جشنواره ها
سینما
بازیگران
شبکه خانگی و تلوزیون
آخرین اخبار
داغ ترین اخبار
اخبار بازیگران
اخبار فیلم ها
مشارکتکنندگان
ایجاد
راهنمای مشارکت در فیلسین
ویدیو ها
تصاویر
نقد و بررسی “دراکولا”
خون آشامی شبیه همه
پیش در امد : قبل از ورود به بحث تکنیکال اثر میخواهیم چند موضوع رو بررسی کنیم که : ۱:رابطه میزان فروش با بحث کیفی اثر به چه صورت است ؟واضح ترش اینطور میشه بیان کرد اینکه فیلمی فلان مبلغ میلیاردی فروش کرده یا فروش نکرده دلیل بر خوب بودن یا بد بودن ان اثر است یا خیر؟ پاسخ :علیرغم بحث فنی و تخصصی روانشناسی مخاطبان مدیوم پرده (سینما )چند کلامی در رابطه با این موضوع صحبت میکنم واقعیتش اینه که مخاطب امروز دنیای سینما در جامعه فعلی ما به دلیل عدم کسب تجربه حضور جمعی و یا همون بودن در جمع و کمبود فضای شادی و خنده و مهمتر اینکه جای خالی شاد بودن را در زندگی خودش احساس میکند به دنبال ان پا به سالن سینما گذاشته و سعی میکند این خلا وجودی را به نوعی با تماشای فیلم ژانر کمدی پر کند این وسط در جامعه ما چند مشکل به وضوح رویت میشود : ۱:ژانر کمدی در جامعه ما بنیان یکپارچه و قوی ای ندارد به جایش ما دایما کمدی هایی را شاهد هستیم که از هم گسیخته و بی منطق هستند ۲:بازیگران بفروش در سینمای ما حکم مسکن هایی برای رفع درد را دارند درد را در ظاهر به صورت موقت از بین میبرند اما در زمان بعد درد برمیگردد گاهی این مسکن ها باز هم دوای درد هستند و گاهی دیگر افاقه نمیکنند بادر نظر گرفتن این دو مورد و موارد دیگر میتونیم اینطور جمع بندی کنیم که به دلیل ورود کم تعداد کمدی درست و با کیفیت به پرده سینما و همچنین نبود بازار خوب رقابت در این ژانر موضوعی و همچنین وجود ممیزی های زیاد مخاطبان این ژانر برای رفع نیاز شاد بودن تن به هر نوع کمدی میدهند پس عدد ملاک کیفیت اثر نیست موضوع دوم : کمدی خوب مساوی است با شناسایی درست المان های طنز و پرداخت صحیح انها موضوع سوم : شناسایی شوخی مربوط به مخاطب سینمای ایران موضوع چهارم: تاثیر غیر قابل انکار تبلیغات شبکه های ماهواره ای در جذب مخاطب بررسی تکنیکال اثر : ۱:در ابتدای امر در تیتراژ اغازین بدون هیچ پرداخت خاصی به تماشای دیالوگ های نه چندان جذاب ژاله صامتی و جواد (عطاران )مینشینیم که با اوردن اسامی مثل تاتالو و لایک و اینیستاگرام سعی به افزودن بار کمیک قصه دارد که به نظر من کمدی خوبی نیست (کمدی بی معنا و دم دستی ) ۲:بازی خوب و کمیک ژاله صامتی ۳:فیلم سعی دارد در دو سه سکانس ابتدایی به نوعی به شخصیت پردازی و طرح پیش درامد بپردازد (تا قبل ربودن عطاران ) که خیلی سطحی و بد است ۴:طراحی لباس جواد اولین المانی است که همون اول یک مقداری به ما کمیک میدهد ۵:دیالوگ های بک گراند غیر واقعی و کمیکی را شاهد هستیم (سکانس اولیه پاتوق مواد, کشی جواد ) ۶:در همان ابتدا به طرز وحشتناکی ترویج علنی مصرف مواد مخدر را شاهد هستیم ۷:لوون هفتوان تنها از طریق کمدی کلامی ایجاد طنز میکند ۸:قصه در یک سوم ابتدایی یعنی از ماجرای دزدیدن تا سفر ترکیه با مسعود (خون اشام )ریتم متوسطی دارد اما در دو سوم پایانی به میزان زیادی افت ریتم قصه را شاهد هستیم ۹:کل مفاهیم طنز قصه برگرفته از مسایل ملموس و به نوعی دغدغه های روز جامعه ماست مسایلی همچون : ۱:افزایش روزانه مخاطبان سریال های ترکیه ای گاهی همراه با مضامین مخالف عرف خانواده ۲:اینیستاگرام و افزایش فالوور و عدم توجه به محیط خانواده و.... اما چون پرداخت ها اصلا کمیک نیست کلا جالب توجه نیست ۱۰:معرفی شخصیت های قصه به شیوه غیر مستقیم مثل صدف ۱۱:تبلیغ بد و ناشیانه محصول بهروز در صحنه خوردن شام دور میز در خانه خون اشام ۱۲:گریم خوب سوسن ۱۳:میزانسن جالب و جذاب قتلگاه دراکولا ۱۴:شک اولیه و جذاب جواد زمانیکه در قتلگاه مخوف دراکولا چشم باز میکند ۱۵:موسیقی ترسناک اغازین در قتلگاه دراکولا که ما را یاد فیلم های ترسناکی همچون جمعه سیزدهم میاندازد, ۱۶:به مانند تمام کارهایی که از گذشته تا به امروز از عطارا ن شاهد هستیم عطاران در این کار نیز با نوع بیان .