Mum's Guest (2004) on IMDb

مهمان مامان (1383)

103 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
تاریخ اکران: 1383/05/01
کارگردان: داریوش مهرجویی

فیلمی به کارگردانی داریوش مهرجویی درباره‌ی سنت مهمان نوازی خانواده‌های ایرانی است. فیلمنامه با خط روایی ساده و روان، داستان آمدن خواهرزاده‌ی مامان (امیر حسنی) با نوعروسش را روایت می‌کند که برای دیدار مامان (گلاب آدینه) به خانه‌ا‌ی ُدنگی با همسایه‌های بی‌شمار می‌آیند. یدالله (حسن پورشیرازی) شوهر مامان که آپارات‌چی سینماست، از عروس و داماد برای شام دعوت می‌کند. مامان نگران است چون شام آبرومندی در خانه ندارد که از مهمانانش پذیرایی کند. پس دست به دامن همسایه‌هایش می‌شود. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر کسب کرد.

فیلمی به کارگردانی داریوش مهرجویی درباره‌ی سنت مهمان نوازی خانواده‌های ایرانی است. فیلمنامه با خط روایی ساده و روان، داستان آمدن خواهرزاده‌ی مامان (امیر حسنی) با نوعروسش را روایت می‌کند که برای دیدار مامان (گلاب آدینه) به خانه‌ا‌ی ُدنگی با همسایه‌های بی‌شمار می‌آیند. یدالله (حسن پورشیرازی) شوهر مامان که آپارات‌چی سینماست، از عروس و داماد برای شام دعوت می‌کند. مامان نگران است چون شام آبرومندی در خانه ندارد که از مهمانانش پذیرایی کند. پس دست به دامن همسایه‌هایش می‌شود. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر کسب کرد.

جوایز مهمان مامان
جوایز مهمان مامان
جوایز مهمان مامان
مهمان مامان در جشنواره های مختلف 20 بار کاندید شده و 2 بار برنده اطلاعات بیشتر

مهمانی از جنس صفا و سادگی

مقدمه :

بدون شک زمانی که برای چندمین بار به تماشای داستان هوشنگ مرادی کرمانی (مهمان مامان )نشستم اولین جمله ای که به ذهنم خطور کرد,این جمله بود :

کو داستان ؟

و جوابم را اینگونه یافتم مهمان مامان نمونه بارز کمدی تلخ و سیاهی است که روی یک خط کمرنگ داستانی حرکت میکند در واقع مهمانی مامان به واضح در زمینه داستان و محتوا حرفی برای گفتن ندارد در زمینه شخصیت پردازی هم به حد زیادی وابسته به دیالوگ های مستقیم میباشد, اما با همه اینها چه میشود که مهمان مامان یک شاهکار و یک کار خوب از استاد مهرجویی قلمداد,میشود با من مهیار محمد ملکی و بررسی مهمان مامان همراه باشید

محتوای داستانی :

برای خانواده‌ای مهمان سرزده، تازه عروس و داماد، می‌آید چون وضع مالی خانواده خوب نیست، همسایگان دست به دست هم می‌دهند تا آبروی صاحبخانه را حفظ کنند...

بررسی سکانس به سکانس تکنیکال اثر :

۱:تیتراژ اغازین فاقد هرگونه پیچیدگی یا تمهیدات خاص موضوعی است بدین معنا که مهرجویی از همان اول میخ سادگی را در قصه اش کوبانده است

۲:فیلم به صورت هول هولکی و بدون هیچ پیش در امدی مخاطب را به فضای کمرنگ داستانیش پرتاب میکند

۳:نکته قابل توجه دیالوگ ها و البته بازی های واقع گرایانه است که همان اول مارا مجذوب خودش میکند

۴:مهرجویی با بهره گیری از هنر فیلمبرداری تورج منصوری و همچنین یک دکوپاژ خوب توانسته موقعیت و حال و هوای قصه را به زیبایی به نمایش در بیاورد ضمن اینکه تمام لرزش ها و چرخش دوربین هماهنگ با نوع میزانسن صحنه بوده که همه اینها جمعش مساوی با یک همزاد پنداری قابل توجه میباشد

۵:فضا سازی و نوع میزانسن هایی که به درستی مشکل فقر و نداری را به نمایش در میاورد

۶:در طول کل پروسه ۱۰۳دقیقه ای فیلم به هیچ عنوان پلان اضافی و بی معنی مشاهده نمیشود به نوعی تمامی پلان ها با معنی و هدف خاصی هستند حالا یا در جهت پیشبرد قصه است یا بحث شخصیت پردازی

