بستن

کمال تبریزی

متولد: 05 مهر 1338
در: ایران ، تهران ، تهران

با نگاهی گذرا به کارنامه کاری و تمامی حواشی‌های زندگی هنری تبریزی، که کم جنجال برانگیز نیز نبوده است می‌توان حدس زد در کودکی نیز پسرک پر شور و هیجانی بوده است شاید هم نه! او دوران مدرسه را در تهران به پایان رساند و پس از دریافت مدرک دیپلم و برای ادامه تحصیلات خود به دانشگاه هنر رفت و به دنبال علاقه‌ی خود مشغول به علم‌اندوزی در رشته سینما شد. همزمان با دوران دانشجویی ( که از دانشجویان خط امام نیز به شمار می‌آمد) به عنوان جوانی بیست‌ساله با کارگردانی و فیلم‌برداری فیلم کوتاه «انقلابی بزرگتر از انقلاب اول» مسیر فعالیت‌های خود را در سینما انتخاب و آغاز کرد؛ تبریزی تا قبل از دوران حرفه‌ای فعالیت‌های خود، در ساخت فیلم «هویت،۱۳۶۴» به دوست خود ابراهیم حاتمی‌کیا یاری رسانده بود. کمال سال ۱۳۶۷ نخستین فیلم‌ سینمایی خود را برای «واحد جنگ شبکه دوم» با عنوان «عبور» کارگردانی کرد و با ساخت این فیلم تبریزی به عنوان فیلم‌سازی مطرح شد که به جای توجه به جنبه‌های زیبایی شناسی و قابلیت‌های هنر سینما به جنبه‌های تبلیغی و ظاهری اثرش می‌اندیشد. این فیلم که ضعف‌های زیادی در فرم و محتوا داشت بنا به گفته خود فیلم‌ساز به دلیل خامی و بی تجربه‌گی کارگردان به این حال و روز نیفتاده، بلکه سینما با تمام داشته‌هایش از پس ایده بر نیامده است. تبریزی که پس از ساخت سومین اثر کارنامه‌اش «کودک قهرمان» که نسبت به فیلم‌های قبلی‌اش از جایگاه خاصی برخوردار است می‌گوید: «پس از ساخت این فیلم مسیر خود را در سینما و فیلم‌‌سازی یافتم، مثل کسی که حرفی نوک زبانش باشد و پس از مدتی کلافگی ناگهان آن حرف به یادش بیاید احساس کردم از بی‌راهی‌ها به مسیر مطمينی رسیده‌ام» او که در طی سال‌ها فعالیت در عرصه سینما سعی بر به تصویر کشیدن فیلم‌هایی با محوریت روحانیت و دفاع مقدس به زبانی طنز کرده است. سال ۱۳۷۴ با ساخت فیلم «لیلی با من است» با بازی تحسین برانگیز پرویز پرستویی مورد توجه مخاطبان واقع شد؛ این فیلم اثری است ساده و روان و به دور از بسیاری از کلیشه‌های مستعمل که سال‌ها با سینمای جنگ و همچنین فیلم‌نامه‌های خنده ‌آفرین عجین بوده است. تبریزی درباره ساخت این فیلم‌ می‌گوید: «برای ساخت این فیلم تلاشی زیادی برای قانع کردن مسئولین کرده است و معتقد است این فیلم درست مثل راه رفتن لبه تیغ بود.» سعید امامی به عنوان مقام عالی رتبه امنیتی که هرز گاهی سرکی هم در امور فرهنگی می‌کشد پس از نمایش این اثر از آن دفاع کرده است. کمال تبریزی که اصرای به مولف بودن در سینما ندارد و با انتخاب فیلم‌نامه‌هایی که به دغدغه‌هایش نزدیک باشند توانسته با بسیاری از نویسندگان همکاری داشته باشد، پس از مدتی با ساخت «مارمولک» برای دومین‌بار موفقیت «لیلی با من است» را تکرار کرد و این‌بار توانست به شهرت و محبوبت بیشتری در میان مخاطبانش دست یابد. «همیشه پای یک زن در میان است» عنوان فیلم دیگری از ساخته‌های تبریزی، که با اکران گسترده در سال ۱۳۸۶ توانست به فروش خوبی در گیشه دست یابد، مهر تاییدی بود بر شناخت وی از مخاطبانش در مدیوم سینما. او که در کارنامه ساخت دو پروژه مشترک با کشور ژاپن و یک فیلم با مالزی را به ثبت رسانده، با ساخت فیلم‌های ‌«طبقه حساس»، «طعم شیرین خیال» و «امکان مینا» نشان می‌دهد که همیشه بر یک موضوع خاص اصرار ندارد و اگر فیلم‌نامه‌ای به نظرش حالت فرم و تجاری خوبی داشته باشد آن‌را به تصویر خواهد کشید. فعالیت‌های کمال در مدیوم تلویزیون نیز کم جنجال آفرینی نکرده است،‌ وی که با ساخت سریال «سرزمین کهن» باعث آزار عده‌ای از هموطنانش شده بود، از این پروژه کنار کشید،‌ او سال‌های پیش سریال‌های پر طرفداری چون «شهریار» و «دوران سرکشی» را برای پخش از تلویزیون کارگردانی کرده و به موفقیت نیز دست یافته بود؛ تبریزی علاوه بر سیمرغ فجر چندین جایزه داخلی و خارجی را نیز به دست‌آورده است.

