Shift-e Shab (2015) on IMDb

شیفت شب (1394)

100 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
محصول کشور: ایران
تاریخ اکران: 1394/08/27

چهارمین ساخته‌ «نیکی کریمی» بر خلاف دیگر ساخته های سینمایی او تم مستندگونه ندارد و این‌بار به سراغ زندگی زنی به نام «ناهید»(لیلا زارع) رفته است که بر اثر تغییر رفتار همسرش«فرهاد»(محمدرضا فروتن) به او شک کرده هم زمان با این تغییر رفتار با خبر می‌شود که فرهاد قصد خودکشی دارد. او که تا کنون زندگی آرام و بی دردسری داشته است به دنبال شوهرش به خیابان‌های تهران می‌رود تا راز زندگی‌اش را کشف کند.

چهارمین ساخته‌ «نیکی کریمی» بر خلاف دیگر ساخته های سینمایی او تم مستندگونه ندارد و این‌بار به سراغ زندگی زنی به نام «ناهید»(لیلا زارع) رفته است که بر اثر تغییر رفتار همسرش«فرهاد»(محمدرضا فروتن) به او شک کرده هم زمان با این تغییر رفتار با خبر می‌شود که فرهاد قصد خودکشی دارد. او که تا کنون زندگی آرام و بی دردسری داشته است به دنبال شوهرش به خیابان‌های تهران می‌رود تا راز زندگی‌اش را کشف کند.

جوایز فیلم سینمایی شیفت شب
جوایز فیلم سینمایی شیفت شب
جوایز فیلم سینمایی شیفت شب
فیلم سینمایی شیفت شب در جشنواره های مختلف 3 بار کاندید شده و 1 بار برنده اطلاعات بیشتر

