«سه بیگانه» نمونهی مشخصی از یک فیلم بی سروشکلیست که اصرار بر کمدی بودن دارد اما کلیت این فیلم نمونهی مشخصی از ابتذال را در بر دارد.
نمایش فیلم کمدی در سینما برای تماشاگر لازم است، کمدی می تواند در کنار فضا و موقعیت طنازانهاش برای تماشاگر حرف جدیدی داشته باشد در بعضی از مواقع کمدی بهتر از درام میتواند تاثیرگذار باشد به طوری که فیلمهای کمدی میتوانند پیام های مهمی را در قالب موقعیتهای کمیک به تماشاگر انتقال بدهند، اما گاهی پیش میآید فیلمساز ابتذال را با نقد اجتماعی اشتباه میگیرد، فیلمساز میخواهد با مضمون مستهجن و ساختار مبتذل به کمدی برسد، انگار در این برههی زمانی معنی کمدی تغییر کرده و فضای کمدی به هجوگویی بدل شده و فیلمساز با دیالوگنویسی که در آن از شوخیهای جنسی استفاده میکند میخواهد فیلم کمدی بسازد. اساسا این گونه از فیلمسازان هیچ شناختی از کمدی و المانهای ساختاری ندارند و تنها با استفاده از چند بازیگر به اصطلاح خندهآور فیلمی میسازند که از سر نادانی با آن کمدی میگویند اما در اصل اینگونه از فیلمها مبتذل و مستهجن به حساب میآیند. «سه بیگانه» که برای اکران نوروز چند روزی میشود به نمایش درآمده، نمونهی مشخصی از یک فیلم بی سروشکلیست که اصرار بر کمدی بودن دارد اما کلیت این فیلم نمونهی مشخصی از ابتذال را در بر دارد، مطمئنا فیلمساز فراریاش که حالا در یک شبکه بیگانهی ترکیهای مشغول به ساخت سریالهای خیانتیست با این هدف «سه بیگانه» را ساخته که مملکتش را تخریب کند، مطمئنا این فیلمساز که پیش از این در ایران سریالهای شبانهی ناموفقی ساخته با افکار کودکانه و فریب خورده «سه بیگانه» را به عنوان اولین و آخرین فیلمش جلوی دوربین برده است. نگارنده به هیچ وجه نمیخواهد این فیلم را نقد کند چرا که جز به جز این فیلم بیمنطق است و از آنجایی که نقد کردن یک اثر هنری بسیار ارزشمندست، با نقد کردن این فیلم اهانت به تحلیل و نقد سینمایی میشود چرا که آقای کارگردان به سطحیترین شکل ممکن قصهیی ضعیف را با موقعیتها و دیالوگهای زیر هجده سال تلفیق کرده تا به خورد تماشاگر دهد این فیلم را نمیشود تحلیل کرد فقط میشود به تماشاگر هشدار داد که این فیلم یک کمدی تقلبی است، فیلم «سه بیگانه» را باید به صورت انفرادی نگاه کرد چرا که این فیلم به دلیل شوخیهای اروتیکاش نمیشود با خانواده تماشا کرد. وقتی نگاهِ فیمساز به آدمها و وضعیت کشورش اینقدر سطحیست چگونه میشود از او انتظار داشت تا فیلم کمدی بسازد؟ این فیلم از لحظهی نخست تا پایان قصد تخریب کشور را دارد و سه کاراکتر ابله این فیلم (که به هیچ وجه شخصیت کمدی نیستند) با به وجودآوری موقعیت و دیالوگگویی تمسخرآمیز به این مملکت متلکهای سخیف میگویند، از طرفی دیگر این فیلم با ارجاعی سطحی به عالیترین مقام رسمی کشور میپردازد،دیالوگهای مبتذل که میان آدمهای فیلم رد و بدل می شود نه تنها بار کمدی ندارد بلکه باعث شرمساریست، نمونهی همچین فیلمهایی مثل «سه بیگانه» را میشود در همان شبکهی بیگانهیی که فیلمساز در آن سریال میسازد دید. در