دونده زمین (1395)

85 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
تاریخ اکران: 1395/05/01
کارگردان: کمال تبریزی

فیلم داستانی واقعی از زندگی«هازاما کامپه»هنرپیشه ژاپنی است که نذر کرده درست در سن ۶۰ سالگی دور دنیا را بدود. پس از یک سال و نیم در ترکیه متوجه می‌شود که به بیماری سرطان دچار شده است. زندگی او از این‌جا برایش تغییر می‌کند.

فیلم داستانی واقعی از زندگی«هازاما کامپه»هنرپیشه ژاپنی است که نذر کرده درست در سن ۶۰ سالگی دور دنیا را بدود. پس از یک سال و نیم در ترکیه متوجه می‌شود که به بیماری سرطان دچار شده است. زندگی او از این‌جا برایش تغییر می‌کند.


تحقق یک باور

دونده زمین فیلمی به کارگردانی کمال تبریزی، نویسندگی زهرا اجلالی و تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع نوری محصول سال ۱۳۸۹ است. این فیلم پس از شش سال توقیف در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ،۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است. خلاصه داستان یک دونده و بازیگر ژاپنی به نام هازاما کامپه تصمیم می‌گیرد از ژاپن شروع کند دور دنیا را دویدن. وی به وسیله یک قایق بادبانی و از طریق دریا خود را به آمریکا می‌رساند و پس از دویدن در آمریکا به اروپا می‌رسد و از طریق ترکیه قصد ورود به ایران را دارد که در ترکیه می‌فهمد مبتلا به بیماری سرطان شده است. او بعد از یک ماه از بیمارستان ترخیص می‌شود و راهش را به سمت ایران ادامه می‌دهد. وقتی وارد ایران می‌شود اتفاقاتی می‌افتد که روی خودش و بیماری‌اش تأثیر می‌گذارد. بازیگران سحر دولتشاهی خسرو احمدی ناهید مسلمی حسین عابدینی نیکی نصیریان حنیف شهپرراد ندا جبرائیلی زهرا طاهری‌منش هازاما کامپه تحقق یک باور دونده زمین از ان دست فیلم های به شدت معنا گراست بدین معنا که فیلم در غیاب داستان سعی به طرح موضوعاتی دارد که همگی را میتوان به نوعی دغدغه های خاص جامعه فعلی قلمداد کرد کمال تبریزی در این پروژه به صورت بسیار هوشمندانه و فکر شده روی موضوع جهل و عدم آگاهی مردم دست میگذارد یعنی پایه و اساس قصه روی طرح و حل این موضوع بنا میشود خب شاید سوال پیش بیاید دونده زمین یا همان مرد ژاپنی نقشش چیست ؟ پاسخ :از ابتدا تا انتهای پروژه حضور از دونده از دو وجه پر اهمیت میباشد وجه اول :حفظ چارچوب نیمچه داستانی و مستند گونه دونده زمین وجه دوم :برون ریزی فکری فیلمنامه نویس و طرح مسایل در این چارچوب ضمن به کارگیری از عنصر دونده به عنوان راه حل با این حساب دونده زمین فیلمی نیست که بتواند در حوزه بحث سرگرمی مخاطب خود را اقناع کند در عوض فیلمیست که به طور خاص مسایلی را مطرح میکند که بسیار جالب توجه میباشد اینکه مضامین و مفاهیم این فیلم را چقدر میتوان با عرصه سیاست مرتبط دانست ؟باید اینطور پاسخ داد که به دلیل درهم تنیدگی بیش از حد سیاست با دغدغه های اجتماعی و... در جامعه فعلی دونده زمین نیز به طور حتم فیلمی سیاسی تلقی میگردد فیلم سیاسی ای که مضامین اجتماعی را در خود جای داده است بیاییم سر قصه و انچه که میبینیم را کمی تحلیل کنیم دونده زمین از بعد بخش ضعیف داستانی اش به دو قسمت تقسیم میشود ۱:قصه دونده ی ژاپنی ۲:قصه خانم معلم (سحر دولتشاهی) موضوعی که در بحث تیتراژ اغازین شاهدش هستیم فضای مستند گونه مربوط به دونده زمین تا ورود به ایران است ان طرف قضیه معلمی را میبینیم که برای تدریس وارد روستایی میشود که گویی در ان خاک مرده