۷:کارگردانی خوب اقای مهرجویی به شکلی بوده که ما به میزان زیادی با شخصیت های قصه همراه شده و همزاد پنداری بین مخاطب و کاراکتر ها اتفاق میافتد

۸:فیلمنامه از نوع فیلمنامه هایی است که قهرمان محور نیست

۹:کمدی از نوع تلخ وسیاه است به عبارتی کمدی تلخ و سیاه را اینگونه تعریف میکنیم کلیه مفاهیم طنزی که مخاطب از یک موضوع جدی برداشت میکند

۱۰:طراحی خوب و هماهنگ لباس بازیگر ها

۱۱:فیلم به شیوه ای واقع گرایانه و مستند گونه روایت میشود

۱۲:قاب بندی ها اکثرا مدیوم کلوز است فی الواقع به قاب بندی تلویزیونی خیلی نزدیک است

۱۳:نوع روایت قصه به گونه ای است که لوکیشن ها محدود و پروژه از نوع پروژه های کم خرج میباشد

۱۴:گویش محلی و قابل باور مشت مریم

۱۵:موسیقی در بخش های کمی فیلم را همراهی میکند فی الواقع خیلی فیلم حس و حا

لش را در غالب بحث موسیقی به مخاطب خودش منتقل نمیکند

۱۶:خرده پیر نگ هایی در دل قصه داریم (خرده اکت )کنش های خرد بازیگران در دل قصه است به عبارتی این کنش ها بودن یا نبودنشون ضربه ای به بدنه اصلی قصه وارد نمیکند اما باعث میشه کار طبیعی تر بشود و جلوه بهتری پیدا کند

۱۷:شرح موضوعات و به نوعی شخصیت پردازی کاراکتر ها به شیوه بسیار مبتدیانه همراه با دیالوگ های مستقیم اتفاق میافتد

۱۸:بد نیست در اینجا اشاره کوچکی هم به بحث دیالوگ ماندگار داشته باشیم دیالوگ هایی که از دل سادگی .گاهی روزمرگی و بدون هیچ پرداخت عجیب غریبی شکل میگیرد به عبارتی دیالوگ ماندگار همین صحبت های یومیه منو شماست و دقیقا همان چیزی که در مهمانی مامان مشاهده میشود

۱۹:یک عیب بزرگی که در فیلم به نظرم اومد بحث کات های پایان صحنه یا نوع دیزالوها و کات های زمانی بود این به این معناست که تدوین مهدی حسینی وند به حدی بد و مبتدیانه صورت گرفته که اصلا نمیشود یک فاصله ملموس زمانی رو بین سکانس ها و دیزالوشون متوجه شد

۲۰:میرسیم به صحنه دعوای دور حوض :

نکته یک:ایجاد پلان های متعدد

نکته دوم:صدا گذاری خوب صحنه

نکته سوم:سینک صدایی پلان ها

۲۱:طنز خوب موقعیت

۲۲:در بحث محتوایی فاصله کم بین خنده و گریه کاراکتر ها را مشاهده میکنیم ساده شده اش میشود این جمله :انها به دلیل گرمای وجودیشان و اینکه همدیگه رو دارند هیچ وقت سختی ها را جدی نمیگیرند چیزی که در دنیای امروز خیلی جای خالیش حس میشه

۲۳:بازی خوب و متفاوت امین حیایی و خانم گلاب ادینه و حسن پور شیرازی

۲۴:دقت در انتخاب کستینگ

۲۵:تنوع کم موسیقی بک گراند

۲۶:موسیقی به طور کلی در سه قسمت ورود میکنه

۱:سکانس مشت مریم و خروس قربانی

۲:سکانس دویدن امیر در کوچه برای رفتن خانه دوستش جهت خرید دزدکی مرغ

۳:موتور سواری امیر و یوسف برای تهیه غذا از خانه بالاشهری یوسف

۴:صحنه کشیدن غذا

به عبارتی میشه متوجه بود که غیر از مورد چهار و حالا کمی یک حضور موسیقی از روی اجبار برای زیبا سازی فیلم میباشد شاید برای همینم باشد که خیلی به نوع موسیقی و ساخت ان عمیقا توجه نشده است

۲۷:در بحث خروجی تصویر در شبکه نمایش خانگی یا مدیوم پرده مات بودن و کمی سینمایی بودن تصویر را شاهد هستیم (اتالوناژ خوب تصویر)

