مورد علاقه ها

نقدها

  • ( 2 امتیاز مشارکت ) - 1396/04/04

    آوار زیر سقف سینما: محال ممکن است فکر کنید می‌‌توانید فیلمی از کارگردانان پیشکسوت زن سینما ببینید و رگ تند و آتشین فمنیستیتان بالا نزند. متاسفانه درباره‌ی ساخته پوران درخشنده نیز به شدت صدق می‌کند. داستان «زیر سقف دودی» روایتی پراکنده از زندگی زنی آشپز، خدمتکار، چروکیده و آشفته و البته مادر را به تصویر می‌کشد که با چنگ و دندان سعی می‌کند توجه شوهرش را آن هم به طرز غم‌انگیزی به خود جلب کند. زیر سقف دودی مهم‌ترین ویژگی یک فیلم خوب یعنی فیلمنامه را ندارد. تنها دلیلی که باعث می‌شود تا انتها اثر را دید بازی فرهاد اصلانی آن هم به واسطه خوب بودن همیشگی‌اش در قاب دوربین است. زاویه‌های دوربین و قاب‌ها همه شکلی دم دستی دارند. مریلا زارعی به عنوان بازیگری که برای ایفای این نقش سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را در کنار لیلا حاتمی گرفته به ظاهر متفاوت است اما نقش یکنواختش در قصه اجازه بیشتری برای عرضه به او نمی‌دهد. شاید بهتر باشد سینماگران زن خوب کشورمان دست از این نگاه کلیشه‌ای به زن و مناسباتش بر دارند و نام اثر اجتماعی را روی آن نگذارند.

  • ( 2 امتیاز مشارکت ) - 1396/04/04

    فرود اضطراری!: با وجود ساختار و سر و شکل نه چندان حرفه‌ای، «تیک‌آف» اما فیلمی گیراست. گیرایی‌اش را هم مدیون بازی است که از اواسط کار شروع می‌شود. یک بطری در وسط قصه می‌چرخد و با ثابت ماندن روی هر فرد، عقده‌ها و تمایلات خفته آن فرد را بیدار می‌کند. بازیگران همه یکدست بازی می‌کنند. یکدست از این جهت که هیچ کس از دیگری بیشتر جلوه نمی‌کند. اما می‌رسیم به انتهای داستان و فرود اضطراری بدون سرانجام. انگار باید هرچه سریع‌تر تکلیف این بلاتکلیفی شخصیت‌های فیلم روشن شود. ما با داستان هرکدام از شخصیت‌ها همراه می‌شویم اما درست از جایی که باید نویسنده دستمان را رها می‌کند. ما می‌مانیم و یک هجم وسیع چرا و چگونه؟