Haft mahegi (2016) on IMDb

هفت ماهگی (1395)

85 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
تاریخ اکران: 1395/10/15

شششمین ساخته‌ی هاتف علیمردانی، درامی اجتماعی-خانوادگی است که به مسائل پیرامون دو خانواده می‌پردازد. این فیلم به نوعی در ادامه‌ی فیلم‌های پیشین کارگردانش مانند «کوچه بی‌نام»، «مردن به وقت شهریور» و «به خاطر پونه» داستان خانواده‌هایی از قشر متوسط را روایت می‌کند که بر سر وفاداری و خیانت بحث و جدل می‌کنند. رعنا (باران کوثری) که در دوران بارداریِ سختی به سر می‌برد، با اصرارهای شوهرش مهرداد (حامد بهداد) مواجه می‌شود که از او می‌خواهد برای مراقبت بیشتر، دو ماه آخر بارداری‌اش را در شهرستان و نزد خانواده‌اش بگذراند. این در حالی‌ست که سالومه (هانیه توسلی) از گذشته دوستی صمیمانه‌ای با مهرداد داشته است. اما با وجود یک حادثه همه چیز دستخوش تغییر می‌شود.

شششمین ساخته‌ی هاتف علیمردانی، درامی اجتماعی-خانوادگی است که به مسائل پیرامون دو خانواده می‌پردازد. این فیلم به نوعی در ادامه‌ی فیلم‌های پیشین کارگردانش مانند «کوچه بی‌نام»، «مردن به وقت شهریور» و «به خاطر پونه» داستان خانواده‌هایی از قشر متوسط را روایت می‌کند که بر سر وفاداری و خیانت بحث و جدل می‌کنند. رعنا (باران کوثری) که در دوران بارداریِ سختی به سر می‌برد، با اصرارهای شوهرش مهرداد (حامد بهداد) مواجه می‌شود که از او می‌خواهد برای مراقبت بیشتر، دو ماه آخر بارداری‌اش را در شهرستان و نزد خانواده‌اش بگذراند. این در حالی‌ست که سالومه (هانیه توسلی) از گذشته دوستی صمیمانه‌ای با مهرداد داشته است. اما با وجود یک حادثه همه چیز دستخوش تغییر می‌شود.