ریخته اند در بحث تکنیکال و مسایل فنی غیر از بحث موسیقی نمیتوان به ساخته کمال تبریزی ایرادی واداشت در مورد موسیقی باید عرض کنم که به شدت از کار جدا و با فاصله از ان حرکت میکند و نواخته میشود همانطور که عرض شد دونده زمین کاریست که روایت داستان گونه ندارد به عبارتی از ابتدای کار مخاطب با مسایل تمثیلی و نماد ها یی رو به رو میشود که به طور جدی میتوان انها را به مسایل و دغدغه های جامعه فعلی مرتبط دانست یعنی کمال تبریزی یا خانم اجلالی از چارچوب داستانی مستند گونه دونده برای طرح مسایل اینچنینی بهره برده اند بنده به شدت معتقدم مفاهیم و سرگرمی دو رسالت ارزشمند سینما و تلویزیون هستند اینکه برخی اثار به صورت تک وجهی سرگرمی را هدف قرار میدهند نمیتوان به ان عیب یا ایرادی وا داشت (همچون کمدی های سبک)اما اینکه یک فیلم به طور خاص به طرح مفاهیم بپردازد مادامی که این مفاهیم در غیاب داستان به صورت کادو پیچ شده باشد جالب توجه میباشد اما همینکه از این زر ورق بیرون بیاید و تبدیل به کلاس درس یا روزنامه و مجله شود دیگر جذابیتی ندارد میتوانم اینطور جمع بندی کنم کمال تبریزی در دونده زمین به شدت به شیوه طرح مسایل توجه کرده است و از این حیث ارزشمند است در ادامه به تحلیل بیشتر مفاهیم ان میپردازم بخش اول یا همان پیش درامد قصه : با نرییشن خانم معلم قصه و شعری از حافظ در مینی بوس (سحر دولتشاهی )مواجه میشویم قصه در بحث پیش در امد که زمان حدود چهل دقیقه ای به خود اختصاص داده است به فضای معما گونه و راز الود روستایی با مردمان به شدت عجیب میپردازد مردمانی که بیشتر زمان خود را در خواب میگذرانند پلان هایی از قهوه خانه پلان هایی از دختر بچه مقابل قهوه خانه پلان هایی از ننه مراد که در گذشته خود مانده است پلان هایی از بچه های روستایی که تا عدد پنج بیشتر شمارش بلد نیستند و از یادگیری علم فراری هستند پلان هایی از مرد راننده وانت که برایشان سهم مواد غذایی و خوراکی میاورد و... خب در بحث تحلیلی میتوان همه این موارد را طبقه های مختلف یک جامعه در نظر داشت مردمی که در خواب اندیشه و فکر به سر میبرند اینکه عده ای با تزریق مواردی به دل این جامعه سعی به حفظ عدم اگاهی انها دارند و اینکه در این قصه بحث و تاکید فراوانی روی قشر کوچک جامعه یعنی کودکان مشاهده میشود به طوریکه بلوغ و رشد فکری از کودکان شروع شده و حتی به واسطه انها تبلیغ ترویج میگردد این وسط خانم معلم همان فرد روشنفکر در جامعه تلقی میگردد که به نوعی به دنبال نجات و تعلیم و فرهنگ سازی مردم میباشد در این میان بد نیست اشاره ای به بازیگران در حاشیه داشته باشم که بازیشان خیلی تعریفی ندارد اما بیاییم روی شخصیت هم اتاق خانم معلم یعنی ننه مراد :به طور حتم ننه مراد نماینده فکریه همان گروه از مردمانیست که در گذشته تاریخی خود مانده اند به عبارتی اگر خوب یا بد بود همه چیز همان خواهد بود بی انکه دنبال بهبود و یا رشدی در وضع حال خود باشند تکنولوژی در این روستا معنا و مفهومی ندارد اهالی روستا به طور کلی خنده را از یاد برده اند ضمن اینکه در بحث پیش در امد در پلان هایی از دویدن مرد دونده را میبینیم که به نوعی ما را به وضع حال مردم خوشبین میکند به نوعی دونده نقش همان سوسوی نور و روشنایی در تاریکی جهل و نادانی را ایفا میکند مرد راننده ای را شاهد هستیم که برای اهالی خواب رفته روستا غذا و آب معدنی میاورد این در حالیست که منبع آب رسانی روستا یا همان قنات کنار