نشست خبری جشنواره جهانی فجر با حضور دبیر این جشنواره و تعدادی از مدیران، امروز دوشنبه ۲۱ فروردینماه برگزار شد.
به گزارش فیلسین، نشست خبری دبیر جشنواره جهانی فجر با حضور جمعی از مدیران این جشنواره آغار شد. رضا میرکریمی، دبیر سیوپنجمین جشنواره جهانی فجر صبح روز دوشنبه (۲۱ فروردین) در پردیس سینمایی چارسو در نشستی خبری حاضر شد تا درباره جزییات جشنواره صحبت کند.
مازیار میری، سیفالله صمدیان، شادمهر راستین، امیر اسفندیاری و علیرضا شجاع نوری هم در این نشست حضور دارند.
ابتدای مراسم تیزر رسمی جشنواره رونمایی شد و کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی جشنواره آن را به عباس کیارستمی تقدیم کرد. پس از آن تیزرهای بخشهای جنبی جشنواره نیز به نمایش در آمد.
تا سینمای ما هست جشنواره ما نیز باید باشد
رضا میرکریمی دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سخنانی گفت: طبق قولی که در سال قبل و در انتهای جشنواره دادم از ۸ اردیبشهت سال گذشته کار خود را آغار کردیم و با خود گفتیم اگر قرار است دبیر خانه ثابت داشته باشیم باید تلاش زیادی بکنیم از همین رو به اتفاق مدیران جشنواره یک دبیرخانه راه انداختیم. ما همیشه گله داریم چرا دبیرخانه ثابتی برای جشنوارهها نداریم و کسانی که این گله را میکنند اغلب از خود مسئولان هستند. ما برای این که مجبور نشویم کسی را متهم کنیم، خودمان دست به کار شدیم و دبیرخانه ثابتی را راه اندازی کردیم.
اهداف فرهنگی و هنری ریشه در اهداف ملی ما دارد و در همین راستا باید در کوتاه مدت در منطقه و در بلندمدت در آسیا حرف اول را در حوزه فرهنگ بزنیم و تا سینمای ما هست جشنواره ما نیز باید باشد و در این مسیر کار گروهی حرف اول را می زند.
سال گذشته جشنواره با تحولات بنیادین و مثبتی همراه بود، به طوری که مهمانان خارجی نیز مبلغ جشنواره ما در دنیا شدند. ما سالهاست ترکیب نامتناسبی از عملکرد فستیوالهای مختلف جهان را در جشنواره ملی فیلم فجر جمع کردهایم که این موارد در جشنواره جهانی حذف شد مانند کاهش تعداد جوایز.
مسئولیت انتخاب فیلمها بر عهده من است
همچنین تلاش کردیم بگوییم همه بخشهای جشنواره مهم هستند و بسیاری از فیلمهای خوب در بخشهای غیررقابتی وجود دارد. حذف هیات انتخاب، اعلام نشدن کاندیداها، منتشر نکردن لیست متقاضیان و ارسال پاسخ مستقیم به متقاضیان از جمله مواردی است که مدنظر است.
دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر همچنین یکی از اقدامات مهم امسال برای رسیدن به یک جشنواره استاندارد را حذف موارد ابهامبرانگیز دانست.
در نهایت مسئولیت انتخاب فیلمها بر عهده من است و با وجود سخت بودن این کار باید بگویم که لذتبخش است. من تا امروز همه فیلمها را دیدهام و میتوانم از انتخاب آنها دفاع کنم. البته به غیر از چند فیلم وحشت؛ چرا که من ترسو هستم.
سال گذشته آمار خوبی از انتشار خبرها به ما داده شد که شامل انگلیسی، کردی، عربی و ... بود.
در حال حاضر برنامه نمایش فیلمها آماده و در سیستم رزرو سینماتیکت وارد شده است، بنابراین ما منتظر هستیم تا این برنامه را در زمان مقرر در اختیار مخاطبان بگذاریم.
نیازی برای صرف هزینه برای جذب مخاطب نداریم
امسال با توجه به وسعت وی او دی و بازار فیلم یک ویدیولایبرری داریم که شامل تعداد بسیاری از فیلمها شده است که البته تنها شامل تولیدات سال جاری نیست. همچنین بازار فیلم امسال خیلی جدیتر برگزار میشود. امسال بیش از ۱۰۰ نفر از حاضران در بازار خودشان بلیت هواپیما خریداری کردهاند. این را هم باید بگویم سال گذشته یک انضباط مالی داشتیم به طوری که ۱ میلیارد صرفهجویی کردیم که این صرفهجویی شامل کاهش خدمات به مهمانان است.
