بهترین سریالهای آمریکایی ۲۰۱۸ به انتخاب ایندیوایر
در روزهای پایانی سال ۲۰۱۸، منتقدین وبسایت ایندیوایر به انتخاب ۱۰ سریال برتر ۲۰۱۸ پرداختهاند که گرچه ممکن است سریالهای محبوب شما نباشند اما بیتردید دریادماندنی و بیعیبونقصاند.
ترجمه: خاطره کریمی
بن تراورس، هن نووین، لیز شنون میلر، استیو گرین، منتقدین وبسایت ایندیوایر در روزهای پایانی سال با انتشار فهرستی ۱۰ سریال برتر و موفق سال ۲۰۱۸ را انتخاب کردهاند، در گزارش پیشرو به معرفی برترینهای ۲۰۱۸ در تلویزیون پرداختهایم.
حتما این جمله بارها به گوشتان خورده: «چقدر سریال تلویزیونی برای انتخاب هست!» چه هنوز در عصر طلایی تلویزیون باشیم، چه در دورهی افول آن، تولید محتواهای تازه انگار تمامی ندارند. با وجود بیش از پانصد سریالِ در حال پخشِ ۲۰۱۸، مخاطبان از هر تبار و سلیقهای گزینههای فراوانی پیش رو دارند. این روزها دیگر حتی مسئله این نیست که بهترین سریالها کداماند، این است که اساسا معنیِ بهترین سریال چیست.
راستش پاسخ به این مسئله هم چندان ضرورتی ندارد، خودِ عمل پرسش و سبک سنگین کردنِ طرفین بحث است که اهمیت دارد و مخاطب را یاری میدهد تا به انتخابی آگاهانه برسد. در این معنا، میتوان بهترین سریال را آنی دانست که مخاطب را از حباب خود بیرون میکشد، به خندهاش میاندازد وقتی مغز فرمان عکسش را میدهد یا اشکش را درمیآورد وقتی فهمیدن علتش دشوار است. با پیشروی قصه و باز شدن گرهها، حس توامان همدلی و تحقیر برانگیخته میشود و آنچه در نهایت بهجا میماند - عشق یا نفرت - به باز شدن گسترهی دید و درک مخاطب میانجامد، حتی اگر فقط برای یک مخاطب، در یک سریال و فقط یکبار اتفاق بیفتد.
با چنین رویکردی، منتقدین وبسایت ایندیوایر به انتخاب ۱۰ سریال برتر ۲۰۱۸ پرداختهاند که گرچه ممکن است سریالهای محبوب شما نباشند اما بیتردید دریادماندنی و بیعیبونقصاند.
۱۰. «بهتره با سال تماس بگیری»
Better call Saul
ژانر: درام جنایی / کمدی سیاه / تراژدی / درام دادگاهی
ساختهی: ونس گیلیگان، پیتر گولد - با بازی: باب ادنکیرک، جاناتان بنکس
پخش از شبکهی AMC آمریکا
چهارمین فصل این سریال یکبار دیگر ثابت میکند زوج ونس گیلیگان و پیتر گولد سالبهسال در ساخت سریالهای تلویزیونی ماهرتر میشوند. سرنخها در این فصل با چنان ظرافتی بیننده را گمراه میکنند که در قسمت پایانی حیران میماند چطور روابط جاافتاده از هم نمیپاشند و ثبات اتفاقات از دست نمیرود.
۹. «بَری»
Barry
ژانر: کمدی سیاه / کمدی-درام / جنایی/ کمدی-تراژدی
ساختهی: الک برگ، بیل هیدر - با بازی: بیل هیدر، سارا گولدبرگ
پخش از شبکهی HBO آمریکا
بری برکمن، آدمکشی از غرب میانه، برای انجام مأموریتی به لسآنجلس میآید، آنجا با گروهی هنری آشنا و به بازیگری علاقهمند میشود. شور بیغشِ بری در جایگاه تازهکاری پذیرا و بیخطا تجربهاش را تأثربرانگیز میکند: از یک سو دلتان به حال آدمکشی که مجبور است خارجِ صحنه دست به کارهایی وحشتناک بزند، میسوزد، و از سوی دیگر مشتاقانه پیگیر حرفهی بازیگریاش میشوید. اولین فصل این سریال بیتردید نویدبخش اثری درخشان در تاریخ برنامههای تلویزیونی است.
