با 10 فیلم انتخاب شده برای معرفی به اسکار 2018 آشنا شوید
با معرفی فیلمهای اولیه انتخاب شده برای اسکار ۲۰۱۸ نگاهی کوتاه به این ده فیلم میاندازیم.
به گزارش فیلسین، هیات انتخاب معرفی فیلم ایرانی، اسامی۱۰ فیلم را برای اسکار به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی اعلام کرد.
نگاهی گذرا به این ۱۰ فیلم بدون اولویت انداختیم تا بدانیم که هرکدام چه داستانی را روایت میکنند و در نهایت کدام یک چمدان خود را برای سفر به اسکار ۲۰۱۸ خواهند بست.
با «رگ خواب» حمید نعمتالله شروع میکنیم که توانست در جشنوارههای داخلی جوایز بسیاری را از آن خود کند و عنوان پرفروشترین فیلم غیرکمدی را به دست آورد.
لیلا حاتمی و کورش تهامی از بازیگران اصلی این عاشقانه هستند. لیلا با ایفای یک نقش متفاوت در این فیلم توانست از جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما جایزهی بازیگر نقش اول زن را دریافت کند.
«رگ خواب» حمید نعمتالله تجربه هیجان انگیزی از یک عاشقانه متفاوت در سینمای ایران است که شاید برای اولینبار در سالهای اخیر، تصویر نزدیکتری از زن جامعه امروز ایران در ملودرامی عاشقانه را به تصویر میکشد. تم اجتماعی با رویکردی روانشناسانه نیز در فیلم «رگ خواب» مضمونی آشنا برای مخاطب دارد. او اینبار به سراغ رابطهی یک زن و مرد (کوروش تهامی و لیلا حاتمی) میرود و تغییر و فروپاشی زن را در چنین بستری روایت میکند.
«نفس» سومین فیلم «نرگس آبیار» تجربهای جدید از این کارگردان بر مدار سینمای داستانگو است. فیلم نگاهی متفاوت به دفاع مقدس و تبعات آن دارد و روایت زندگی یک دختربچه با خانوادهاش را در روستا به تصویر میکشد. داستان فیلم از ذهن تخیلساز راوی قصه و با بهرهگیری از انیمیشن و قصههای کودکان اتفاقات روزمره این خانواده را نشان میدهد.
بازی و گریم درخشان پانتهآ پناهیها و مهران احمدی در این فیلم همراه با طراحی صحنه و استفاده از انیمیشن در ساختار فیلم از نکات قابل توجه «نفس» است.
ساره نورموسوی در نقش اصلی داستان کودکی است که با بازی راحت و تاثیرگذارش فیلم را دوستداشتنیتر کرده است. این فیلم در جشنوارههای داخلی و خارجی بسیاری موفق به کسب جایزههای گوناگون شده است.
برسیم به محبوبترین فیلم از نگاه ملی، دومین ساختهی سینمایی محمدحسین مهدویان بعد از موفقیت فیلم «ایستاده در غبار» با نام «ماجرای نیمروز» درامی اجتماعی است که در خیابانهای شلوغ تهران و در کوچه و پسکوچهها به پیشواز اتفاقات میرود. داستان فیلم در دهه ۶۰ و در کشاکش روزهای انقلاب پیرامون یک ماجرای سیاسی میگذرد.
«ماجرای نیمروز» با خلق شخصیتهای برگرفته از تاریخ توانست جوایز متعددی را در جشن حافظ و جشنواره فجر از آن خود کند. بازی هادی حجازیفر و جواد عزتی از نقاط مثبت این روایت تاریخی است.
مهدویان با تشکیل یک تیم محبوب توانسته است با دومین فیلم خود محبوبیتی در میان اهالی سینما و منتقدین و مردم پیدا کند.
فیلمی با بازی شهاب حسینی که سال گذشته برای ایفای نقش در «فروشنده» جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از هفتادمین فستیوال کن دریافت کرد. او اینبار با ظاهر شدن در نقش یک بیمار توانست بار دیگر هنرنمایی کند.
نخستین ساخته احسان بیگلری، با نام «برادرم خسرو» فیلمی با بنمایهی روانشناختی است. اثری پیچیده درباره تلقی و برداشت آدمها از مفهوم دیوانگی که به تدریج دگرگون میشود. این فیلم بر مبنای جابهجایی قطببندی مثبت و منفی پیش میرود و تمام پیش فرضها و قضاوتهای مخاطبان را بر هم میریزد. خسرو (شهاب حسینی) به مریضی اختلال دو قطبی مبتلاست. او پس از فوت پدر و مادرش به اجبار برای زمان کوتاهی به منزل برادرش ناصر (ناصر هاشمی) نقل مکان میکند. مجاورت این دو برادر باعث میشود که تضادها و تفاوتهایی از گذشته تا حال واکاوی و مخاطب با چهره واقعی آنها آشنا شود. پایان غافلگیرکننده فیلم ما را در قضاوت خود نسبت به بیماران کمی محتاط میکند. چه کسی بیمار است خسرو یا ناصر؟
پرویز شهبازی با نویسندگی و کارگردانی «نفس عمیق» سینمای ایران را تکان داد، به گونهای که بعد از گذشت ۱۵ سال هنوز لابلای نقدهای سینمایی ارجاعاتی به «نفس عمیق» شاخصترین ساخته این کارگردان داده میشود.
