50 Kilo Albaloo (2015) on IMDb

50 کیلو آلبالو (1394)

95 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
تاریخ اکران: 1394/12/26

۵۰ کیلو آلبالو کمدی پر تب و تاب و پرزرق و برق مانی حقیقی است. فیلمی که یکی از پربازیگرترین فیلم‌های اخیر سینمای ایران است. این فیلم اولین تجربه کمدی مانی حقیقی است. فیلمی که به زبان خودش تمام و کمال تجاری است. یک کمدی رمانتیک با فضایی فانتزی و با موضوع رایج فیلم‌های کمدی که با قاعده‌های مانی حقیقی تغییر کرده و فضایی جذاب را ارائه می‌دهد. این فیلم سرشار از بزن و بکوب و تعقیب و گریز است. فیلم با ریختن آب آلبالو بر روی پیراهن داود(ساعد سهیلی) آغاز می‌شود و او را به آیدا (هستی مهدوی) گره می‌زند و این دو به جبر به ازدواجی صوری تن می‌دهند و این اغاز دردسرهای آن دو است. دردسرهایی که به این راحتی حل و فصل نمی‌شوند.

۵۰ کیلو آلبالو کمدی پر تب و تاب و پرزرق و برق مانی حقیقی است. فیلمی که یکی از پربازیگرترین فیلم‌های اخیر سینمای ایران است. این فیلم اولین تجربه کمدی مانی حقیقی است. فیلمی که به زبان خودش تمام و کمال تجاری است. یک کمدی رمانتیک با فضایی فانتزی و با موضوع رایج فیلم‌های کمدی که با قاعده‌های مانی حقیقی تغییر کرده و فضایی جذاب را ارائه می‌دهد. این فیلم سرشار از بزن و بکوب و تعقیب و گریز است. فیلم با ریختن آب آلبالو بر روی پیراهن داود(ساعد سهیلی) آغاز می‌شود و او را به آیدا (هستی مهدوی) گره می‌زند و این دو به جبر به ازدواجی صوری تن می‌دهند و این اغاز دردسرهای آن دو است. دردسرهایی که به این راحتی حل و فصل نمی‌شوند.


