سه بیگانه (1395)

95 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
تاریخ اکران: 1395/12/28

اولین فیلم سینمایی بلند «مهدی مظلومی» درباره‌ی سه جاسوس خارجی است که برای انجام عملیاتی خرابکارانه وارد خاک ایران می شوند. این سه نفر به خاطر تشابه‌ قیافه به چند مسئول سرشناس وارد بازی جدیدی می‌شوند که تمام نقشه‌های از قبل تعیین‌شده‌شان را به هم می‌ریزد.

اولین فیلم سینمایی بلند «مهدی مظلومی» درباره‌ی سه جاسوس خارجی است که برای انجام عملیاتی خرابکارانه وارد خاک ایران می شوند. این سه نفر به خاطر تشابه‌ قیافه به چند مسئول سرشناس وارد بازی جدیدی می‌شوند که تمام نقشه‌های از قبل تعیین‌شده‌شان را به هم می‌ریزد.


ابتذال در کمدی

سه بیگانه یا سه غریبه همان داستان آشنای همیشگی سینمای کمیک میباشد فیلمی که به نوعی قرار است در بازه زمانی نود دقیقه ای خود به داستان سه ابله بپردازد سه ابلهی که هر کدام نقاط ضعف و برگ برنده هایی با خود به همراه دارند همانطور که قبلا به عرض رساندم مادامی که به محتوا توجه نشود فرم اهمیتی پیدا نمیکند چیزی که بر عکسش به نوعی هم میتواند باشد هم میتواند نباشد سه بیگانه مهدی مظلومی در بحث محتوا و قصه به حدی مبتذل ظاهر شده است که مخاطب را بعد از خنده های بدون معنا به فکر وا میدارد که خب بعدش چی ؟ سوالی که از ابتدا تا نقطه پایانی فیلم مارا همراهی میکند سه بیگانه هیچگاه وارد حلقه بحرانی و روایت یک قصه به شکل دراماتیک اش نمیشود هر چه هست سیر صعود و نزول کاراکتر هایی است که از هیچ منطق داستانی پیروی نمیکنند به عبارتی اخرین دست پخت مظلومی چیزی جز سیاه نمایی ایران و فرهنگ ایرانی ها نیست فیلمی که سعی دارد نه به شیوه انتقادی بلکه به شیوه مخرب به طرح مسایلی بپردازد که به میزان زیادی در ان اغراق شده است داستان فیلم یک داستان تعقیب و گریز ساده است بدین معنا که فیلمنامه نویس هیچگونه ابتکاری در بحث پیشبرد محتوا از خود نشان نداده است شخصیت پردازی به میزان حد اقلی اش میباشد موضوعی که در همان ابتدا به مثال یک سر مشق برای مخاطب از جانب یک فرد بالادستی دیکته میشود که خیلی کلیشه ایست نکته ای که باید به ان توجه داشت شوخی های موجود در فیلم میباشد که به نوعی بخشی از انها مربوط به شوخی های اروتیک (پایین تنه )است کمدی ای که به هیچ عنوان با طبع یک خانواده ایرانی همخوانی ندارد کمدی در حالت کلی به سه شکل اتفاق میافتد اول:کمدی کلامی :همانطور که عرض شد این بخش از کمدی فیلم عمدتا به صورت اروتیک و یا نوع گویش میباشد دوم :کمدی اکت یا بازی :این بخش همچون بخش پیشین بسیار ضعیف ظاهر گشته بازیگران هیچ کدام اکت خوش رنگ و لعابی جهت جذاب سازی مقوله کمدی در فیلم از خود به نمایش نمیگذارند سوم:کمدی موقعیت :عمده تمرکز فیلم در دو موضوع خلاصه میشود فرار از قصه و شکل گیری موقعیت هایی که همه در جهت سیاه نمایی و یا تخریب فرهنگ ایران و ایرانی میباشد این موضوع اگر در حد و اندازه انتقاد باقی میماند میتوانست قابل قبول و جالب توجه باشد اما باید در نظر داشت ذات کمدی یعنی کاریکاتور و کاریکاتور به معنای اغراق تمامی وجوه یک قصه ضمن مقایسه