روایتی مستند اما داستانی که دیدگاه‌های سنتی مخاطبان را در حوزه دفاع مقدس تغییر می‌دهد زیرا بدون شعار‌ زدگی حقایق را مطرح می‌کند. این فیلم زندگی حاج احمد متوسلیان را از کودکی تا حضور در جبهه و سرنوشتش را بازگو می‌کند.

جوایز ایستاده در غبار | Standing in the Dust
جوایز ایستاده در غبار | Standing in the Dust
جوایز ایستاده در غبار | Standing in the Dust
ایستاده در غبار | Standing in the Dust در جشنواره های مختلف 30 بار کاندید شده و 6 بار برنده اطلاعات بیشتر
مهیار محمد ملکی
مهیار محمد ملکی 1396/09/22
5
حلقه گمشده تاریخ جنگ

ایستاده در غبار فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم برای حضور در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد. ایستاده در غبار به خاطر خلاقیت‌های کم‌نظیر فیلم سازانش، مورد توجه عموم و منتقدین قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را از آن خود کرد. فیلم ایستاده در غبار در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است خلاصه داستان : احمد که دوران نوجوانی‌اش را در سکوت گذرانده و اکنون بزرگتر شده، فرمانده لشکری می‌شود که باید در دروازه‌های خرمشهر با دشمن بجنگند. اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرزهای ایران رقم می‌خورد. این فیلم دربارهٔ زندگی احمد متوسلیان است نظر منتقدین و صاحب نظران : مسعود فراستی :‌ در این وانفسای انباشت ابتذال بِفروشِ ۵۰ کیلو آلبالو، سالوادور،لانتوری و... ساختن فیلمی هرچقدر هم کوچک و پر اشتباه درباره‌ی شیرمردی به نام احمد متوسلیان که از بزرگترین فرماندهان و قهرمانان جنگ دفاعی و ملی ما بوده، جای شکر و سپاس دارد. فیلم «در نیامده»: آدم اصلی‌اش، متوسلیان، دَر نیامده و ساخته نشده است، بهروز افخمی: «مهم این است که تماشاچی موقع دیدن فیلم فکر کند متوسلیان یک آدم معمولی بوده و اگر خودش هم در موقعیت او قرار بگیرد ممکن است به چنین کارهایی دست بزند. حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در پردیس کورش به تماشای ایستاده در غبار نشست و در یادداشتی، تولید این فیلم سینمایی را ستود مجید مجیدی: ساخت این فیلم ۱۰۰ دقیقه‌ای که همه لحظاتش به زیبایی بازسازی شده است، جسارت بزرگی را طلب می‌کند. این فیلم نگاه متعهدانه‌ای نسبت به نسلی داشته که کارگردان به آن متعلق نبوده و ادای دین بسیار بزرگی محسوب می‌شود؛ آن هم در شرایطی که بیشتر به دنبال سیاه نمایی هستند. کمال تبریزی: این اثر به واقعیت‌ها نزدیک بود و شما هنگام تماشای آن احساس می‌کردید که به گذشته پرتاب شده‌ای، گذشته‌ای به همین شکل بوده است و همه این تصاویر را هم به شکل مستند نشان داده و این کار در ژانر خود کاری بسیار ارزشمند است و کاملاً موفق عمل کرده است حبیب رضایی: حیرت به تمام معنا! ایستاده در غبار شد جادوی سال سینمای ایران؛ تجربه‌ای که حتی تصورش هم نمی‌شد در ذهن مرور کرد. هرگز تا الان کسی به نزدیکی این گونه داستان گویی نیز نرسیده بود. یک فکر بکر و یک همت و دانش عمیق اما بی ادعا پشت هر صحنه این فیلم/ داستان/ روایت منحصر به فرد موج می‌زد ابراهیم حاتمی کیا: من به فیلمسازی که حرف خودش را بزند و دغدغه فردیت خودش را داشته باشد احترام می‌گذارم. از این زاویه می‌گویم تلاش پسرم آقای مهدویان را دوست دارم. اعتقاد دارم که او فرزند خلف مسیر بچه‌های فیلمساز جنگ است. این نمونه بسیار درست سینمای دفاع مقدس است. من به شدت از تماشای فیلم متأثر شده بودم پیمان معادی: خسته نباشید و تبریک می‌گویم به عوامل سازنده فیلم درخشان و با اهمیت ایستاده در غبار. کیف کردم از دیدنش و بی صبرانه منتظر دیدن فیلم بعدی این فیلمساز هستم نیکی کریمی: چقدر خوب است که آدم در باره فیلمی چیزی نداند و به یکباره با یک شاهکار روبه رو شود؛ و چقدر لذت بخش است دیدن این فیلم با این دید و این زیباشناسی… تبریک می‌گویم به همه عوامل این فیلم خوب که دوبار به ما یادآور می‌شود سینما زنده است وسالم و درست و بدون ادا و بدون تظاهر می‌تواند تأثیر گذار باشد. فرهاد اصلانی: از دیدن این فیلم لذت بردم. به کارگردان آن آقای مهدویان تبریک عرض می‌کنم. افتخار می‌کنم که چنین فیلمسازی در سینمای کشور داریم. امیدوار هستم که در آینده هم کار خود را تا این اندازه درخشان ادامه بدهید رضا کیانیان: فیلمنامه، کارگردان، بازیگری و طراحی صحنه خوبی دارد و مجموعه‌ای از خوب خوب خوب‌هاست. بعد از این مقدمه نسبتا بلند بریم نگاهی داشته باشیم به فیلم ایستاده در غبار با من مهیار محمد ملکی و نقد فیلم همراه باشید ایستاده در غبار -حلقه گمشده تاریخ جنگ صحبتم رو با این جمله شروع میکنم ایستاده در غبار روایتگر چه بود ؟ اینگونه پاسخ میدهم این فیلم روایتگر بخشی از تاریخ جنگ به شکل کاملا مستند گونه میباشد روی این بخش کارش تاکید بیشتری دارم تاریخ جنگ به شکل مستند خب اساسا داستان و خط سیر داستانی چی تعریف میشه ؟ داستان یعنی فاصله دو نقطه یک و دو به طوری که این فاصل ه به صورت خط صاف نباشد و با استفاده از موانع منطقی داستانی دچار نوسان و موج شود مهدویان ضربه اصلی به بدنه فیلمش را زمانی وارد اورد که نتوانست مرز واضح و روشنی بین سینمای داستانی و مستند پدید بیاورد این بدین معنا میباشد که وی هیچ وجوه اصلی از این دو سینما را به درستی رعایت نکرده است وجه اصلی سینمای مستند: :روایت برگرفته از تصاویر یا صدا ی واقعی افراد ضمن حرکت در چارچوب موضوع یا حادثه این یعنی اینکه همه چیز واقعی است اگر جایی تصویر نیست و صدا هست مجاز به کارگیری صدا با تصویر گریم شده شخص مورد نظر نیستیم در ان لحظه صدا به صورت تک بخشی میتواند با یک عکس از فرد مورد نظر همراه گردد وجه اصلی سینمای داستانی :غیر مستند بودن آن یعنی هر انچه که در مورد سینمای مستند عرض کردم اینجا حضور ندارد بعد از تفسیر این دو موضوع مجددا نگاهی به فیلم ایستاده در غبار داشته باشیم : و این سوال مهم :چقدر به سینمای داستانی متعهد است ؟چقدر به سینمای مستند ؟اساسا آیا تلفیق این دو سینما کنار هم به هر میزان توجیه منطقی دارد یا خیر ؟ مسلما پاسخ سوال خیر است !و باید به عرض برسانم بهترین فیلم سی و چهارمین جشنواره فجر در همان ابتدا قدم هایش را محکم برنداشته است به عبارتی هر انچه هست دستور پخت جدیدی برای سینما و تلویزیون است چیزی که ابتدا ما را یاد اپلیکیشن داب اسمش میاندازد میتوانم اینگونه عرض کنم مهدویان در طول کل پروسه ساختش یک قدم از کارگردانان دیگر جلوتر بود چرا که او ایتم هایی به اسم صدای ضبط شده و گاه تصاویر ضبط شده از احمد متوسلیان را در اختیار داشته است بدین معنا که فیلم اماده شده اش را قبل ساخت یا با صدا یا با تصویر یا هر دو متصور میشده است و این اصلا امتیاز مثبت و جالب توجهی برای یک کارگردان نیست از طرفی به واسطه ریتم مستند وارش داستان خیلی حرفی برای گفتن ندارد در نهایت چیزی که به صورت محسوس رویت میشود شخصیت پردازی متوسلیان است فیلمنامه از نوع داستان -سرنوشت میباشد (نمایش زندگانی یک شخصیت در یک بازه طولانی) در مورد اینکه داستان حرفی برای گفتن ندارد کمی بیشتر صحبت کنیم و ببینیم این حرف من چه معنا و مفهومی دارد ؟ داستان چیه :قبلتر گفتم اینجا طور دیگه عرض میکنم داستان به مثابه این است که نخ ریسمانیو بگیری و دنبالش کنی تا به نقطه پایان برسی این وسط اگر نخ قطعی داشته باشد داستان وجود ندارد ایستاده در غبار هیچ چارچوب مشخصی ندارد همانطور که عرض شد مجموعه ای قصه از زندگی متوسلیان به شکل مستند گونه میباشد اجازه بدید کمی در مورد موسیقی در این کار حرف بزنیم موسیقی خوبه چون : به صورت متعدد و متنوع و با ریتم درست و والیوم خوب فیلم را همراهی میکند اگر چه در این کار با چیزی به اسم صدا برداری طرف نیستیم و هر چه هست صدا گذاری است اما باید عرض کنم اکت بازیگران جالب توجه و خوب است خیلی از دوستان و عزیزان رسانه برای هنر بی مثال جناب مهدویان در ساخت کلیپ های متعدد از جنس داب اسمش در خلال فیلم جیغ و هورا میکشند اما ایا این به معنای نمره قبولی برای کار وی است ؟پاسخ را اینطور عرض میکنم مردم ما زمان مشاهده کار ایشان انقدر شوک شدند که اگر یک فیلم داب اسمش در اینیستا میدیدند شوک میشدند اینکه بیاییم صداهای ضبط شده را طوری با صحنه تطابق دهیم که اب از اب تکان نخورد به تنهایی نکته مثبت نیست نکته مثبت انجاست که تو با شخصیت هایت دیالوگ بگویی و حرف بزنیو قصه رو در مدیوم پرده تعریف کنی به جایش چیزی که ما میبینیم صدای راوی ها و کلیپ های داب اسمش و گاها موزیکال است که چیزی جز لایک ندارد نکته خوب و مثبت کار میزان اتالوناژ یا تصحیح رنگ تصویر میباشد که دقیقا مناسب حال و احوال زمان داستان صورت میپذیرد اینکه کستینگ افراد نا آشنا و غیر چهره هستند ما را به فضای مستند گونه کار نزدیکتر میکند انجاها که دوربین رو دست است لرزش های خوبی را شاهد هستیم طراحی لباس و طراحی صحنه و همچنین گریم به درستی صورت گرفته است فیلم به صورت قهرمان محور میباشد قهرمان قصه متوسلیان است دکوپاژ(محل قرار گیری و زاویه دید دوربین )میزانسن ها (فضاسازی قاب )تدوین و طراحی صحنه و طراحی لباس و خود داستان و دیالوگ به واسطه فضای مستند گونه هیچ خلاقیتی در ش به کار نرفته است در پایان باید اشاره کنم ایستاده در غبار حقیقتا کار پر زحمتی چه از حیث شبیه سازی و چه از حیث جمع اوری اطلاعات ان هم به شکل درست و مستند گونه بوده است .اما با این همه چون این پروژه نتوانست به داستان پردازی به شیوه مستند گونه اش بپردازد شکست خورده میباشد حرف من را اشتباه برداشت نکنید عرض کردم اول داستان بعد مستند .یعنی تا وقتی داستانی نباشد مستندی هم نیست راهی که مهدویان بر عکس طی,کرد (اول مستند بعد داستان)برای همینم ریتم قصه و داستان به شدت افت کرد سخن پایانی :سینما یعنی مخاطب و مخاطب یعنی قصه با تعریف درستش

