جشنواره ها
سینما
بازیگران
شبکه خانگی و تلوزیون
آخرین اخبار
داغ ترین اخبار
اخبار بازیگران
اخبار فیلم ها
مشارکتکنندگان
ایجاد
راهنمای مشارکت در فیلسین
ویدیو ها
تصاویر
دغدغههای تمامناشدنی یک فیلمساز از نسل پیشین
«خاک آشنا» با تمام ضعفها و ایرادهای روایی و گاه ساختاریاش، باز هم فیلمی بیارزش نیست؛ گرچه در مقایسه با دیگر فیلمهای فرمانآرا در مرتبهای پایینتر قرار میگیرد.
مرثیهای برای پرند پایا و فیلمنامهاش
در نگاهی دلسوزانه (و نه کینهتوزانه) این حق را داریم که بگوییم دلمشغولی نمود پیدا کرده بیضایی درباره مناسبات کثیف و سادهانگارانه حاکم بر پشت صحنه سینما و هنر این مملکت در «وقتی همه خوابیم» از حد و اندازه شعارها و کنایههای ژورنالیستی فراتر نرفته است و حتی در برخی سکانسها به غرضورزیها و تسویهحسابهای شخصی پهلو میزند.
سر بریدن «درام» زیر سقف کلیشهها
ناکارآمدی چشمگیر فیلمنامه «زیر سقف دودی» در روایت داستان ساده و سرراستاش زیر سایه یک پوسته دراماتیک درست و جذاب به بیهدفی و انفعال بیش از حد آزاردهنده کاراکترهای پرشمار داستان بازمیگردد که اجازه نمیدهند موقعیتها، رویدادها و بحرانهایی مناسب در قصه فیلم پدید آیند.
فرصتهای سوخته زنان ویلانشین
فیلمنامه «ویلاییها» موقعیتها، صحنهها و لحظههایی خوب و تأثیرگذار دارد؛ اما این تکصحنهها و تکلحظهها آنچنان که باید در خدمت خط قصههایی نیستند که چه به شکل مستقل و چه در کنار هم، روند شکلگیری و پیشرفت داستان فیلم را درست و کمایراد هدایت کنند.
خانهای روی آب/ کشمکش در فیلمنامه
در سالهای گذشته، یکی از ایرادهایی که به بیشتر فیلمهای ایرانی میگیرند، این است که چرا داستان بسیاری از این آثار یک قهرمان دراماتیک ندارد. پاسخ نویسندگان، سازندگان و هواداران بیشتر این فیلمها پیرامون این توجیح میچرخد که در زمانهای زندگی میکنیم که با توجه به رخدادها و دگرگونیهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در ایران و جامعه جهانی، تودههای مردم به شکلی معمول قهرمانگریز شدهاند و دیگر به پیروی از قهرمانان-چه در دنیای واقعی و چه در عالم داستانها-نیازی چندان ندارند.