عقبگرد جدی در سینما

باید به عرض برسانم که فیلم هفت ماهگی نسبت به ساخته پیشین هاتف علیمردانی در مقام کارگردان و فیلمنامه نویس اثر دچار یک عقبگرد جدیست این بدین معناست که وی همچون یک دستگاه فتوکپی عمل کرده و تمامی الگو های حاضر در فیلم کوچه بی نام را تکرار کرده است این موضوع هم در بحث وجوه مختلف فرم و هم محتوا رویت میشود هفت ماهگی بدون هیچ پیش در امد یا حتی پرداخت شخصیت وارد اصل قصه میشود که این موضوع را میتوان به عینه از سکانس ابتدایی همبستری مهرداد(حامد بهداد) و رعنا (باران کوثری)مشاهده کرد جایی که این دو از دغدغه خود یعنی بچه هفت ماهه سخن به میان میاورند به عبارت دیگر هفت ماهگی اصل بحث محتوایش را وام دار نامش میباشد یعنی هفت ماهگی بیشتر از اینکه یک طرح یا سیناپس خوبی باشد در مرحله اول یک ایده خوب است ایده ای که در مرحله پردازش به شدت ضعیف پرداخت میگردد به حدی حلقه ارتباطی هفت ماهگی و کوچه بی نام بهم نزدیک میباشد که میتوان به عینه تمام ورود و خروج وقایع را پیش بینی کرد این موضوع زمانی درست و به جا میباشد که پروژه پیش رو نقاط ضعف پروژه کوچه بینام را برطرف نموده و سکوی پرتاب مناسبی برای بالارفت سطح کیفی اثار علیمردانی باشد متاسفانه باید تاکید کنم کوچه بینام یک سرو گردن از هفت ماهگی جلوتر است چرا که این پروژه در حداقل ترین حالت داستان منسجم و یکپارچه داشت اما چیزی که در هفت ماهگی شاهد ان هستیم پراکندگی وقایع و عدم انسجام انهاست جالب ان است که هاتف علیمردانی دقیقا همان اشتباهی که در کوچه بینام داشت را تکرار میکند و ان موضوع چیزی نیست غیر از بسط غیر ضروری وقایع نامرتبط به قصه و لینک زورکی انها بهم جهت فراهم اوردن بستری برای سکانس پایانی به طور کلی فیلم تا دقیقه ۴۰ به شرح روابطی گنگ میپردازد روابطی که در بخش فیلمنامه دچار حفره های بسیار جدیست که محور اصلی قصه رابطه مهرداد و رعنا و ان بچه هفت ماهه میباشد در این بین چند رابطه دیگر هم مطرح میشود : ۱-رابطه طناز و فرزاد ۲-رابطه طناز و امیر حسین ۳-رابطه سالومه با مهرداد ۴-رابطه سالومه با فرزاد این روابط به حدی پیش پا افتاده و سطحی کار شدند که عملا حضورشان و وجودشان ما را درگیر نمیکند یا برایمان مهم نمیشود مثل این میماند که عرض کنم هاتف علیمردانی جهت جلب نظر مخاطب خود که عموما خانوم ها هستند از در هم تنیدگی روابطی سخن به میان اورده که خیلی شبیه به سریال های ترکی است با این تفاوت که انها راه را بلدند و ما هنوز اصل مهم تحقق همذات پنداری را نمیدانیم پیرو عرایض بنده ذکر این نکته هم الزامیست که موضوع عدم تحقق همذات پنداری برگرفته از نگاه غلط این کارگردان به شخصیت پردازیست چیزی که به عینه دیده نمیشود به عبارت دیگر از طرفی با تعدد کاراکتر روبه رو هستیم و از طرف دیگر شخصیت پردازی در مورد کاراکتر های اصلی فقط در بحث رابطه اتفاق افتاده است ضمن اینکه بازی حامد به شدت تیپیکال و بدون منطق است بازی دیگر بازیگران هم غیر از خانوم فرشته صدر عرفایی بازی چشمگیر و در خوری نیست این بدین معناست که شلوغی فیلمنامه سبب گشته که هیچکدام از بازیگران خیلی زمان کافی برای هنرنمایی یا شناساندن شخصیت هایشان نداشته باشند فیلمنامه از همان ابتدا شروع به طرح سوالاتی میکند که هیچکدام دغدغه فکری مخاطب و مساله اش نمیشود به عبارت دیگر مسایل انقدر پراکنده و با فاصله است که بیشتر شبیه یک رکورد ساده خانوادگیست تا یک فیلم با مدیوم سینما! مسایلی همچون : ۱-شک و تردید رعنا به مهرداد ۲-بچه هفت ماهه متعلق به کیست ۳-رابطه سالومه با فرزاد ۴-رابطه امیرحسین با طناز ۵-استعمال مواد مخدر توسط مهرداد و..... این موارد هیچکدام نمیتواند عملکرد مناسبی جهت دراماتیزه کردن کار داشته باشد فی الواقع ما نیاز به یک حلقه بحرانی داریم که به صورت منسجم ما را تا پایان پروژه همراهی کند که نیست فیلم پنجاه دقیقه ابتدایی را صرف همین شلوغ کاری ها میکند که هیچکدام طعم و بوی قصه نمیدهد از دقیقه پنجاه ما یک زلزله داریم که به شدت خراب و بد است و دقیقه ۶۰ هم تصادف رعنا را داریم و حضور مردی که همراه رعنا بوده و حالا مساله ذهنی مهرداد شده است میشه گفت فیلم از دقیقه ۶۰ یک تکان ضعیفی میخورد اما کافی نیست دقیقه ۷۷ هم تمام میشود هفت ماهگی به نوعی حال و هوای راز الود هم دارد این بدین معناست که تمامی وقایع در هاله ای از ابهام اتفاق میافتند اما نه خود وقایع مساله مخاطب میشوند و نه این میزان در هم تنیدگی جذاب به نظر میرسد با یک مقایسه ساده بین کوچه بینام و هفت ماهگی در میابیم: ۱-پگاه اهنگرانی هفت ماهگی را جایگزین مناسبی برای باران کوثری کوچه بینام دانست ۲-باران کوثری هفت ماهگی را جایگزین مناسبی برای پانته ا بهرام کوچه بینام دانست ۳-فرشته صدر عرفایی در هر دو فیلم نقش یک مادر دلسوز را دارد با این تفاوت که در کوچه بینام پرداخت شخصیت بهتری داشت ۴-محمد رضا علیمردانی هفت ماهگی جایگزین مناسبی برای امیر آقایی کوچه بینام دانست ۵-واقعه زلزله هفت ماهگی =واقعه در چاه افتادن بچه کوچک ۶-واقعه تصادف رعنا در هفت ماهگی =واقعه سقوط هواپیما در کوچه بینام و‌‌.. ضمن اینکه در هفت ماهگی به شدت پرداخت شخصیت ها نمادین و اغراق امیز کار شده است با عبور از همه این موارد به سکانس پایانی وواقعا عجیب رو به رو شدن خانواده و مهرداد با قضیه فوت همسرش رعنا را شاهد هستیم به طرز شگفت اوری بازی بد بازیگران در حاشیه (مادر و خواهر رعنا)و بازی بسیار بد تر حامد بهداد (مهرداد)را مشاهده میکنیم بعد از ان هاتف علیمردانی به جبران تمام اشتباهات حاضر در فیلمش به دنبال دلجویی از مخاطب خود یک پلان مدیوم کلوز از مهرداد و صحبت پایانی با همسرش را قرار میدهد که بد نیست در انتها علیمردانی با یک نرییشن به شدت شعاری از حامد بهداد ،در قصه اش را به زور میبندد و اینطور میشود که مخاطب در طول کل زمان ۷۷ دقیقه نه ارتباطی با شخصیت ها برقرار میکند و نه انکه دقایقی از فیلم را به خاطر میسپارد فقط به محض روشنایی سالن هر چه سریعتر سالن را ترک میکند

