چهارشنبه خون به پا می‌شود (1394)

101 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
تاریخ اکران: 1394/08/20

یک روایت جنایی و پلیسی درباره افرادی است که برای نجات یک جوان محکوم به اعدام دست به گروگان‌گیری می‌زنند اما این موضوع برای آن ها تازه آغاز ماجراست.

یک روایت جنایی و پلیسی درباره افرادی است که برای نجات یک جوان محکوم به اعدام دست به گروگان‌گیری می‌زنند اما این موضوع برای آن ها تازه آغاز ماجراست.


چهارشنبه خونی

چهارشنبه خون به پا می‌شود فیلمی به کاگردانی و نویسندگی حماسه پارسا و تهیه‌کنندگی سید غلامرضا موسوی محصول سال۱۳۹۲است. این فیلم در ۲۰ آبان ۱۳۹۴ در سینماهای ایران اکران شده است. چهارشنبه خونی .... باید به عرضتان برسانم در همان ابتدا با یک فیلمنامه جذاب و حادثه ای طرف هستیم قصه ای که حماسه پارسا هم در مقام کارگردان هم فیلمنامه نویس به تصویر میکشد انقدر جذاب و هیجان انگیز است که مخاطب را درگیر کند به عبارتی از همان ابتدا و از همان دقایق اغازین میخ خود را محکم میکوباند خب ی کمی در مورد فیلمنامه صحبت کنیم ببینیم قصه چی هست بر عکس تمامی اثار ساخته و پرداخت شده پلیسی این مرزو بوم که همگی از یک فضاسازی یک شکل و با ریتم مشابه پیروی میکنند حماسه دست روی قصه ای متفاوت گذاشته است قصه ای که در یک چهارشنبه شروع و در همان روز تمام میشود بر عکس تمامی اثا ر پخش شده که عموما از بحث پیش در امد به فضای بحران میرسند حماسه از همان ابتدا از بحران قصه پرده برداری میکند همین عامل سبب جذب هر چه بیشتر مخاطب با فضای قصه میشود اگر چه چهارشنبه در زمینه دیالوگ نویسی و بازی بازیگران پر اشتباه ظاهر شده است اما خط سیر داستانی به حدی قوی و جذاب پیش میرود که میتوان از اشتباهات ان چشم پوشی کرد تمهیدات خاص فیلمبرداری به شکل خاص و مهیجش کمتر در کار حماسه پارسا به چشم میخورد به نوعی حماسه انقدر که به اجرای هر چه بهتر بحث محتوایی قصه توجه داشته قاب بندی ها یا نوع پلان بندی ها یا ورود و خروج موسیقی بک گراند توجه نداشته است در این قصه فلش بک نقش مهمی در جهت برملا کردن راز و رمز قصه ایفا میکند ضرب فلش بک ها بسیار مناسب اما از لحاظ منطق رفت و برگشتی به هیچ عنوان دقیق و درست عمل نکرده است در سینمای حادثه ای همچون دیگر ژانر ها قانون بزرگی حکم فرماست فیلمساز باید تلاش کند فیلمی را به تصویر بکشد که تماما منطق زندگی درش جاری باشد ابزار فیلمساز دوربین است دوربین را باید طوری به حرکت در بیاورد یا دکوپاژ را طوری انجام دهد که ان حس و احساس به درستی به مخاطب انتقال یابد حماسه در این زمینه هم حضور موفقی داشته است بدین معنا که هم لو انگل و هم های انگل ها معنا و مفهوم خود را میرسانند اساسا لو انگل در جهت نمایش بحث قهرمان کاربرد دارد و های انگل عمده مصرفش در بحث سقوط و نابودیست چهارشنبه عمده اطلاعاتش را تا دقیقه سی رو میکند از ان زمان به بعد ما فقط به شرح حادثه و اتفاقات پیش رو میپردازیم سپس با ورود به پانزده دقیقه پایانی مجددا شوک جدیدی را شاهد هستیم یکی از مشکلات و نواقص پروژه معلوم نشدن و مبهم بودن رابطه احساسی گلنار (خواهر ارس)و خود ارس میباشد یعنی ما از خواهر ارس انقدر نمیفهمیم که مرگ وی برایمان مهم تلقی گردد در مورد بحث شخصیت پردازی باید به عرض برسانم هر جا هست به اندازه و کافیست تقابل سید(حامد بهداد) و فرامرز قریبیان جالب توجه است اما علیرغم وجود اختلافات فکری کشمکش بین انها در جهت چالشی کردن بیشتر قصه کافی نیست جمع بندی نهایی : حماسه پارسا خالق چهارشنبه خونی نشان داد که وی به درستی به المان های سینمای حادثه ای واقف است بدین معنا که میداند داستان را چگونه شروع چگونه تمام کند در این بین او شناخت کافی از مخاطب ایرانی نیز دارد مخاطبی که امروز روز بسیار تحت تاثیر هیجانات وارده توسط اثار نمایشی سایر کشور ها میباشد حماسه با بهره گیری از یک شخصیت پردازی مطلوب در میزانسن های اشنا داستانی را به تصویر در میاورد که کاملا ایرانی است واز همین جهت مخاطب با ان احساس نزدیکی و همذات پنداری میکند

سایر اطلاعات فیلم چهارشنبه خون به پا می‌شود

گیشه
میزان فروش:

238,000,000 تومان

حاشیه ها
  • «حماسه پارسا» کارگردان این فیلم به گونه ای که داستان فیلم لو نرود فیلم خود را این‌گونه توصیف کرد: «ایران گروگان است.»

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

101 دقیقه

رنگ:

رنگی

داستان

یک روایت جنایی و پلیسی درباره افرادی است که برای نجات یک جوان محکوم به اعدام دست به گروگان‌گیری می‌زنند اما این موضوع برای آن ها تازه آغاز ماجراست.

اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل چهارشنبه خون به پا می‌شود