سایر اطلاعات فیلم ایستاده در غبار

اطلاعات کمپانی ها
گیشه
میزان فروش:

2,414,209,996 تومان

حاشیه ها
  • این فیلم برگرفته از مستنداتی است که صدای واقعی احمد متوسلیان بر روی آن قرار دارد.

  • این فیلم با دوربین شانزده میلیمتری فیلمبرداری شده است.

  • این فیلم به سبک «داکیودرام» ساخته شده است.

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

105 دقیقه

رنگ:

رنگی

داستان

ایستاده در غبار اولین ساخته‌ی محمد حسین مهدویان است. اثری که سیمرغ بلورین بهترین فیلم، جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو، سیمرغ جلوه‌های ویژه میدانی و بصری و طراحی صحنه را در سی و چهارمین جشنواره فجر از آن خود کرد. فیلمی جسورانه و صادق، که بعد از سالها نگاهی تازه و تاثیرگذار از 8 سال دفاع مقدس به تصویر کشید. نکته‌ای که این فیلم را از فیلم‌های هم ژانرش متمایز می‌کند, شیوه‌ی متفاوت روایت اوست. فیلمی بی‌طرف با روایتی مستند اما داستانی که دیدگاه‌های سنتی مخاطبان را در حوزه دفاع مقدس تغییر می‌دهد زیرا بدون شعار‌ زدگی حقایق را مطرح می‌کند. این فیلم زندگی حاج احمد متوسلیان را از کودکی تا حضور در جبهه و سرنوشتش را بازگو می‌کند.

اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل ایستاده در غبار | Standing in the Dust