کمدی اشتباهی

به جرات میتوانم به عرض برسانم که زمانیکه به تماشای این فیلم در ساعات آغازین صبح نشستم اولین سوالی که به ذهنم خطور کرد این بود چطور مانی حقیقی در مقام کارگردان و فیلمنامه نویس اثر میتواند این مقدار به حقوق معنوی مخاطب بی تفاوت باشد بدین ترتیب میتوان اینطور عنوان کرد که پنجاه کیلو البالو قطع به یقین یکی از بد ترین و غیر سینمایی ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران به شمار میاید فیلمی که سعی دارد با حرکت بر روی لبه تیغ ممیزی قصه ای را روایت کند که این قصه از هیچ حیثی قابل احترام نیست این روزها در سینمای مدرن ،(سینمایی که به حد زیادی خود را مستقل از قواعد و چارچوب ها به شکل متعارف در نوع کلاسیکش میداند )دسته ای از فیلم ها از در ژانر کمدی مشاهده میشوند که این نوع آثار فقط سرگرم کننده هستند بدین معنا که از ابتدا تا انتها قرار نیست مخاطب را به فکر وا داریم اصطلاحا این نوع فیلم ها را کمدی سبک میخوانند پنجاه کیلو آلبالو در بهترین حالت و شاید خوشبینانه ترین حالت میتوانست یک کمدی سبک در خور و شایسته باشد اما اخرین ساخته مانی حقیقی با حفظ فاصله زیاد از قصه گویی و اساسا سینما فقط به طرح مسایلی میپردازد که ابدا ارزش حتی خندیدن هم ندارد به عبارت دیگر وقتی داستان حضور پر رنگی در دل اثر ندارد میتوان فاتحه اثر را خواند پنجاه کیلو آلبالو را باید در سینما دید .... این دقیقا همان جمله فریبکارانه ای است که زمان اکران ،بار ها و بارها توسط عوامل فیلم در شبکه های اجتماعی تبلیغ شد این جمله به دو منظور عمل میکرد : ۱-دعوت هرچه بیشتر مخاطبان به سینما جهت تماشای فیلم و بالارفت میزان فروش ۲-حضور در سینما به عنوان فضایی که قطعا تاثیر بسزایی در تشخیص خوب و بد مخاطب عام نسبت به این اثر دارد از مورد دوم میتوان اینطور برداشت کرد که سالن سینما و اساسا تماشای فیلم به صورت جمعی هم میتواند مفید و هم میتواند به ضرر مخاطب تمام شود این بدین معناست که تماشاچی به جهت اثر پذیری از محیط گاه در تایید و عدم تایید یک فیلم دچار اشتباهات فاحش میگردد به عبارت دیگر فضا سازی سینما او را فریب میدهد بدین ترتیب جمله ذکر شده را میتوان به نوعی به مثابه یک نوع دروغ و یا فریب سینمایی دانست البته باید این را هم قویا تاکید کرد که پخش تیزر های تبلیغاتی این فیلم به صورت پر تکرار (غالبا از شبکه های ماهواره ای )میتوان به عنوان یک عامل بسیار موثر در ترغیب هر چه بیشتر مخاطب به سالن سینما دانست قبل از ورود مباحث فنی تر فیلم بد نیست نگاهی به این موضوع داشته باشیم که چرا ژانر کمدی به این میزان در مملکت ما مورد بی توجهی و گاها بی مهری مسوولین قرار میگیرد ؟مشکل کجاست ؟ باید به عرض برسانم کمدی فاخر و ارزشمند در سینمای امروز از سه پارامتر اصلی به صورت توامان بهره میبرد کمدی کلامی کمدی اکت کمدی موقعیت کنار هم قرار گیری این سه پارامتر حتی در نبود القای مفاهیم ارزشی میتواند کمدی ای را خلق کند که نتیجه اش کمدی درخور و جذاب خوب بد جلف میشود به عبارت دیگر اگر چه کمدی های انگشت شمار خوش ساخت این مرزو بوم بسیار تحت تاثیر فضاسازی فیلم های هالیوودی هستند اما این عامل هیچگاه به عنوان یک پهن منفی و زشت برای ان فیلم قلمداد نشده است و تماشاچی این نوع تغییر فضا را دوست دارد از طرف دیگر مردم عزیز ما به دلیل دغدغه و مشکلاتی که به صورت مستمر و روزانه با ان دست و پنجه نرم میکنند سینما را ارزانترین و شاید دم دست ترین فضا برای تجربه حس حضور در جمع میدانند و همین امر سبب میشود قشر غالب امروز جامعه ما ژانر کمدی را ژانر اول سینمایی خود بدانند ذکر این نکته لازم است در سینمای فعلی ایران کمدی اگر به صورت کاملا بومی و وطنی هم ساخته شود نیاز به طرح انتقاد دارد به عبارت دیگر ذات کمدی به نقد مسایلی میباشد که مردم ما روزانه با ان درگیر میباشند و شاید سینما تنها جایی باشد که مخاطبان به همه این دغدغه های تلخ میخندند و به قدر زیادی تنش های درونی خود را مربوط به ان موضوع خاص در خود حل و به نوعی رهایش میکنند مشکل دقیقا از جایی اغاز میشود که نقد در طنز و کمدی اثر خودی نشان میدهد انجاست که پای اعتراض ارگان ها و نهاد های امنیتی و صنوف مختلف و طبقات مختلف جامعه وسط کشیده میشود و در نتیجه با اعمال ممیزی کیفیت یک اثر را به میزان چشمگیری کاهش میدهند همین امر سبب میگردد کارگردانان رمقی به ساخت کمدی های پر محتوا نداشته باشند تمام عرایضم را اینطور جمع بندی میکنم که پنجاه کیلو البالو اگر کمدی خوب و جالب توجهی نیست حتما سد وموانع اینچنینی را مقابل خود دیده است با شروع پنجاه کیلو آلبالو تماشاچی به یک باره به محیطی با ضرب موسیقی با والیوم بالا پرتاب میشود انجاست که خود را میان انبوهی از بازیگران کمدی شناخته شده پیدا میکند بازیگرانی که فقط مشاهده اسم و چهره شان برای یک خنده بدون ربط کافیست پس مخاطب با شنیدن صدای موسیقی و با مشاهده بازیگران یک شور و شوق عجیبی را در وجودش احساس میکند و به نوعی با یک فریب ساده که عرض شد خود را درگیر فیلم و مباحث محتوایی ان میداند متاسفانه بازی ها بسیار تیپ شده و ابتداییست پر واضح است مانی حقیقی در مسیر بازیگردانی سعی دارد کاراکتر هایی را پدید بیاورد که به میزان زیادی اغراق در وجوه شخصیتیشان وجود دارد و همین اغراق قرار است پایه و اساس کمدی ای باشد که اصل مهم داستان پردازی را ندارد کاراکتر ها همه طبقات شناخته شده جامعه میباشند اما این موضوعی است که ما از فضای بیرونی سینما میدانیم سوالی که به وجود میاد پنجاه کیلو البالو چه اندوخته ای برای شخصیت پردازی کاراکتر های خود دارد ؟ پاسخ به این سوال کاملا منفیست پنجاه کیلو البالو به غیر از چند پلان خیلی ضعیف هیچگونه پردازش شخصیتی را در خود نمیبیند در این میان میتوان به بازی خوب و کمدی آزاده صمدی اشاره داشت که بدون شک بهترین کمدین فیلم قلمداد میگردد شخصی که به وضوح اکت پر اغراق و طنز امیز دارد و مهمتر از همه تیپ نیست همگی خلق یک شخصیت جدید است اغراق امیز بودن و به حدی فانتزی بودن بازی خانوم صمدی در دیگر کاراکتر ها تکرار نمیشود به نوعی اگر این یک دستی از جهت بزرگنمایی در بازی ها بهتر مورد توجه قرار میگرفت شاید نتیجه کار نیز قابل قبول تر میبود پنجاه کیلو آلبالو با یک گره اصلی در دقیقه بیست آغاز میشود و ان اینکه برای نجات از منکرات ،آیدا و داود باید با هم عقد بکنند و با قضایایی که در ادامه پیش میاید میزان اشنایی این دو نسبت بهم زیاد و زیادتر میشود گره هایی که در ادامه در دل قصه به خدمت گرفته میشوند تا نمودار خطی فیلم راکمی بالا و پایین کنند همگی به حد زیادی قابل پیشبینی میباشند ضمن اینکه تعداد گره ها هم خیلی قابل توجه نیست به نوعی چیزی که پنجاه کیلو البالو را نگه داشته قصه نیست شلوغ کاری است با گذشت چهار ماه از یک قصه فرضا پر پیچو تاب عاشقانه .مجید و مرجان که از ابتدا تا انتهای فیلم خیلی دیده نمیشدند حال به عنوان نجات دهنده وارد قصه عاشقانه آیدا و داود میشوند از اینجا به بعد یک تعلیق خیلی بد را داریم که به هیچ عنوان مارا در یک فضای (بشود نشود)نگه نمیدارد و در اخر یک پایان بندی به شدت مفتضح را شاهد هستیم جمع بندی پنجاه کیلو آلبالو نه در زمینه فرم و نه در زمینه محتوا نمیتواند انطور که باید و شاید تماشاچی خود را اغنا کند این بدین معناست که پنجاه کیلو آلبالو را میتوان نمونه بارز یک کمدی بدون هدف و نادرست دانست که این اثر نیز همچون گشت دو و سالوادور در سایه نبود یک داستان خوب به صورت کاملا تک بخشی از نیاز مردم به خندیدن سو استفاده کرده و ثمره ان بفروشی میشود که هیچگاه پرفروش نیست

