جشنواره ها
سینما
بازیگران
شبکه خانگی و تلوزیون
آخرین اخبار
داغ ترین اخبار
اخبار بازیگران
اخبار فیلم ها
مشارکتکنندگان
ایجاد
راهنمای مشارکت در فیلسین
ویدیو ها
تصاویر
تاریخ به روایت سینما
این که در تاریخ موسیقی کشور ما چند نوازندهی چیرهدست برای ضبط صفحه به کدام کشور سفر کردهاند و سرانجام «واقعی» آنها چه شده است، سر سوزنی از خلاقیت علی حاتمی در به تصویر کشیدن این رویداد به روایت سینما کم نمیکند.
مادر «دلبستگی به عهد قاجار»
باید منتظر باشیم كه همه، روزی به زجهزدن بیفتند. باز هم آقای «علی حاتمی» و در مشغولیهای خستهكنندهاش؛ دلبستگیاش به عهد قجر و آتوآشغالهای صندوق خانههای متروك وآدمهایی نیست آبادی، اما با بزك واعی و دیالوگهای پرتكلف و حكاكیشدهای كه حتی برای رعایت جناس و قافیه كج و معوج شدهاند، آن هم از دهان تیپهای تصنعی كه این كلمات در دهانشان زیادی میكند... این كلمات در دهان همه زیادی میكند و من نمیدانم كه اصلا این طرز نوشتن و حرف زدن اگر به درد سینما و تئاتر نخورد، به چه درد دیگری ممكن است بخورد!
مالیخولیای ملی/ هنر نمايش يا كاردستی
«مادر» كاردستی است و نه خلق هنری. هيچ چيزش خلق نشده ـ نه فضا و نه پرسوناژها ـ كاردستیای است كه ذوق چندانی هم در آن به كار نرفته و بدجوری وصله پينهای و سرهمبندی شده است.
تنها نگاه سینمای ایران به مشروطیت/ مرغ سحر ، ناله سرکن...
«ستارخان» یکی از بهترین و البته مهجورترین آثار مرحوم علی حاتمی است که هم نحوه نگرش حاتمی به تاریخ و تاثیر آن در زندگی امروز را به تصویر میکشد و هم به جرات میتوان گفت که سینماییترین روایت تاریخی در سینمای ایران است.
اصالت در آن است که بدیهای قوم خویش بشناسی
در سرزمینی که بادکنک سوابق پرافتخار تاریخیاش همچون وهمی به عظمت هستی بشر، پر از باد نیستی است، همه ما خوبیهای قوم و طایفه و ملت و مملکتمان را هزار برابر آن که واقعا هست، میدانیم. پس حالا معیار اصالت ملی تغییر عمدهای مییابد. حالا کسی اصیلتر است که بدیهای قوم خویش را بهتر بشناسد و بشناساند. «حاجی واشنگتن» از همین منظر است که به عنوان فیلمی واجد نگاه هجوآمیز نسبت به ابتلائات سنتی ایرانی، به مظهر بیمشابهی از سینمای ملی بدل میشود.