Life+1Day (2016) on IMDb

ابد و یک روز (1394)

120 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
تاریخ اکران: 1394/12/26

ابد و یک روز نخستین ساخته ی سعید روستایی, فیلمی شگفتی ساز که در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، کاندید 10 سیمرغ بلورین شد و در نهایت 9 سیمرغ بلورین را دربخش‌های، بهترین فیلمنامه, بهترین کارگردانی, بهترین بازیگر اول زن, بهترین بازیگر مکمل مرد, بهترین تدوین, بهترین چهره پردازی, بهترین کارگردانی بخش نگاه نو و بهترین فیلم بخش نگاه نو را از آن خود کرد. ابد و یک روز فیلمی پربازیگر و پرستاره با بازی های حیرت انگیز و تکرار نشدنی در کنار فیلمنامه‌ی قوی و استخوان دار و پرداخت قوی روستایی این فیلم را به یکی از شاهکارهای تاریخ سینمای ایران تبدیل کرد. ابد و یک روز به بازآفرینی جامعه‌ای می‌پردازد که با فقر و بدبختی و فلاکت و اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند. حقایق تلخ اجتماعی گاهی به شدت تیره و سنگین و گاهی با چاشنی طنز در این فیلم روایت می‌شوند و مردم را می‌خنداند. خندیدن مردم به دردهایشان باعث موفقیت این فیلم در سینمای امروز ماست. ابد و یک روز داستان خانواده‌ای فقیر در یکی از محله‌های پایین شهر را روایت می‌کند. خانواده‌ی پرجمعیتی که پدر را از دست داده و در خرابه‌ای به نام خانه هر یک آلونکی برای خود دارند. مرتضی (پیمان معادی) به تازگی اعتیادش را ترک کرده است و سعی در این دارد که این کشتی شکسته را سروسامانی دهد. خواهر کوچک را شوهر دهد, برادر کوچک را که معتاد است ترک دهد و به خواهر مطلقه‌اش کمک کند. اما ابد و یک روز زندگی همچنان ادامه دارد.

ابد و یک روز نخستین ساخته ی سعید روستایی, فیلمی شگفتی ساز که در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، کاندید 10 سیمرغ بلورین شد و در نهایت 9 سیمرغ بلورین را دربخش‌های، بهترین فیلمنامه, بهترین کارگردانی, بهترین بازیگر اول زن, بهترین بازیگر مکمل مرد, بهترین تدوین, بهترین چهره پردازی, بهترین کارگردانی بخش نگاه نو و بهترین فیلم بخش نگاه نو را از آن خود کرد. ابد و یک روز فیلمی پربازیگر و پرستاره با بازی های حیرت انگیز و تکرار نشدنی در کنار فیلمنامه‌ی قوی و استخوان دار و پرداخت قوی روستایی این فیلم را به یکی از شاهکارهای تاریخ سینمای ایران تبدیل کرد. ابد و یک روز به بازآفرینی جامعه‌ای می‌پردازد که با فقر و بدبختی و فلاکت و اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند. حقایق تلخ اجتماعی گاهی به شدت تیره و سنگین و گاهی با چاشنی طنز در این فیلم روایت می‌شوند و مردم را می‌خنداند. خندیدن مردم به دردهایشان باعث موفقیت این فیلم در سینمای امروز ماست. ابد و یک روز داستان خانواده‌ای فقیر در یکی از محله‌های پایین شهر را روایت می‌کند. خانواده‌ی پرجمعیتی که پدر را از دست داده و در خرابه‌ای به نام خانه هر یک آلونکی برای خود دارند. مرتضی (پیمان معادی) به تازگی اعتیادش را ترک کرده است و سعی در این دارد که این کشتی شکسته را سروسامانی دهد. خواهر کوچک را شوهر دهد, برادر کوچک را که معتاد است ترک دهد و به خواهر مطلقه‌اش کمک کند. اما ابد و یک روز زندگی همچنان ادامه دارد.

جوایز ابد و یک روز
جوایز ابد و یک روز
جوایز ابد و یک روز
ابد و یک روز در جشنواره های مختلف 57 بار کاندید شده و 26 بار برنده اطلاعات بیشتر

ابدیت یک روز

نکات مثبت :

۱:در سکانس های اغازین فیلم بمب کلوز اپ و مدیوم کلوز اپ هایی را به منظور نمایش کنش و واکنش منطقی کاراکتر ها شاهد هستیم این موضوع به ما در درک هر چه بیشتر قصه کمک به سزایی میکند

۲:بازی های بسیار واقع گرایانه

۳:دیالوگ نویسی درجه یک و خوب

۴:اتالوناژ یا تصحیح رنگ فیلم در مرحله تدوین به گونه ای صورت گرفته که حال و هوای چرک الود و کثیف خانواده را برای ما تداعی میکند