سایر اطلاعات فیلم 50 کیلو آلبالو

گیشه
میزان فروش:

13,655,948,000 تومان

حاشیه ها
  • مانی حقیقی، ۶ سال قبل، پیش از انتخابات ریاست جمهوری قصد داشت این فیلم را که خودش با همراهی فرهاد توحیدی نوشته جلوی دوربین ببرد که این امکان به دلایل شرایط آن مقطع فراهم نشد و چندی پیش قرار بود شهرام شاه حسینی این فیلم را بسازد که با انصراف او، مانی حقیقی این فیلم را ساخت.

  • این فیلم با بیش از ۱۳ میلیون تومان فروش، پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۵ محسوب می‌شود.

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

95 دقیقه

داستان

۵۰ کیلو آلبالو کمدی پر تب و تاب و پرزرق و برق مانی حقیقی است. فیلمی که یکی از پربازیگرترین فیلم‌های اخیر سینمای ایران است. این فیلم اولین تجربه کمدی مانی حقیقی است. فیلمی که به زبان خودش تمام و کمال تجاری است. یک کمدی رمانتیک با فضایی فانتزی و با موضوع رایج فیلم‌های کمدی که با قاعده‌های مانی حقیقی تغییر کرده و فضایی جذاب را ارائه می‌دهد. این فیلم سرشار از بزن و بکوب و تعقیب و گریز است. فیلم با ریختن آب آلبالو بر روی پیراهن داود(ساعد سهیلی) آغاز می‌شود و او را به آیدا (هستی مهدوی) گره می‌زند و این دو به جبر به ازدواجی صوری تن می‌دهند و این اغاز دردسرهای آن دو است. دردسرهایی که به این راحتی حل و فصل نمی‌شوند.

ژانرها
اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل 50 کیلو آلبالو