۸. «کشتن ایو»
Killing Eve
ژانر: درام
براساس رمان «اسم رمز ویلانل»، نوشتهی لوک جنینگز
ساختهی فیبی والر-بریج - با بازی: ساندرا اوه، جودی کومر
پخش از شبکهی BBC آمریکا
«کشتن ایو» چنان از عناصر هیجانانگیز و بیوقفهْ دلپذیر سرشار است که به مرز انفجار میرسد! یک دلیلش شاید پیوند غیر قابل توضیحِ مأمور امآیفایوْ ایو با آدمکش مرموزْ ویلانل باشد. دلیل دیگرش، دیالوگهای مو-بر-اندام-راستکنی است که والر بریج نوشته یا نماهای حیرتانگیز کمین شکارچی برای شکارش یا برداشتی فمنیستی از تغییر نقشهای متبحرانهی سرتاسر فصل یک. با همهی این تفاصیل، «کشتن ایو» میان هیاهوی گزینههای پرشمار، انتخابی است اعتیادآور که بیننده را مسحور خود میکند.
۷. «وحشت»
The Terror
ژانر: درام / ترسناک / آنتولوژی / تریلر روانشناختی
براساس رمانی به همین نام از دن سیمونز
ساختهی دیوید کجگنیچ - با بازی: جرد هریس، توبیاس منزیس
پخش از شبکهی AMC آمریکا
گرچه سادهتر است که در طول این سفر محتوم به تباهی با چند کاراکتر مشخص احساس همدلی کرد، یکی از دستآوردهای ارزشمند «وحشت» این است که تمام شخصیتها در گرفتن تصمیمهای مهلک سهیماند. دیوید کجگنیچ با بهرهگیری از رمان سیمونز و جزئیات تاریخی سفر اکتشافیای که دستمایهی آن است، داستانی میآفریند که در فضای ترسناک و مبهم میان واقعیت و کابوس معلق است.
۶. «اشیاء تیز»
Sharp Objects
ژانر: تریلر روانشناختی / درام / معمایی / گوتیک جنوبی
بر اساس رمانی به همین نام از گیلیان فلین
ساختهی: ژان-مارک ولی - با بازی: امی آدامز، پاتریشیا کلارکسون
پخش از شبکهی HBO آمریکا
«اشیاء تیز» شاهکار گوتیکی تماشایی است. این سریال کوتاه گزنده چنان به روان بیننده رخنه میکند که تا ماهها از یاد او پاک نخواهد شد. امی آدامز و پاتریشیا کلارکسون در نقش مادر و دختری ظاهر میشوند که بر سر همهچیز اختلاف دارند و حالوهوای ملتهب میانشان از هر جملهای که بینشان رد و بدل میشود پیداست. ژان-مارک ولی که سال گذشت سریال موفق «دروغهای کوچکِ بزرگ» را برای همین شبکه ساخت، با دقتی مشابه فضایی میسازد که بیننده را تا انتها درگیر داستان نگاه میدارد.
۵. «سفید پوستان عزیز»
Dear White People
ژانر: کمدی-درام / ساتیر
براساس فیلمی بههمین نام، محصول ۲۰۱۴، به کارگردانی جاستین سیمیان
ساختهی: جاستین سیمیان - با بازی: لوگان براونینگ، برندن پی. بل
پخش از شبکهی Netflix
جاستین سیمیان نهتنها با اقتباس فیلم ۲۰۱۴ خودش فصل یکی جسور و درگیرکننده ساخت، بلکه در فصل دو با عمق بخشیدن به تصویری که از دستگاه فکریِ ادارهکنندگان سالنهای مقدس دانشگاه وینچستر و گرههای نژادی، طبقاتی و هویتیِ فضا ارائه میدهد، بازیاش را چند قدم جلوتر میبرد. «سفیدپوستان عزیز» سریالی است که از وارد شدن به موضوعات جنجالبرانگیز هراسی ندارد، اما از وجه سرگرمکنندگی هم غافل نمیماند.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
+ فرهادی بدون محدودیت، روایت بدون پیچیدگی؛ نقد فیلم «همهمیدانند»
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
۴. «بازگشت به خانه»
Homecoming
ژانر: تریلر روانشناختی
براساس پادکستی به همین نام، ساختهی ایلای هورویتز و مایکا بلومبرگ
ساختهی: سام اسماعیل - با بازی: جولیا رابرتز، بابی کاناوله
پخش از شبکهی Amazon Video
گرچه تا امروز از اقتباسهای تلویزیونی آمازون اثر شاخصی بیرون نیامده، اما وقتی گروهی به این پرمایگی گرد هم میآیند قصهای گیرا حاصل میشود. جولیا رابرتز در این سریال در نقش مددکاری ظاهر میشود که به دلیلی پیشخدمتی میکند و زندگیاش از نزدیک زیر نظر است. زندگی این زن از هر منظر به یادآوردی جذاب زمانهای میانجامد که میشد از پارانویا چیزی زیبا درآورد. کم پیش میآید داستانی چنین متزلزل، انقدر روان و دقیق روایت شود.