۵:گریم و طراحی لباس خوب

۶:به نوع ورود کاراکتر های اصلی به قصه توجه شده است

۷:تعدد پلان و پلان بندی های خوب و با منطق .پلان اضافی یا زاید نداریم

۸:دکوپاژ و حرکت خوب دوربین جهت شخصیت پردازی و همچنین همزاد پنداری مخاطب

۹:غم پنهان چهره نوید به درستی کارگردانی شده است

۱۰:انتخاب مناسب لوکیشن ها

۱۱:کنش و واکنش های منطقی

به نوعی در این کار منطق بیداد,میکند

۱۲:بک گراند خوب صدایی برای سکانس ها

۱۳:کمرنگ بودن نقش موسیقی متن ضمن حرکت خوب قصه

۱۴:نماهای بسته خوب و احساسی قابل توجه از محسن (نوید محمد زاده )

۱۵:انتخاب مناسب عنوان ابد و یک روز برای فیلم چه در بحث محتوایی و چه اکران.

۱۶:سکانس میانی دستگیری محسن توسط مامورین در کوچه خیلی خوب و مهیج طراحی شده است

۱۷:بهره گیری از تکنیک اسلوموشن با منطق و البته تاثیر گزار

۱۸:در بحث دکوپاژ باید به طور دقیق اشاره داشت حرکت دوربین کاملا هماهنگ با قصه صورت میپذیرد به این معنا که

زمان بهم ریختگی خانواده حرکت دوربین نامنظم و شلخته است

یا زمان دویدن کاراکتر ها میتوان لرزش در دوربین را مشاهده کرد

۱۹:شیوه مناسب نور پردازی

۲۰:قاب بندی سینمایی و جذاب

۲۱:اولین ورود موسیقی در بک گراند قصه زمان خوشحالی خانواده برای کارنامه نوید است منتها در این زمینه کارگردانی به حدی موفق بوده است که میدانسته این موسیقی کجا استارت و کجا ختم شود در واقع شروع موسیقی زمانی است که ما بین تمام شادی های خانواده به یک باره pov کسل کننده و خسته و غمناک محسن را میبینیم

۲۲:در بحث محتوای داستانی نبود محسن در قاب تصویر خانوادگی را داریم (زمان عکاسی در حیاط )که به نوعی برای ما تداعی بخش اتفاقات نا خوش ایند بعدیست

۲۳:طراحی خوب پلان گریه نوید در تاریکی به نوعی که زمان گریه ما نیمی از چهره نوید را شاهد هستیم و این سمیه است که نمای اصلی چهره نوید را به ما میدهد

۲۴:طراحی خوب سکانس غمناک و البته تراژدی,پایانی و دستگیری محسن در خانه و خروج ان

۲۵: نمایش فضای داخلی خودروی نظیر و بلد کردن دیالوگ های افغانی که به خوبی غربت سمیه را به نمایش در میاورد

۲۶:موسیقی دوم بک گراند به درستی اتفاق میافتد در واقع این اتفاق درست زمانی میافتد که نوید وارد خانه شده و نبود خواهرش سمیه را متوجه میشود در این فاصله ی pov جذابو از طرف نوید داریم و اعضای خانواده که به نوعی خودشان را از نگاه نوید,مخفی میکنند

۲۷:پایان بسته و نبود کلیشه در فضای قصه

۲۸:قاب بندی خوب پایانی و شروع سوم موسیقی بک گراند و کات به سیاهی که واقعا جذابه

نکات منفی:

۱:شروع هول هولکی و بدون مقدمه قصه

۲:بی توجهی و بی اعتنایی افراد به اتاق محسن در ابتدای فیلم هیچ توجیه منطقی ندارد

۳:فیلمنامه به نوعی تلفیق از دو برند فیلمنامه نویسی است

۱: خرده پیرنگ :شخصیت پردازی دارد

۲:مدرن :داستان دارد (البته به صورت ضعیف و سایه مانند)

۴:کمرنگ بودن موسیقی بک گراند

۵:نبود خط سیر داستانی قابل توجه و تمرکز بیش از حد روی شخصیت پردازی

۶:عدم اگاهی و بی اطلاعی سمیه از ورود ان همه گربه داخل خانه و ورود انها به اتاق لیلا

۷:شخصیت پردازی های :

سه خواهر (ریما رامینفر و معصومه رحمانی و شبنم مقدمی )بسیار سطحی و گذری است

نکات اضافی :

۱:زاویه دید فیلم از نوع دانای کل است

نمره ارزشیابی از ده:هشت

جمع بندی :

این فیلم را واقعا دوست داشتم به شما پیشنهاد میکنم با خرید نسخه اورجینال حمایت بفرمایید


دو بار دیدم!