سایر اطلاعات فیلم هفت ماهگی

اطلاعات کمپانی ها
گیشه
میزان فروش:

259,703,000 تومان

حاشیه ها
  • باران کوثری، سر صحنه فيلمبرداری این فیلم، دچار سانحه رانندگی شد و به دلیل وقوع این حادثه، وقفه ای در فیلمبرداری این فیلم ایجاد شد.

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

85 دقیقه

میکس صدا:

دالبی

رنگ:

رنگی

نسبت تصویر:

16:9

داستان

شششمین ساخته‌ی هاتف علیمردانی، درامی اجتماعی-خانوادگی است که به مسائل پیرامون دو خانواده می‌پردازد. این فیلم به نوعی در ادامه‌ی فیلم‌های پیشین کارگردانش مانند «کوچه بی‌نام»، «مردن به وقت شهریور» و «به خاطر پونه» داستان خانواده‌هایی از قشر متوسط را روایت می‌کند که بر سر وفاداری و خیانت بحث و جدل می‌کنند. رعنا (باران کوثری) که در دوران بارداریِ سختی به سر می‌برد، با اصرارهای شوهرش مهرداد (حامد بهداد) مواجه می‌شود که از او می‌خواهد برای مراقبت بیشتر، دو ماه آخر بارداری‌اش را در شهرستان و نزد خانواده‌اش بگذراند. این در حالی‌ست که سالومه (هانیه توسلی) از گذشته دوستی صمیمانه‌ای با مهرداد داشته است. اما با وجود یک حادثه همه چیز دستخوش تغییر می‌شود.

اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل هفت ماهگی