لحن .و مکث های خاص کلامیش سعی به ایجاد کمدی کلامی دارد وگرنه در اکت خیلی حرفی برای گفتن ندارد, ۱۷:در بحث محتوایی حضور بچه کنار خانواده در زمان تماشای یک سریال ترکی را شاهد هستیم که میتواند به نوعی طعنه ای ب بحث تاثیرات منفی و رخنه شبکه ها به کانون خانواده تلقی گردد ۱۸:دیالوگ مصنوعی تماس با ۱۱۰ توسط,جواد در قتلگاه دراکولا را شاهد هستیم ۱۹:ماجرای تعویض شلوار که هیچ توجیه منطقی و داستانی ندارد ۲۰:دیالوگ کلیدی سوسن به مسعود در رابطه با ترک خون خواری و ری اکشن جالب توجه جواد (عطاران )و فرار به دستشویی ۲۱:حضور کودک در قصه خون اشام ها به نوعی اون فضای دلهره اور و ترسناک ابتدایی قصه را از بین میبرد ۲۲:کات سین خوب و نرییشن جذاب مسعود در مورد خون اشام ها ۲۳:پلان گروگانگیری بچه دراکولا و اینسرت بد شیر و راز بقا که چندین و چند بار در دل قصه تکرار میشود ۲۴:بی خیال بودن بیش از حد جواد توجیه کمدی دارد نه منطق داستانی ۲۵:برش و حذف سکانس هایی که ظاهرا به صلاحدید جناب عطاران شکل گرفته است در بحث تدوین.. دیزالو ها و کات های زمانی رو به شکلی نادرست و غیر قابل فهم پدید اورده است ۲۶:فیلمنامه به وضوح محتوای داستانی نداشته و ضمن اینکه در مسیر شخصیت پردازی هم به صورت خیلی کمرنگ و سطحی جواد (عطاران )و مسعود (لوون هفتوان )را تحت پوشش قرار داده است که اصلا قابل توجه نیست به نوعی فیلمنامه روی هواست ۲۷:فیلمنامه حتی در تعریف قهرمان هم دچار اشکال است چرا که قاعده حضوری قهرمان مبنی بر قهرمان بودنشه یعنی اینکه قهرمان نمیمیرد مورد دوم فیلمنامه در تعریف کمدی دچار مشکل هست چرا که ژانر کمدی باید شروع و پایان خوش داشته باشد, ۲۸:بازی کمرنگ امید روحانی و سیامک انصاری که صرفا جنبه تبلیغاتی دارد فقط... ۲۹:انتخاب اسم دراکولا که هم از حیث محتوا هم اکران مناسب بوده است ۳۰:در دوسوم پایانی قصه : ۱: تعددپلان های اضافی و بی معنی ترویج مواد کشی با جزییات ۲:کمیک های بد و مبتدیانه ۳:دیالوگ های بد و ریتم بد قصه که هیچ جذابیتی ندارد شاهد هستیم ۳۱:کمیک بامزه ورزش صبحگاهی و تلفیقش با اینسرت های حل تریاک در چای ۳۲:شخصیت پردازی بسیار سطحی ولادیمیر پدر سوسن ۳۳:پرش به صحنه تولد پسر بچه مسعود (پرش یعنی حذف غیر منطقی محتوای زیادی از قصه ) ۳۴:گفتار بدون منطق و خاص سوسن در اشپزخانه با همسر جواد ۳۵:موسیقی بی ربط امریکایی و رقص بچه ها و مسعود ۳۶:فیلم در یک سوم پایانی حتی به طور کلی محتوای کمیک اش را نیز چه در بحث کلامی چه اکت چه موقعیت به طور کل از دست میدهد ۳۷:پرسش و پاسخ دکتر از دراکولا که و زد خردش با جواد که اصلا جذاب و منطقی نیست ۳۸:پایان بندی فوق افتضاح جمع بندی نهایی: رضا عطاران شخصیست که چه از حیث بازیگری و چه از حیث کارگردانی به خصوص در حیطه طنز توانسته است بارها و بارها هنر بی مثالش را به رخ بکشد که در این بین میتوان به هنرنمایی خوبش در فیلم سینمایی نهنگ عنبر یک اشاره داشت اما بدون شک دراکولا میتواند نقطه افول و پایین رفتی برای این کارگردان و بازیگر سرشناس قلمداد بشود چرا که این فیلم علیرغم محتوای به ظاهر کمیک اش غیر از چند صحنه نه کمدی کلامی نه کمدی موقعیت و نه کمدی اکت دارد ضمن اینکه وقتی یک اثری محتوای داستانی قابل توجه ندارد نمیتواند سرگرم کننده باشد و اگر سرگرم کننده نباشد,نمیتواند مفاهیم انتقادی خود را به گوش مخاطب برساند (مفاهیمی که به طور کل به شیوه بد نشانه گذاری ساخته و پرداخت شده اند )