دو بار دیدم! بار اول در سینما، خیلی سعی کردم که بغض نکنم و همه بدنم منقبض شده بود. شاید برخی به این فیلم بگویند گداگرافی یا ژانر اصغر فرهادی! در هر صورت فرقی نمیکند، این فیلم بیانگر اتفاقات خیلی عادی زندگی روز مره جامعه ما هست که به صورتی دوست داشتنی به تصویر کشیده شده بود. بازیگران به خوبی در نقش خود فرورفته بودند و روند داستان با فرمی جذاب به تصویر کشیده شده. البته پیشنهاد نمیکنم بار دوم ببینید.


يك نظر كوچك

يك نگاه تيز و بي پرده به دردي از دردهاي جامعه با بازي فوق العاده نويد محمد زاده


ابد واژه اي تا بينهايت

تصويري واقعي در پس خانه هاي در بسته شهر ، آدمها با صورتكهاي دلسوزانه ، مادري كه چهره واقعي يك مادر است هرچند بر خلاف عرف جامعه ، انتخاب هنرپيشه ها بسيار مدبرانه بود.


يك نقد

اين فيلم فقط يك برشي از زندگي يك خانواده شلوغ و پردردسر با بدبختيهاي زياد رو نشون ميداد باید به آقای روستایی تبریک گفت با اینکه اولین تجربه سینمایی ایشون بود فیلم نامه و کارگردانی حرف نداشت همچنین بازی خوب آقای محمدزاده منو تحت تاثیر قرار داد

سایر اطلاعات فیلم ابد و یک روز

گیشه
میزان فروش:

11,482,886,000 تومان

حاشیه ها
  • فیلم تحسین شده «ابد و یک‌روز» نخستین ساخته کارگردانش به عنوان فیلم بلند است.

  • سکانس پایانی این فیلم از آغاز در فیلم‌نامه نبوده و بعد‌ها در طی فیلم‌برداری اضافه شده است.

جملات ماندگار
  • مرتضی : از این خونه میرم، یه سوارخ میذارم روی این دررررر. ...وای میستم روزگارتون رو نگاه میکنم

  • پریناز ایزدیار : سمیه : داداش ابد و یک روز یعنی چی؟ مرتضی : یعنی کل عمرتو تو زندونی، حبس ابد که بهت بخوره ممکنه عفو بخوره بهت بعد ده ـ پونزده سال آزاد بشی،‌ ولی ابد و یک روز که بهت بخوره، امکان نداره آزاد بشی. یه روز بعد مرگت آزادت میکنن

  • شبنم مقدمی : « توو این خونه هیچی تمومی نداره... از ظرفای کثیف بگیر تا حرفای نیشدار آدما به همدیگه... اینجا همه چی ادامه داره !... »

  • نوید محمدزاده : محسن : سمیه نرو … تو بری این آبجیات به مامان آب و غذا نمیدن که دستشوییش نگیره ….

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

120 دقیقه

رنگ:

رنگی

داستان

ابد و یک روز نخستین ساخته ی سعید روستایی, فیلمی شگفتی ساز که در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، کاندید 10 سیمرغ بلورین شد و در نهایت 9 سیمرغ بلورین را دربخش‌های، بهترین فیلمنامه, بهترین کارگردانی, بهترین بازیگر اول زن, بهترین بازیگر مکمل مرد, بهترین تدوین, بهترین چهره پردازی, بهترین کارگردانی بخش نگاه نو و بهترین فیلم بخش نگاه نو را از آن خود کرد. ابد و یک روز فیلمی پربازیگر و پرستاره با بازی های حیرت انگیز و تکرار نشدنی در کنار فیلمنامه‌ی قوی و استخوان دار و پرداخت قوی روستایی این فیلم را به یکی از شاهکارهای تاریخ سینمای ایران تبدیل کرد. ابد و یک روز به بازآفرینی جامعه‌ای می‌پردازد که با فقر و بدبختی و فلاکت و اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند. حقایق تلخ اجتماعی گاهی به شدت تیره و سنگین و گاهی با چاشنی طنز در این فیلم روایت می‌شوند و مردم را می‌خنداند. خندیدن مردم به دردهایشان باعث موفقیت این فیلم در سینمای امروز ماست. ابد و یک روز داستان خانواده‌ای فقیر در یکی از محله‌های پایین شهر را روایت می‌کند. خانواده‌ی پرجمعیتی که پدر را از دست داده و در خرابه‌ای به نام خانه هر یک آلونکی برای خود دارند. مرتضی (پیمان معادی) به تازگی اعتیادش را ترک کرده است و سعی در این دارد که این کشتی شکسته را سروسامانی دهد. خواهر کوچک را شوهر دهد, برادر کوچک را که معتاد است ترک دهد و به خواهر مطلقه‌اش کمک کند. اما ابد و یک روز زندگی همچنان ادامه دارد.

اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل ابد و یک روز