قیافه جشنواره ما باید با جشنوارههای عربی متفاوت باشد و بریز و بپاش نداشته باشد. ما نیازی به صرف هزینههای بالا برای جذب مخاطب نداریم. همچنین یکی از اقدامات امسال این است که بخشهایی از فیلمهایی که کمتر مشتری دارند در ویدیو لایبری گنجانده شده است، این کار کمکی است برای عرضه سینمای ایران به جهان و ایجاد تعامل سازنده. جالب است بدانید از وقتی سطح خدمات ما در جشنواره به مهمانان پایین آمده تقاضا برای حضور در جشنواره بیشتر شده است.
به دنبال استعدادهای جدید هستیم
ما نمی خواهیم یک جشنوارهای باشیم که از دیگر جشنوارههای بینالمللی پیروی میکند و به همین ترتیب فیلمهای این جشنوارهها را نشان دهیم. در واقع ما ادعا داریم که گرایش و سلیقه خودمان را داریم و به دنبال استعدادهای جدید هستیم. امسال فیلمهای بسیار خوبی انتخاب کردیم که برای اولین بار در این جشنواره نمایش داده می شود.
در زمینه باشگاه هواداران جشنواره باید بگویم این بخش به نسبت سال گذشته با استقبال همراه بود و در حال حاضر نزدیک به ۲۲ هزار نفر عضو دارد و سینمای فلسطین در اختیار آنها قرار گرفته است. سینما فرهنگ نیز برای کسانی در نظر گرفته شده است که فقط میخواهند فیلم ببینند و عضو باشگاه شوند.
در ادامه باید بگویم این جشنواره با درایت حجت الله ایوبی رییس سابق سازمان سینمایی شکل گرفت، اما مدیر جدید سازمان سینمایی یعنی محمد مهدی حیدریان نیز براستقلال این جشنواره تاکید دارد.
این جشنواره در حد جشنوارههای داخلی هم نیست!
یک قانون تبعیضآمیز در مورد ایران وجود دارد که هر کس به این کشور سفر کند ویزای آمریکا دریافت نمیکند که همین سیاستها برای ما مشکل ساز شد. حتی برخی از کوتهفکران کشور نیز میگفتند که این جشنواره در حد جشنوارههای داخلی هم نیست. تاکید میکنم هرکس منافع ملی کشور را نسبت به منافع خود ارجح دارد ما دست او را میفشاریم و با او همکاری میکنیم. این جشنواره سرای فرهنگ است و خوشبختانه در چنین شرایط سختی ۳۵۰ مهمان از ۶۶ کشور داریم که ۲ برابر سال گذشته است. همچنین از کشورهای عربی ۳۰ مهمان داریم که آمار خوبی است. این موارد نشان میدهد که فرهنگ و هنر بسیار قدرتمند است و درهایی که برای مردان سیاست بسته است برای فرهنگ و هنر باز است.
شخصیتهای جهانی در دارالفنون
در بخش «دارالفنون» ۷۰ نفر از ۳۲ کشور جهان داریم. همچنین ۵۲ نفر از سراسر ایران نیز در این بخش حضور دارند. دارالفنون ۲ روز زودتر از جشنواره برگزار و ۲ روز زودتر تمام میشود و در این بخش شخصیتهای جهانی حضور دارند.
جشنواره امسال در دو سایت مهم و پربازدید به اسم Film freeway وfest home دارای صفحه اختصاصی شد و تمامی بخشهای آن و جوایزش در این دو سایت ثبت شد. این اتفاق به ما فرصت داد تا به غیر از فیلمهایی که خودمان برای جشنواره شناسایی کردیم، بسیاری از فیلمسازان مستقل در جشنواره شرکت کنند. بدین ترتیب، ۶ هزار فیلم از این راه در جشنواره ما ثبت نام کردند.
گروه مشاورانی از محققان، فیلمسازان و دانشجویان رشته سینما و ایرانیانی که به هر دلیلی در سراسر دنیا زندگی میکنند تشکیل دادیم و از آنها خواستیم که به فستیوالهای نزدیکشان سر بزنند و آنها را بررسی کنند. اتفاقی که اگر میخواستیم از اینجا آن را انجام دهیم برایمان بسیار هزینهبر بود. بسیاری از این فیلمها به این شکل معرفی شد.
اصل مهم برایمان این بود که نمیخواهیم یک جشنواره پیرو باشیم و قرار نیست هر چیزی در جشنوارههای کن، برلین و... هست در اینجا نمایش بدهیم. البته که بخش جام جهاننما را برای همین اتفاق تدارک دادیم تا موفقیتهای سال گذشته را پوشش دهیم. اما کشف ما کجاست؟
ادعا میکنیم که سلیقه و ذائقه داریم و گرایشی در سینما را میخواهیم تقویت کنیم. نه میخواهیم چیزی را به کسی دیکته کنیم و نه این حقارت را میپذیریم که کسی به ما چیزی را دیکته کند.