حال حاضر فیلم کمدی ساختن با دیالوگهای فحشآمیز منطبق شده، فیلمساز و بازیگران فکر میکنند که اگر بتوانند در یک فیلم کمدی از طریق دیالوگ که شباهت به فحش دارد استفاده کنند مخاطبان بیشتری خواهند داشت به همین دلیل در ایران به ندرت فیلم کمدی اصولی ساخته میشود اما در این چند سال اخیر فیلمهای موفق کمدی مثل «نهنگ عنبر»، «سن پطرزبورگ» و «بارکد» توانستهاند به راحتی به دور از ابتذال و خودفروشی به عنوان یک فیلم کمدی به هدف نهایی برسند، اما عملا در فیلم «سه بیگانه» از سوی فیلمساز یک خودفروشی دیده میشود که قصد داشته با نگاه سطحیاش میهن خودش را بفروشد. از نشان دادن وضعیت پرواز هواپیماها بگیرید تا جایگاه زنانه مطلقه در جامعه، نشان دادن ناهنجاریهای خیابانها و مترو و استفاده ابزاری از یک روحانی و خیلی چیزهای دیگر، به معنای واقعی خودفروشی و وطنفروشی به حساب میآیند. اگر الان به این فکر میکنید که فیلمساز پایان فیلمش را به نفع کشورش به اتمام رسانده، سخت اشتباه میکنید مطمئنا فیلمساز به دلیل کسب پروانه نمایش همچین پایانی را برای فیلمش انتخاب کرده چرا که کل فیلم تا دو دقیقهی آخر انگار فیلمیست که فیلمساز میخواهد با آن وارد سرزمین بیگانهیی شود و به آنها بگوید نگاه کنید که ایران چه وضعیتی دارد.
آیا در شرایط فعلی فیلمی بهتر از «سه بیگانه» در انتظار اکران نبود که این فیلم به نمایش درآمد؟ آیا این فیلم میتواند نظر مخاطبین را جلب کند؟ به نظر میرسد با اکران این فیلم تماشاگر گول میخورد چرا که تماشاگر به دلیل دیدن یک فیلم کمدی به سینما میرود که بتواند لحظاتی بخندد اما شوخیهای جنسی و استفاده از مواد مخدر و طریقهی مصرف آن در سراسر فیلم کلیت «سه بیگانه» را مستهجن کرده است، آیا آن آقای منتقدی که چند وقت پیش فیلم «گشت ۲» را مستهجن خطاب کرد این فیلم را دیده است؟ منتقد دلواپس باید برای گزارش توقیف این فیلم به کمیسیون فرهنگی مجلس میرفت، اساسا فیلم «گشت ۲» موضوع و مضمون خاصی را دنبال می کند و نگاه فیلم کمدیست اما هستهی مرکزی «سه بیگانه» بیش از حد تخریبکننده است اول از همه تماشاگرش را گول میزند و بعد با به وجود آوردن دیالوگها و موقعیتهای ناپسند مملکت را تخریب میکند. همانطور که گفته شد پایان فیلم هیچ ربطی به میهنپرستی و عرق ملی ندارد چرا که نمیشود هشتاد و نه دقیقه تخریب کرد و در یک دقیقهی پایانی امنیت ملی را نشان داد که همین پایان فیلم هم توهینآمیزست.
فیلم «سه بیگانه» نشانی از سینمای مبتذل است که جایی در سینمای ایران ندارد به طوری که تماشاگر به محض خروج از سینما این فیلم را فراموش میکند. این فیلم هیچ نکتهی مثبتی برای ارائه ندارد چرا که «سه بیگانه» از همه نظر، حتی بازی بازیگرانش جزو ضعیفترین فیلمهای این چند سال سینمای ایران است باعث تاسف است که در میان این همه فیلمهای مهم و ارزشمند که توقیف شدهاند یا شرایط اکران ندارند در بهترین فصل اکران فیلمی به نمایش در میآید که فیلمسازش در یک شبکهی فارسی زبان ترکیهای که ترویج خیانت در میان خانوادههاست مشغول به کار است.