۲۸:در میان انبوه بازی های قابل قبول به یک باره با بازی نسبتا سطحی شخص جناب سرهنگ و عروس خانواده مواجه میشویم

۲۹:بازی خوب و جذاب پارسا پیروز فر

۳۰:شک جالب سکانس مواجهه عفت با انبوه مواد غذایی رسیده از خانه یوسف (پارسا پیروزفر )

۳۱:تبلیغ بد و ناشی گرایانه مواد غذایی از زبان امیر که به نوعی شیطنت جناب مهرجویی ریتم کارو دچار افت بدی کرده است

۳۲:شاید بهترین صحنه کمیک فیلم همان صحنه حال خراب صدیقه و دستور اشپزی باشد

۳۳:هم نوایی خوب یدالله و همکارانش

۳۴:کمیک خوب زخمی شدن ماهی و عمل جراحی اش

۳۵:پلان های خوب چیدمان غذا سر سفره رو داریم و در نهایت میرسیم به پی او وی (pov)عفت که حالا سفره تکمیل شده رو از پایین به بالا تماشا میکند در ادامه لبخند حاکی از رضایت عفت رو داریم و در پایان اون جمله کلیدی جناب سرهنگ که میگه خاله جان راضی به زحمت نبودیم توی زحمت افتادید در واقع میشه گفت مهرجویی با این دیالوگ حق مطلب رو برای فیلم تمام کرد

۳۶:خرده پلان های شخصیت پردازی مثل بستن گره کراوات دکتر توسط یوسف که به نوعی موقعیت یوسف در قصه را شدیدا به چالش میکشد

۳۷:گره کوچک پایانی و حال خرابی عفت که به نوعی به نظر میرسد در ان قسمت پیوستگی قصه دچار شکاف شده است و ما فیلم دیگری را شاهد هستیم دلیل این امر میتواند این موضوع باشد,که گره دوم به صورت مجزا و بدون وابستگی به گره اول روایت میشود یا به نوعی میشه گفت گره اول و گره دوم به درستی در هم نیامیختند مثل اشی که اب و دونش سواست شاید بهتر میبود گره دوم در دل اغاز و پایان گره اول روی میداد

۳۸:علیرغم جدی تر شدن فضا به یک باره با ریزش تعداد زیادی طنز موقعیت توی صف مانده روبه رو میشیم

۱:ورود انبوه دود به داخل ماشین جناب سرهنگ

۲:ماجرای nde

۳:درگیری با موتور سوار

۳۹:نبود نمای کامل مواجهه موتور سوار و اتومبیل گذری

۴۰:بازی کمرنگ خانم بختیاری و رامین پرچمی

۴۱:در نهایت خاموش شدن چراغ های خانه و ختم قضیه .ی جورایی مارو یاد این جمله میاندازد روز از نو روزی از نو

جمع بندی نهایی :

باید بگم که این فیلم علیرغم داشتن خط سیر کمرنگ داستانی و عدم بهره گیری از تمهیدات درست جهت معرفی شخصیت و فضای قصه یا همون شخصیت پردازی دوست داشتنی بود

دوست داشتنی بود,چون ساده حرف زد و ساده ام حرفشو رسوند

در پایان شمارا دعوت میکنم که برای صد دقیقه هم که شده مهمان مامان شوید و با تمامی شخصیت هایش همزاد پنداری خوبی را تجربه کنید

سایر اطلاعات فیلم مهمان مامان

حاشیه ها
  • این فیلم بر اساس کتابی از «هوشنگ مرادی کرمانی» ساخته شده است.

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

103 دقیقه

داستان

فیلمی به کارگردانی داریوش مهرجویی درباره‌ی سنت مهمان نوازی خانواده‌های ایرانی است. فیلمنامه با خط روایی ساده و روان، داستان آمدن خواهرزاده‌ی مامان (امیر حسنی) با نوعروسش را روایت می‌کند که برای دیدار مامان (گلاب آدینه) به خانه‌ا‌ی ُدنگی با همسایه‌های بی‌شمار می‌آیند. یدالله (حسن پورشیرازی) شوهر مامان که آپارات‌چی سینماست، از عروس و داماد برای شام دعوت می‌کند. مامان نگران است چون شام آبرومندی در خانه ندارد که از مهمانانش پذیرایی کند. پس دست به دامن همسایه‌هایش می‌شود. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر کسب کرد.

اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل مهمان مامان

نقدهای مرتبط مهمان مامان

آخرین مشارکت های کاربران