گوششان است اما چون از این ثروت و دارایی اشان بی خبر هستند عده ای با استفاده از این جهل و نادانی سعی به پر کردن جیب خودشان دارند ضمن اینکه میخواهند مردم خاموش و در خواب باشند ی دیالوگ خوب داریم خانم معلم میپرسه : چرا این ساعت ها کار نمیکنه مرد راننده میگه اینها همه قدیمی اند کار نمیکنند باید تکون تکون بخورند تا کار کنند تقصیر من چیه نمیخوان کار کنند ! پر واضحه این یک کنایه سیاسی به وضع حال جامعه ما میباشد مرد راننده میگه تا شب نشه نمیتونم برم این جمله اینطور معنا میشود از انجا که شب همیشه زمان خواب بوده و صبح زمان بیداری و کار بدین ترتیب زمانیکه راننده وانت تا شب به وجودش در ان روستا نیاز است یعنی اینکه مردم روستا تمام زمان بیداریشان را در خواب هستند اینها همه بذر هاییست که نتیجه اش را بعدا درو میکنیم بخش دوم :ورود مرد دونده به قصه اینجا میخوام روی ی موضوعی تاکید کنم که دونده زمین یا همان مرد ژاپنی نماد امید و زندگیست به عبارتی با ورود او به تمامی بخش هایی که قبلا ذکر شد زندگی برمیگردد نمونه بارزش اهالی ده در قهوه خانه است انها مدت زمان زیادی بی انکه چای نوش کنند به صفحه تلویزیون برفکی خیره شده اند مرد ژاپنی نه تنها به انها زندگی میبخشد بلکه برایشان ویدیو سی دی قرار میدهد اینجا ویدیو سی دی نماد تکنولوژی است که در ادامه میبینیم این روشنفکریه مردم به میزانی میرسد که علیرغم مشکلات زیاد اما از تکنولوژی جهت یادگیری و دانش بهره میبرند با حضور دونده زمین خنده به اهالی ده برمیگردد چیزی که مدت ها بود فراموش شده بود جالب ترین پلان دهان های نیمه باز مردان قهوه خانه جهت تمرین خندیدنی است که هیچکدام یاد ندارند نکته مهم در بخش دوم تمرکز و نزدیکی دونده به کودکان میباشد این بدین معناست که رشد و تعالی و نبوغ فکری در هر جامعه باید از سنین پایین فراگرفته شود ارام ارام میبینیم وانت مرد راننده به چرخ دستی تبدیل شده و ساعت کاری وی به قبل شب برمیگردد در بخش سوم و بخش پایانی دونده که از بیماری اش حسابی اندوهناک است با نا امیدی روستا را ترک میکند اما در این بین بچه ها جواب محبتش را میدهند و به دنبال او میدوند تا به او زندگی بخشند در این میان تمامی در های زنجیر شده و قفل شده روستا باز میشود کنایه از حل و فصل شدن مشکلات و افزایش اگاهی مردم دارد جمع بندی نهایی : بدون شک دونده زمین جز اثاریست که حقیقتا مفاهیم ارزشمند و طلایی ای را در خود جای داده است و اگر با نگاه درست مشاهده گردد همچون کتابی قطور و چندین صفحه ایست که به نوعی سعی به ابقا و بیدار باش نسل در خواب مانده و تحقق امید برای تعالی و بالارفت جامعه دارد من به همه دوستان دوستدار سینما و فیلم این فیلم زیبا را توصیه میکنم

سایر اطلاعات فیلم دونده زمین

گیشه
میزان فروش:

77,330,000 تومان

حاشیه ها
  • «هازام کامپه» در این فیلم در نقش خودش بازی کرده است.

  • این فیلم در ابتدا «ماراتن» نام داشت که به دلیل انگلیسی بودن کلمه ماراتن به «دونده زمین» تغییر پیدا کرد.

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

85 دقیقه

داستان

فیلم داستانی واقعی از زندگی«هازاما کامپه»هنرپیشه ژاپنی است که نذر کرده درست در سن ۶۰ سالگی دور دنیا را بدود. پس از یک سال و نیم در ترکیه متوجه می‌شود که به بیماری سرطان دچار شده است. زندگی او از این‌جا برایش تغییر می‌کند.

اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل دونده زمین