به دنبال تعامل هستیم... سال گذشته زمانی که برای معرفی فیلمهای جشنواره روی سن میرفتم میدیدم مهمانان خارجی هم برای دیدن فیلمهای خارجی در سالن حضور دارند.
اینکه مهمانان خارجی به اینجا بیایند، فیلمی که انتخاب کردیم را ببینند، فیلمی که او تاکنون موفق به دیدنش نشده است؛ یک افتخار است و این معنی را میدهد که جشنواره در تراز خوبی در حال برگزاری است. به همین دلیل دایره انتخابمان را امسال گسترده کردیم. خودمان که بسیار از فیلمهایی که انتخاب کردیم خوشمان آمده است. امیدوارم شما هم خوشتان بیاید.
بزرگداشتهای کیارستمی با حضور بزرگان جهان
سال گذشته عباس کیارستمی را از دست دادیم و بسیاری از جشنوارههای خارجی بزرگداشتهایی برای او گرفتند، برهمین اساس ما نیز ۳ مراسم برای بزرگداشت کیارستمی برگزار میکنیم که با حضور بزرگانی از سراسر دنیا برگزار میشود.
در بخش «سینمای سعادت» فیلمهای ایرانی «نگار»، «پایان رویاها» و «خانه» از ایران حضور دارند.
امسال ۱۴۰ فیلم بلند سینمایی از ۵۸ کشور در این دوره از جشنواره حضور دارند. ایران با ۳۵ فیلم و فرانسه با ۱۷ فیلم بیشترین میزان مشارکت در جشنواره را دارند. اسپانیا، روسیه، آلمان، ژاپن، کره و ترکیه با ۶ فیلم در رتبه بعدی قرار دارند و آمریکا، چین، لتونی و لهستان هم با ۴ فیلم در جشنواره سی و پنجم حضور دارند.
به زودی برنامه فستیوال را در سینماتیکت رونمایی میکنیم که احتمالا در تاریخ ۲۵ فرودین است اما اعضای باشگاه از امروز میتوانند کارت خود را دریافت کنند.
همچنین در این نشست ۱۵ فیلم بلند در بخش رقابتی سینمای سعادت (مسابقه بینالملل) این دوره جشنواره اینگونه معرفی شد: در بخش فیلمهای بلند، فیلم لهستانی «کوری» (Blindness) به کارگردانی ریشارد بوگایسکی، «مادر» (Mother) ساخته ریری ریزا از اندونزی، «تبعیدی» (Exiled) به کارگردانی داویس سیمانیس از لتونی، فیلم بلغارستانی «گلوری» (Glory) ساخته کریستینا گروزیوا و پِتار والچانوف، فیلم کلمبیایی «گناهکاران» (Guilty Men) به کارگردانی ایوان دی گائونا، فیلم روسی «ایوان» (Ivan) ساخته آلیونا داویدووا، فیلم چینی «آقای بیدردسر» (Mr. No Problem) به کارگردانی فنگ می، «بالهای پدرم» (My Father’s Wings) ساخته کیوانچ سِزار از ترکیه، فیلم فرانسوی «پاریس سفید» (Paris La Blanche) به کارگردانی لیدیا تِرکی، فیلم اسپانیایی «کواترتندتا» (Quatretondeta) ساخته پول رودریگز، «سوفیچکا» (Sofichka) به کارگردانی از روسیه، فیلم آرژانتینی «شب دراز فرانسیسکو سانکتیس» (The Long Night of Francisco Sanctis) ساخته فرانسیسکو مارکس و سه فیلم ایرانی «نگار» (Negar) به کارگردانی رامبد جوان، «پایان رویاها» (The End of Dreams) ساخته محمدعلی طالبی و «خانه/ ائو» (Home) به کارگردانی اصغر یوسفینژاد، رقابت میکنند.
پشت بام کاخ جشنواره، ورود ۱۶ سالها ممنوع!
امسال فضایی در قسمت پشت بام کاخ جشنواره برای نشست و گپوگفت میان اهالی رسانه ایجاد شده و به بامنشین معروف است.
۱۱ فیلم در ژانر ترس و دلهرهآور داریم که ساعت ۱۱ هر شب اکران میشود و برای افراد زیر ۱۶ سال هم ممنوع است. اینکه میگویم ممنوع است فقط به خاطر جذب تماشاگر نیست بلکه واقعا امکان حضور افراد زیر ۱۶ سال وجود ندارد.
در بخشهای مختلف مشاوران خوبی داشتم و در بخش مستندهای زیر ذرهبین، کامیار محسنین کمکهای قابل توجهی به من کرد.