4 بار کاندید شده و 1 بار برنده اطلاعات بیشتر

با نگاهی گذرا به کارنامه کاری و تمامی حواشی‌های زندگی هنری تبریزی، که کم جنجال برانگیز نیز نبوده است می‌توان حدس زد در کودکی نیز پسرک پر شور و هیجانی بوده است شاید هم نه! او دوران مدرسه را در تهران به پایان رساند و پس از دریافت مدرک دیپلم و برای ادامه تحصیلات خود به دانشگاه هنر رفت و به دنبال علاقه‌ی خود مشغول به علم‌اندوزی در رشته سینما شد. همزمان با دوران دانشجویی ( که از دانشجویان خط امام نیز به شمار می‌آمد) به عنوان جوانی بیست‌ساله با کارگردانی و فیلم‌برداری فیلم کوتاه «انقلابی بزرگتر از انقلاب اول» مسیر فعالیت‌های خود را در سینما انتخاب و آغاز کرد؛ تبریزی تا قبل از دوران حرفه‌ای فعالیت‌های خود، در ساخت فیلم «هویت،۱۳۶۴» به دوست خود ابراهیم حاتمی‌کیا یاری رسانده بود. کمال سال ۱۳۶۷ نخستین فیلم‌ سینمایی خود را برای «واحد جنگ شبکه دوم» با عنوان «عبور» کارگردانی کرد و با ساخت این فیلم تبریزی به عنوان فیلم‌سازی مطرح شد که به جای توجه به جنبه‌های زیبایی شناسی و قابلیت‌های هنر سینما به جنبه‌های تبلیغی و ظاهری اثرش می‌اندیشد. این فیلم که ضعف‌های زیادی در فرم و محتوا داشت بنا به گفته خود فیلم‌ساز به دلیل خامی و بی تجربه‌گی کارگردان به این حال و روز نیفتاده، بلکه سینما با تمام داشته‌هایش از پس ایده بر نیامده است. تبریزی که پس از ساخت سومین اثر کارنامه‌اش «کودک قهرمان» که نسبت به فیلم‌های قبلی‌اش از جایگاه خاصی برخوردار است می‌گوید: «پس از ساخت این فیلم مسیر خود را در سینما و فیلم‌‌سازی یافتم، مثل کسی که حرفی نوک زبانش باشد و پس از مدتی کلافگی ناگهان آن حرف به یادش بیاید احساس کردم از بی‌راهی‌ها به مسیر مطمينی رسیده‌ام» او که در طی سال‌ها فعالیت در عرصه سینما سعی بر به تصویر کشیدن فیلم‌هایی با محوریت روحانیت و دفاع مقدس به زبانی طنز کرده است. سال ۱۳۷۴ با ساخت فیلم «لیلی با من است» با بازی تحسین برانگیز پرویز پرستویی مورد توجه مخاطبان واقع شد؛ این فیلم اثری است ساده و روان و به دور از بسیاری از کلیشه‌های مستعمل که سال‌ها با سینمای جنگ و همچنین فیلم‌نامه‌های خنده ‌آفرین عجین بوده است. تبریزی درباره ساخت این فیلم‌ می‌گوید: «برای ساخت این فیلم تلاشی زیادی برای قانع کردن مسئولین کرده است و معتقد است این فیلم درست مثل راه رفتن لبه تیغ بود.» سعید امامی به عنوان مقام عالی رتبه امنیتی که هرز گاهی سرکی هم در امور فرهنگی می‌کشد پس از نمایش این اثر از آن دفاع کرده است. کمال تبریزی که اصرای به مولف بودن در سینما ندارد و با انتخاب فیلم‌نامه‌هایی که به دغدغه‌هایش نزدیک باشند توانسته با بسیاری از نویسندگان همکاری داشته باشد، پس از مدتی با ساخت «مارمولک» برای دومین‌بار موفقیت «لیلی با من است» را تکرار کرد و این‌بار توانست به شهرت و محبوبت بیشتری در میان مخاطبانش دست یابد. «همیشه پای یک زن در میان است» عنوان فیلم دیگری از ساخته‌های تبریزی، که با اکران گسترده در سال ۱۳۸۶ توانست به فروش خوبی در گیشه دست یابد، مهر تاییدی بود بر شناخت وی از مخاطبانش در مدیوم سینما. او که در کارنامه ساخت دو پروژه مشترک با کشور ژاپن و یک فیلم با مالزی را به ثبت رسانده، با ساخت فیلم‌های ‌«طبقه حساس»، «طعم شیرین خیال» و «امکان مینا» نشان می‌دهد که همیشه بر یک موضوع خاص اصرار ندارد و اگر فیلم‌نامه‌ای به نظرش حالت فرم و تجاری خوبی داشته باشد آن‌را به تصویر خواهد کشید. فعالیت‌های کمال در مدیوم تلویزیون نیز کم جنجال آفرینی نکرده است،‌ وی که با ساخت سریال «سرزمین کهن» باعث آزار عده‌ای از هموطنانش شده بود، از این پروژه کنار کشید،‌ او سال‌های پیش سریال‌های پر طرفداری چون «شهریار» و «دوران سرکشی» را برای پخش از تلویزیون کارگردانی کرده و به موفقیت نیز دست یافته بود؛ تبریزی علاوه بر سیمرغ فجر چندین جایزه داخلی و خارجی را نیز به دست‌آورده است.

4 بار کاندید شده و 1 بار برنده اطلاعات بیشتر

فیلموگرافی

امتیاز فیلم نقش میزان فروش تولید
0.0
1389
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
0.0
1369
0.0
1367
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
0.0
1369
0.0
1368
0.0
1364
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
0.0
1362
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
8.3
1374
0.0
1372
0.0
1367
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
0.0
1364
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
0.0
1383
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
8.3
1374
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
8.3
1374
0.0
1372
0.0
1369
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
0.0
1372
0.0
1367
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
0.0
1364
اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این صفحه کمک کنید به روز رسانی اطلاعات این صفحه