با واقعیت میباشد اما مظلومی پا را از همه این حرفا فراتر گذاشته و قصه ای را به تصویر در اورده که به شدت مصداق وطن فروشی و خیانت به مملکت خود میباشد بخش اعظم کمدی سه بیگانه وام دار قصه های کمیک هالیوودی میباشد با این تفاوت که فیلمنامه عینا بدون هیچ تطبیقی با فرهنگ ایرانی (اصطلاحا ایرانیزه)به نمایش در امده است زمانیکه چند قدمی به عقب برمیگردیم و کمدی مفتضح مظلومی را نظاره میکنیم خواهیم دانست که این کمدی چیزی جز یک اسلپ استیک نیست موضوعی که اولین بار در بین سال های ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ میلادی با کمدی های معروفی همچون لورل و هاردی یا هارولد لوید شکل گرفت بد نیست اشاره ای داشته باشیم به این موضوع که بنیانگذار این نوع کمدی مک سنت آمریکایی بود و به دسته ای از فیلمهای صامت کمدی اطلاق میگشت که عمده تمرکزشان روی عنصر بزن و بکوب بود چیزی که توی کمدی شلوغ مظلومی به وضوح دیده میشود با این تفاوت که کمدی مظلومی صامت نیست نکته جالب توجه در این موضوع بود که علیرغم کستینگ حرفه ای و سرشناس هیچکدام از بازیگران عملکرد مثبت و رو به جلویی نداشتند این بدین معناست که تمامی اکتور ها فقط تلاش داشتند انچه روی کاغذ امده است را به اجرا در بیاورند بدون انکه تحلیلی روی نقش هایشان داشته باشند سه بیگانه در زمینه فیلمبرداری غیر از یکی دو پلان اصلا موفق کارنکرده است هر چه هست یک ضبط تصویری ساده است که یک کمرا من ساده هم میتواند به انجام برساند به عبارت دیگر کارگردانی تصویر برداری پلان ها باید به صورتی انجام میگرفت که : یک:رونمایی از هویت کاراکتر ها دو:بلد کردن مباحث کمیک فیلم فارغ از بخش کمیک فیلم که بن مایه ان را تشکیل میدهد سه بیگانه روی مقوله اکشن استوار گشته است این بدین معناست که ما میبایست به صورت قابل توجه شاهد صحنه های اکشنی میبودیم که میتوانست برگ برنده این فیلم قلمداد گردد که مظلومی از این موضوعات هم به راحتی گذر میکند بعد از همه این صحبت ها به پرده پایانی قصه نگاه بیاندازیم سه بیگانه بعد از فراز و فرود های کسل اورش در پرده پایانی تصمیم دارد به نوعی با چند غافلگیری مخاطبان را روانه خانه هایشان کند باید به عرض برسانم غافلگیری ها به شدت فاجعه و مبتدی میباشد انقدر مبتدی و کلیشه ای و دم دستی که مخاطب را به خنده وا میدارد جمع بندی نهایی : اخرین ساخته مهدی مظلومی چیز جز یک ابتذال بزرگ و یک شکست در کارنامه وی نمیباشد و این یعنی همان ده هزار یا بیست هزاری که هیچگاه نباید برای این فیلم هزینه کنید

سایر اطلاعات فیلم سه بیگانه

اطلاعات کمپانی ها
پخش‌کننده:

فیلمسازان مولود

گیشه
میزان فروش:

1,993,935,000 تومان

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

95 دقیقه

داستان

اولین فیلم سینمایی بلند «مهدی مظلومی» درباره‌ی سه جاسوس خارجی است که برای انجام عملیاتی خرابکارانه وارد خاک ایران می شوند. این سه نفر به خاطر تشابه‌ قیافه به چند مسئول سرشناس وارد بازی جدیدی می‌شوند که تمام نقشه‌های از قبل تعیین‌شده‌شان را به هم می‌ریزد.

اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل سه بیگانه