ششمین ساختهی او درامی اجتماعی است که داستان دختری شمالی را روایت میکند. دختر که دل در گروی عشق پسری به نام مرتضی (ساعد سهیلی) دارد، شهر خود را ترک کرده و به تهران آمده. پدر و برادر دختر جز مرگ او به چیز دیگری رضایت نمیدهند. این در حالیست که دختر و پسر در تهران گردیهای خود با مردی برخورد میکنند و وارد ماجراهایی دیگر میشوند.
در این فیلم آذرخش فراهانی برادر گلشیفته فراهانی به همراه آزاده نامداری مجری تلویزیون هم بازی میکنند. این فیلم بیش از ۲۰ حضور بینالمللی را تجربه کرده است و توانسته جوایز متعددی را دریافت کند.
منیره قیدی پیش از این در فیلمهایی چون «آواز گنجشکها»، «ارتفاع پست» و «خیلی دور، خیلی نزدیک» به عنوان منشی صحنه، دستیار کارگردان و برنامهریز حضور داشته و «ویلاییها» اولین فیلم بلند سینمایی او در مقام کارگردان محسوب میشود. فیلمی در حوزهی دفاع مقدس که برای اولینبار دربارهی نقش مادران و همسران شهدا در پشت جبهه صحبت میکند.
فیلم بر اساس خاطرات واقعی همسران و مادران فرماندهان جنگ نوشته شده است و بازی ثریا قاسمی و طناز طباطبایی در این فیلم، همچنین اشاره به جزییات در طراحی صحنه از نقاط قوت آن است.
«بیست و یک روز بعد» روایتی از زندگی یک نوجوان به نام «مرتضی» (مهدی قربانی) که برای رسیدن به آرزوهای ناکام ماندهی پدرش اتفاقاتی را تجربه میکند و در این مسیر با چالشهایی روبهرو میشود.
بازی نوجوانان این فیلم به همراه ساره بیات از نقاط قوت فیلم است. نخستین ساخته محمدرضا خردمندان توانست در جشنوارههای داخلی جوایزی را کسب کند.
نخستین ساختهی حمیدرضا قربانی درامی خانوادگی- جناییست که داستان اختلاف بین دو برادر (علی مصفا و علیرضا کمالی) را روایت میکند. با یک چک برگشتی فاجعهای میان دو برادر رخ میدهد. این موضوع مادر خانواده (سهیلا رضوی) و دو عروسش (مهناز افشار و سارا بهرامی) را درگیر مسائلی بحرانی میکند. این فیلم موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مکمل زن از جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شد.
- قصهی اصلی این فیلم از یک داستان واقعی گرفته شده است. بازی مهناز افشار و علی مصفا مقابل هم و در درگیری ساختار درام از نکات قوت فیلم است.
دومین ساختهی بهنام بهزادی، روایت نیلوفر زنی تو سریخور و بیاعتماد به نفس است که تمام شرایط به وجود آمده در زندگیش را به اجبار تحمل میکند. مادر نیلوفر به دلیل شرایط وارونگی هوای تهران باید هر چه سریعتر از تهران خارج شود. برادر (علی مصفا) و خواهر (ستاره پسیانی) تصمیم میگیرند که نیلوفر را با مادرشان برای زندگی در شمال راهی کنند. این در حالیست که نیلوفر دلباختهی مردی به نام سهیل است و میخواهد یکبار برای همیشه تصمیمی برخلاف میل اطرافیانش بگیرد.
- این فیلم در بخش نوعی نگاه شصت و نهمین فستیوال کن ۲۰۱۶ پذیرفته شد.
- به گفتهی بهنام بهزادی، کاراکتر اصلی این فیلم بر اساس یکی از بازیگران سینما نوشته و پرداخت شده است.
آخرین فیلم منتخب اولیه اسکار «لاک قرمز» اولین فیلم بلند «جمال سیدحاتمی» است دربارهی کودکان نه برای کودکان. قهرمان داستان دختری ۱۶ ساله به نام «اکرم» (پردیس احمدیه) است که با فوت پدرش در شرایطی قرار میگیرد که مجبور میشود خانوادهی از هم گسیختهی خود را نجات دهد. مادر بچهها را به ناچار ترک کرده و حالا اکرم برای ادارهی زندگی پاشیده شدهی خود و خواهر و برادرهایش باید همهچیز را از صفر شروع کند.
پس از کسب دو جایزه اسکار، سینمای ایران به عنوان یکی از قطبهای مهم در بینالملل معرفی میشود و حالا با معرفی کوتاه این ده فیلم باید دید کدام یک شانس معرفی به اسکار ۲۰۱۸ را پیدا خواهند کرد و قرعهی شانس به نام کدام فیلم میافتد.
آرزوی موفقیت برای سینمای ایران
برای جاودانه ماندش.