۳. «بوجک، مرد اسبنما»
BoJack Horseman
ژانر: انیمیشن بزرگسال / کمدی موقعیت (سیتکام) انیمیشنی / کمدی سیاه / کمدی-درام / ساتیر
ساختهی: رافائل باب-واکسبرگ - با صداپیشگی: ویل ارنت، امی سداریس
پخش از شبکهی Netflix
دلایل زیادی هست که فصل تازهی این کمدی هوشمندانهی تأثربرانگیز را شایستهی تقدیر میکنند اما بیایید از بینشان روی این یکی دست بگذاریم: در محیطی که همگی راحتاند تا بدترین غرایز بشری را بنمایهی آثار تلویزیونیِ بهاصطلاح معتبر کنند، «بوجک، مرد اسبنما» از موقعیتش برای حملهی مستقیم به این باورها استفاده میکند. فصل پنجم سریال جدای آنکه بیاندازه سرگرمکننده است، بیرحم و تفکربرانگیز هم هست.
۲. «آتلانتا»
Atlanta
ژانر: کمدی-درام / کمدی سورئال
ساختهی: دانلد گلوور - با بازی: دانلد گلوور، برایان تایری هنری
پخش از شبکهی تلویزیونی FX
دانلد گلوور و همکارهاش در فصل یک، اثری یکدست و کمنظیر ارائه داده بودند که مرزهای آنچه کمدی میتواند باشد را جابهجا کرد. ولی «آتلانتا» در فصل دوم از مرزهای خودساختهاش هم عبور میکند و هیولایی میسازد از وحشت و خطر که از طنز هم غافل نمیماند. ماجرای دو عموزادهی رَپخوانی که پی بهبود وضعیت زندگی خود و خانوادهشان هستند در فصلی عجیب، زیبا و در عین حال ترسناک و عصبیکننده به سمتوسویی میرود که شاید برای بیننده بهصورت کامل قابل درک نباشد اما قطعاً قابل حس هست.
۱. «آمریکاییها»
The Americans
ژانر: درام تاریخی / تریلر جاسوسی / درام دنبالهدار
ساختهی: جو وایزبرگ - با بازی: کری راسل، متیو ریس
پخش از شبکهی تلویزیونی FX
سالها تریلر جاسوسی محبوب منتقدین جو وایزبرگ با این سوال ناگفته از سوی میلیونها تماشاچیاش مواجه بود که بهرغم این همه زیبایی: چرا انقدر کُند؟ حتی پر و پاقرصترین هواداران سریال که علاقهي افراطیشان دستمایهی شوخی دیگران شده بود هم در فصل پنجم گلایه داشتند چرا پیشروی روابط و اتفاقات زندگی آدمها در آمریکای دورهی جنگ سرد بهناگاه گرفتار چنین رخوتی شده. اما فصل ششم تمام این تردیدها و پرسشها را کنار میزند و چنان شوری میانگیزد که از فصل اول تا اینجا بیسابقه است. آنها که در این ششسال آنقدر مشغله داشتهاند که فرصت تماشای همزمان سریال را نداشتهاند، به خاطر داشته باشند: آهستگی و پیوستگی رمز پیروزی است و «آمریکاییها» نمونهی عالیِ این مدعی است.