13 (2014) on IMDb

سیزده (1393)

88 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
تاریخ اکران: 1393/10/10

داستان زندگی نوجوان سیزده ساله ای به نام بمانی است که به دلیل تنهایی و عقده هایی که برایش به وجود آمده به جوانان ناباب بزرگتر از خودش پناه می برد و این امر باعث تغییر و تحول در زندگی این نوجوان می شود.

داستان زندگی نوجوان سیزده ساله ای به نام بمانی است که به دلیل تنهایی و عقده هایی که برایش به وجود آمده به جوانان ناباب بزرگتر از خودش پناه می برد و این امر باعث تغییر و تحول در زندگی این نوجوان می شود.

جوایز سیزده
جوایز سیزده
جوایز سیزده
سیزده در جشنواره های مختلف 4 بار کاندید شده اطلاعات بیشتر

تلخی سیزدهم

سیزده ۱۳ فیلمی به کارگردانی هومن سیدی ساختهٔ سال ۱۳۹۲ است. سیزده دومین فیلم بلند هومن سیدی به حساب می‌آید. بمانی پسر ۱۳ ساله‌ای است در سن رشد، که پدر و مادرش در آستانهٔ جدا شدن هستند. مادر خانه را ترک می‌کند و پدر غرق در کار است. بمانی به دلیل تنهایی و عقده‌هایی که برایش به وجود آمده به جوان‌های بزرگتر از خودش پناه می‌برد و این باعث تغییر و تحولی در وی می‌شود که هویت واقعی و اصلی او را تغییر می‌دهد. درست وقتی که این پسر باید به ثبات شخصیتی برسد با افرادی بُر می‌خورد و با آنها وارد ماجراهایی می‌شود که باعث بروز اتفاقاتی در زندگی اش می‌شود بعد از این مقدمه کوتاه بیاییم سر فیلم سیزده ببینیم این فیلم قراره چه مضامینی رو به ما برسونه اساسا این فیلم چقدر روی مفاهیم میچرخه چقدر داستان ؟ باید قویا به عرض برسانم که دومین ساخته بلند هومن سیدی در زمینه محتوای داستانی حرف زیادی برای گفتن ندارد چیزی که فیلمو نگه داشته ی مقداری شخصیت پردازی است و البته فضای متفاوت و جدیدی که قبلتر حداقل در سینمای کشورمان کمتر توجه شده بود فی الواقع هومن سیدی در مقام فیلمنامه نویس تمام سعی و تلاشش در جهت این موضوع بوده که ما به عنوان مخاطب بتوانیم به درستی به وجوه ارزشی فیلم ورود کنیم بدین معنا که قبل از مشاهده یک اثر سرگرم کننده دنیای یک جوان سیزده ساله را شاهد هستیم که این دنیا به دلیل وجود اختلافات خانوادگی دچار تنش میشود حال این نوجوان و یا جوان سیزده ساله به تبع اتفاقات پیش امده سعی دارد وارد جامعه ای شود که شبیه قبل نیست یعنی از اینجا به بعد هومن سیدی میخواهد به المان های تنش زا در دنیای جوان سیزده ساله بپردازد به جرات میتوانم روی این نکته پافشاری کنم که اکثریت غالب المان های موضوعی در فیلم نتوانستند اونطوری که باید و شاید تاثیرشان را روی ذهن مخاطب بگذارند به عبارتی این المان ها در بهترین حالت نمادی از ان بحران یا حادثه هستند خب قبل از ورود به بحث المانی فیلم سیزده بیاییم کمی در مورد دنیایی صحبت کنیم که تماما باید از دید بمانی (پسر سیزده ساله)باشد اما نیست فی الواقع فیلم تا دقیقه ۶۰ با بمانی و مسایل پیش روی وی حرکت میکند بعد از دقیقه ۶۰ تا ۷۵ به صورت مطلق به پدرو مادروی شیفت میکند و بعد به بمانی برمیگردد این به هم ریختگی در شیوه روایت فیلم به وضوح در تصویر برداری پلان ها هم دیده میشود به عبارتی کارگردانی در زمینه پرداخت نما از دید بمانی شدیدا دچار مشکل است در این بین میتوان به قاب بندی های پر اشتباه و همچنین سکانس های بی منطق و بدون توجیه از گفت و شنود کاراکتر ها اشاره داشت ساده شده اش میگیم فیلم باید طوری پرداخت و روایت گردد که ما تماما هر چه میبینیم از دید بمانی باشد یعنی اگر جایی بمانی نیست دوربین هم نیست در ابتدای امر تمرکز بمانی روی مسایلی را شاهد هستیم که قرار نیست به ما داستان بدهند یعنی این المان ها به صورت جسته گریخته در دل قصه هستند تا خبر از حال و احوال بمانی بدهند تدوین پر تکرار و البته اشتباه محو صدای بک گراند که هیچ توجیه عقلانی و به طور کلی منطق زندگی ندارد یعنی ما داریم از دید بمانی زندگی پر اشوبی را میبینیم که این نوع دیدنه از طبیعت زندگی به دور است اجازه بدید صحبت هایم را طور دیگه تکمیل کنم فرض را براین بگیریم که بمانی تمرکزش جای دیگریست و صدا ی دعوای پدرو مادررا نمیشنود ما باید صدا ان قسمت را به صورت تفکیک شده و تک بخشی شاهد باشیم که این موضوعم نمیبینیم یعنی میخوام اینطور ارزیابی کنم ما در یک اثر سینمایی قرار نیست بشینیم سکانس به سکانس را رمز گشایی کنیم ما قراره اول یک داستان سرگرم کننده را شاهد باشیم در دل این سرگرم کننده بودنه مفاهیم ارزشی فیلم را هم دریافت کنیم به عبارتی بدترین شکل پرداخت فیلم گنجاندن عقاید فکری کارگردان در دل داستانه فیلم به شدت در جهت القای مفاهیم ارزشی خود دچار افراط شده است به طور مثال ما در زمینه شخصیت پردازی پدر بمانی یک ادم به شدت خشک و عصبی را شاهد هستیم شخصی که اصلا ارتباط خوبی با بمانی ندارد و باز به شکل افراطی از زندگی او عقب است بدین جهت است که بنده معتقدم ما در یک اثر سینمایی هیچ وقت با صفر یا صد طرف نیستیم بلکه همچون زندگی روی خط نسبیت در حرکت هستیم خب ما قراره در بحث روایت موضوعی فیلم شاهد چه موضوعی باشیم ؟ پاسخ بدین شرح است معضلات اجتماعی یک جوان سیزده ساله و شیوه تعامل وی و خانواده با این مشکلات و معضلات معضلات سیزده بدین شرح است اول ورود به یک گروه خلافکار با سرپرستی دختری به اسم سامی دوم دزدکی سرک کشیدن خانه همسایه سوم مشکلات مدرسه و حضور شخصی به اسم غلی زاده کل قصه روی همین سه موضوع میچرخد نکته جالب توجه اینجاست که شیوه پرداخت موضوع سوم بسیار سطحی و غیر قابل فهم است یعنی ما فقط پرداخت هول هولکی قصه را شاهد هستیم و ماجرای چاقویی که میتونه خطر ساز باشد موضوع دومم به حدی کمرنگ طراحی و پرداخت گردیده است که نه خود معضله خوب خودش و تاثیراتش را در زندگی بمانی نمایان میکند و نه اینکه راه حلی برای حل این معضل در نظر گرفته میشود به عبارتی هر چه هست تمرکز هومن سیدی روی معضل اول و یک نیمچه روایتی را انجا شاهد هستیم روایتی که از قرار گیری بمانی در یک گروه خلافکار و درگیریشان با فردی به اسم فرهاد میباشد سیدی در ادامه با تشکیل یک بستر از پلان های متعدد که همه دال بر این موضوعند که بمانی الوده به فضای غیر هنجار جامعه شده است از اتفاق خوب داستان که ماجرای عاشقی بمانی و سامی است پرش میکند در واقع یکی از موضوعاتی که میتوانست سیزده سیدی را نجات دهد و برگ برنده ای برای وی باشد پاشنه اشیل کار وی میگردد در بحث شخصیت پردازی هم کاراکتر ها ی گروه تبهکار حرفی برای گفتن ندارند دیالوگ نویسی به شدت ضعیف و غیر موضوعیست برای مثال شخصیت فرهاد و سگ همراهش اصلا کجای قصه بود ؟مثل اینکه فقط امده که بمیرد و بمانی را در دردسر بندازد عاشقی بمانی و جدی گرفتن این موضوع توسط ارش هم موضوع خنده داری بود اصلا جدی گرفتن بمانی خیلی از واقعیت دور بود چرا که معمولا اینطور مواقع اگر هم خیلی نوجوان جدی گرفته شود در جهت پهن کردن دام توسط افراد گروه یا نهایتا طعمه کردن فرد میباشد فیلم تا دقیقه ۶۰ ریتم مناسبی دارد اما از ان دقیقه به بعد تا دقیقه ۷۵ ضمن یک تغییر زاویه دید روایی داستان (از بمانی به پدر )که اصلا منطقی نیست با سرعت زیادی در پانزده دقیقه بعدی به ورود نصفه و نیمه پدر به دنیای بمانی میپردازد به طوریکه فیلم با عجله خودش رو به سکانس اغازین پرتاب میکند و بعد هم سامی که روی تخت بیمارستان است را شاهد هستیم پایان عجیب و سطحی فیلم مرا شگفت زده کرد همه چیز به نفع پسرک رقم میخورد حالا ی ده دقیقه ای تماما با پسرک جلو میرویم و پدر و مادری که زندگیشان بهتر شده است اما همچنان از دنیای پسر خود به شدت عقب هستند و ان جمله فیلسوفانه عجیبی که پسرک به نقل قول از روزنامه دیواری مدرسه میگوید که اصلا در حد و اندازه بمانی نیست در پایان بدون شک سیزده سکوی پرتاب و بالا رفت هومن سیدی چه در مقام نویسنده چه کارگردان قلمداد نمیگردد چرا که این کار ضمن بهره گیری از یک محتوای داستانی تیپ شده و اشنا در زمینه پرداخت به شدت پر اشتباه ظاهر شده است به طوریکه این اشتباه قسمت فاحشش به شیوه کارگردانی تصویر و یا بحث تقطیع پلان برمیگردد هر چه هست طرح موضوع بدون راه حل میباشد اما با این حال این فیلم در برخی زمینه ها همچون بازی به نسبه خوب عمل کرده است و البته باید این موضوعم به عرض برسانم که فیلم سیزده علیرغم تمام ایراد های وارده کاریست که توانسته تا حدی مضامین و مفاهیم ارزشی خود را در قاب تصویر به گوش مخاطب خود برساند


يك نظر كوچك

اين فيلم به نظر خيلي خوب تونست يكي از معضلات اجتماعي و مشكلاتي كه طلاق و جدايي والدين به وجود مياره به نمايش بزاره

سایر اطلاعات فیلم سیزده

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

88 دقیقه

داستان

داستان زندگی نوجوان سیزده ساله ای به نام بمانی است که به دلیل تنهایی و عقده هایی که برایش به وجود آمده به جوانان ناباب بزرگتر از خودش پناه می برد و این امر باعث تغییر و تحول در زندگی این نوجوان می شود.

اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل سیزده

آخرین مشارکت های کاربران