ابهام در یک حادثه

بررسی تکنیکال اثر: ۱:انتخاب نام شیفت شب چه از حیث بحث اکران و چه از حیث محتوا بسیار درست و هوشمندانه بوده است ۲:متاسفانه چند زمانیست که بین کارگردانان بزرگ و صاحب نام این سرزمین سنت شروع فیلم بدون پیش در امد رواج پیدا کرده است که این موضوع به شدت غلط و باعث ایجاد لطمه به بدنه اصلی فیلم میشود شیفت شب از این قاعده مستثنی نیست و شروع قصه مساوی است با یک پرداخت هول هولکی و پر شتاب به سمت نقطه بحران ..... ۳:تکرار پی او وی های دزدکی به میزان زیاد که مارو به این فکر وا میدارد که چرا نیکی کریمی در یحث پلان بندی هنرمندانه تر عمل نکرده است !(تنوع در میزانسن پلان ها ) ۴:خرده اکت هایی از بازیگران در جهت شخصیت پردازی بهتر که این موضوع بیشتر در فرهاد (محمد رضا فروتن)و گاها ناهید (لیلا زارع )رویت میشود ۵:بازی نسبتا واقع گرایانه لیلا زارع که اصلا رنگ و بوی تیپ شدن رو به ما نمیده چرا که همش شخصیته و هویت داره برعکسش بازی نقش فرهاد (محمد رضا فروتن )است که همچنان در بحث کلامی تیپ شده است و به نوعی در بحث بیان و وقفه های کلامی ایجاد شده مارو یاد کار هایی همچون قرمز یا دو زن میاندازد این به این معناست که فروتن نتوانسته به درستی نقشو در بیاره نقشو در اوردن یعنی اینکه باید از خودش بگذره و ادم جدیدی بسازه اما فروتن توی همون تیپ.های قدیمش مونده ۶:بک گراند های خوب صدایی در صحنه رو داریم که فکر شده بوده است ۷:اوج بحران دقیقا زمانیست که خانم عبدی بحث خودکشی فرهاد را به زبان میاورد این موضوع همراهی یک موسیقی دلهره اور و ترسناکو با خودش داره که به شدت با میزانسن سکانس دچار تناقض است این به این معناست که قصه به اجبار میخواد این شک رو در دل ما بندازه که شوهر این خانم قصد کشتن همسرش رو دارد که اصلا قابل باور نیست علاوه بر این موسیقی بهتر است زمانی استارت بخوره که منطق داستانی هم به اندازه اون نوع موسیقی کمی جلو رفته باشد ۸:سکوت بی منطق ناهید و فرهاد در هم صحبتی با یکدیگر ۹:فیلمنامه در زمینه ایده خوب و جذاب بوده اما پرداخت داستانیش (اوج و فرود های قصه )خوب در نیومده است ضمن اینکه شخصیت پردازی غیر از یکی دو سکانس مثل سکانس خانه مادری ناهید وجود ندارد اونجا هم سحر قریشی تعداد زیادی دیالوگ در صف مانده رو به یک باره مطرح میکنه که البته در بحث زمانی فیلم خیلی قابل توجیه نیست اما بحث داستانی خوبه ۱۰:دوربین خیلی جاها بهتر بود به جای روی کول بودن ثابت میموند تا هم لرزشه گرفته بشه و هم دکوپاژ بهتر باشه ۱۱:از انجا که در این فیلم با حادثه خیلی طرف نیستیم و فیلم حول بحث عواطف و احساسات میچرخد در بعضی سکانس ها جای خالی موسیقی و یک تدوین خوب رو میتونیم حس کنیم ۱۲:ترس بی امان ناهید از همسرش و پرسش های گاها ترسناک او که به نوعی فضای سیاه و چرک الودی به شخصیت فرهاد میدهد اما واقعیت قصه اینجاست که فرهاد به این میزان تلخ و سیاه نشون داده نشده است ۱۳:حضور کمرنگ و یکنواخت موسیقی بک گراند رو در کار شاهد هستیم ۱۴:فیلم به ظاهر براساس دو گره جلو میرود ۱:گره اول:ماجرای ناهید و فرهاد ۲:گره دوم :ماجرای خانم همسایه و مرد غریبه به عبارتی تیم فیلمنامه نویس خیلی سعی بر این موضوع داشتند,که به نوعی داستان دوم و گره دوم خط ارتباطی با منطقی با گره اول به صورت سایه وار داشته باشد,اما واقعا سطحی است ۱۵:فیلم به شیوه معمایی و راز الود جلو میرود در این قسم کار ها سیستم توزیع اطلاعات رو شاهد هستیم که به صورت قطره چکانی تا پایان قصه ما را همراهی میکند که در این مورد هم این قصه مانند بمب انفجاری عمل میکند فقط ترکیدن بمب را شاهد هستیم و چیزی از قبلو بعدش نمیدونیم یعنی داستان