مرور سینمای کره را هم در جشنواره داریم که از لحاظ مضامین و صنعتی بسیار پیشرفته هستند. همچنین فیلمهایی از کشورهای حوزه بالتیک که طی دو سال اخیر بسیار پیشرفت کردهاند در جشنواره نمایش داده میشود. در این بخش سه تیم از سه کشور برای توضیح کامل درباره سینمایشان به ایران میآیند.
در این دوره از جشنواره فیلمهایی داریم که به بحران منطقه میپردازد و برای اولینبار نمایش داده میشود. چند فیلم در مورد بحران سوریه داریم که یکی دو فیلم برای نخستینبار در ایران پخش خواهند شد.
امسال در دانشکده سینما تئاتر و دانشکده صدا و سیما جلساتی خواهیم داشت که در سال گذشته نیز با ترمیم سالن دانشکده سینما تئاتر این ورکشاپها را برگزار کردیم. امسال در دانشکده سینما تئاتر و دانشکده صدا و سیما مجموعهای از مسترکلاسها و ورکشاپها و همچنین نمایش فیلمها را خواهیم داشت که با حضور دانشجویان برگزار میشود.
ما دنبال جشنواره فرش قرمزی نیستیم که سلبریتی در جشنواره حضور داشته باشد. سرشناس از نظر من کسی است که همه فیلمهای کوبریک را فیلمبرداری کرده باشد. ما در این جشنواره به سمت نخبهگرایی رفتهایم، از همین رو همه افراد باسواد در این جشنواره هستند. بخش مردمی جشنواره توسط بخش ملی پوشش داده میشود.
جشنواره سیاست خود را در انتخاب فیلمها اعمال کرده است
رضا میرکریمی با تاکید بر عدم دخالت در کار داوران درباره روند داوری جشنواره جهانی فجر توضیح داد و گفت: داورها تصمیم گیرنده هستند و همه داوران از رزومه خوبی برخوردارند.
اگر در جشنوارهای ملاحظه میزبانی میکنند و به فیلمهای آن کشور جایزه میدهند ناشی از سیاست جشنواره نیست. من دخالتی در داوریها نخواهم داشت و جشنواره سیاست خود را در انتخاب فیلمها اعمال کرده است.
بیشترین سانسور در یک فیلم شاید ۱ دقیقه باشد
زمانی که انتخاب ما محدود بود، مجبور بودیم دخل و تصرفی در فیلمها داشته باشیم، گاهی پیش میآمد مهمان خارجی بدون سانسور و مخاطب داخلی با سانسور فیلم میدید، اما امروز دست ما برای انتخاب فیلمها باز است و بدون اجازه فیلمساز تغییری در فیلمها ایجاد نمیشود. البته باید بگویم که فیلمهایی که انتخاب شدهاند کمتر نیازمند تغییر هستند و اکثرا بدون تغییر به نمایش در میآیند. این را هم باید بگویم بیشترین تغییر در یک فیلم شاید ۱ دقیقه باشد.
من معتقدم که در سینمای ایران مشکل فیلمنامه نداریم بلکه مشکل اجرای فیلمنامه داریم. در این جشنواره فیلمهایی انتخاب شده که در اجرا کم نگذاشته است و میتواند برای ما الهامبخش باشد.
تریبونی به سیاستمداران داده نخواهد شد
میرکریمی در پاسخ به این سوال که چه برنامهای برای جلوگیری از سیاسی و انتخاباتی شدن جشنواره دارید، گفت: هیچ برنامهای نداریم. هر شهروند این کشور که به سینما علاقمند باشد میتواند بیاید و از برنامههای ما استفاده کند. سیاستمداران بخشی از ملت هستند و افتخار هم میکنیم که به جشنواره بیایند اما برنامههای جشنواره از قبل مشخص شدهاند و ما نمیتوانیم تریبونی در اختیار افرادی خاص قرار دهیم. در هر صورت از حضور همه عزیزانی که برای کشور فعالیت میکنند، استقبال میکنیم. چون سینما بهترین عرصه برای تحقیق است و به آنها برای تصمیمگیری کمک میکند.
این جشنواره بهترین فرصت برای این است که سیاستمداران درباره زیست بشر امروز، دغدغهها و مشغلههای او بفهمند. این دانش به آنها درحکومت داری کمک خواهد کرد. آنها باید بدانند ضرورت ندارد هر جا رفتند حرف بزنند و در بعضی جاها هم باید فقط شنونده باشند.
دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان با اشاره به انتخاب مهدی یادگاری به عنوان مدیر بازار فیلم توضیح داد: آقای یادگاری از چهرههای قدیمی است که کارش بازار فیلم است و خود آقای اسفندیاری پیشنهاد حضور او را داد.