هر چه دارد به یک باره دقایق پایانی با یک ریتم تند رو میکند ۱۶:پلان خوب ورود به مترو ۱۷:دیالوگ های مشابه کودک که از ابتدا تا پایان در مورد خرگوشش حرف میزند به عبارتی اون کودک هیچ نقش مثبتی در جهت پیشبرد فضای قصه ندارد صرفا فقط,هست مثل میز یا صندلی ای که در طراحی صحنه به کار رفته است ۱۸:برخورد خشونت بار فرهاد با همسرش که خبر از حال درون او میدهد نسبتا خوب بوده است ۱۹:بازی امیر حسین ارمان نسبتا خوب و قابل قبول است ۲۰:خانم همسایه (نیکی کریمی)کاراکترش بسیار سطحی است ۲۱:دیالوگ ها و اکت خوب سر میز شام بین ناهید و فرهاد ۲۲:کلوز اپ های خوب احساسی ناهید و فرهاد ۲۳:شخصیت رحیم همش تیپ بوده و البته در بعد داستانی توی همون سطح مونده (به عبارتی فیلم خیلی زمان مناسبی به ما برای شناخت این شخصیت نمیده )کنش و واکنش بهتر و ی کمی شخصیت پردازی شاید بد نبود ۲۴:تا دقیقه چهل تا قبل از رویت اسلحه قصه خیلی با ریتم پایینی حرکت میکند به محض رویت اسلحه و قوت گرفتن فرضیه خودکشی فرهاد و خانواده اش بار دیگر موتور قصه به ح رکت در میاید اما اینبار خیلی زود خاموش میشود چرا که اسلحه خیلی زود توسط برادر فرهاد پیدا میشه و ماجرا ختم به خیر میشود که کاش اسلحه پیدا نمیشد و این شک و تردید با والیوم بهتر به دل قصه تزریق میشد ۲۵:بازی خوب و قابل باور گوهر خیر اندیش ۲۶:فیلمنامه تا حدودی به شیوه کلاسیک روایت میشود یعنی با تمام کمرنگ بودن قصه اش اما چارچوبی دارد : ۱:پیش در امد (حدود ۱۰ دقیقه ابتدایی )که ما بهش میگیم ارامش قبل طوفان ۲:نقطه عطف اول:درست زمانیست که خانم عبدی در تزریقاتی شک رو در دل ناهید میاندازد ۳:بحران (طوفان) :حدود, شصت دقیقه از فیلم رو به خودش اختصاص میده تا قبل از رویت فرهاد در زمان موش کشی ۴:نقطه عطف دوم :مشاهده فرهاد در حال موش کشی ۵:ارامش بعد از طوفان :سکانس بی کلام داخلی اتومبیل ۲۷:عدم اگاهی ناهید که گاهی واقعا غیر قابل باور و تصنعی میشود ۲۸:گریه خوب ناهید و ترکیدن بغضش پیش مادر (گوهر خیر اندیش )اما دیالوگ بد و ناشیانه فیلمنامه نویس از زبان گوهر خیر اندیش همه چی را خراب میکند و ی جورایی حس و حال خوب اون صحنه رو میگیرد ضمن اینکه بهتر بود برای صحنه های تراژیک این چنین کلوز اپ های خوبی داشته باشیم تا حس و همزاد پنداری بهتر انتقال پیدا کند ۲۹:قصه دوم که بسیار در حاشیه است ۳۰:قاب بندی ها اکثرا مدیوم کلوز یا کلوز است و به قاب بندی تلویزیونی نزدیک است اگر چه باید قویا به این موضوعم اشاره داشت که برخی فیلمنامه ها نمیتواند قاب بندی به شکل مدیوم پرده با لانگ شات های انچنانی و جذاب داشته باشد چرا که داستان اجازه نمیدهد ۳۱:خشونت بیش از حد فرهاد گاهی بی منطق میشود انگار که کارگردان تنها ابزار جذاب سازی یا اتراکسیونش همین بوده است ۳۲:بیاییم سر صحنه درگیری اصلی فرهاد با ناهید که جذابه چون: ۱:بک گراند خوب موسیقی ۲:درشت نمایی و اغراق در برخی صدا ها مثل بازشوی در ۳:اکت خشونت بار و جذاب فرهاد ۳۳:در بحث فیلمنامه های کلاسیک عمدتا قهرمان یا پرسوناژ دیده میشود در تعریف پرسوناژ خیلی کوتاه عرض کنم نقشی که به نوعی ضمن قهرمان بودن زبان کارگردان در قصه است که گمان میشود ناهید قصه ما نقش نیکی کریمی در دنیای واقعی را ایفا میکند ۳۴:سینک بد صدایی پلان های سکانس ورود زورکی رحیم به داخل خانه ناهید ۳۵: گاهی ضرب کات ها مشکل دارد و سر زمان درست نیست ۳۶:دیالوگ های بد پایانی برادر فرهاد که به نوعی میخواهد حرف قلمبه سلمبه بزند اما حرفه اندازه دهنش نیست و جای خوبی هم نیست (ارجاع به سکانس تسویه حساب با مدیر شرکت فرهاد در دفترش با حضور حسین پاکدل عزیز) سخن پایانی :شیفت شب به عنوان یک اثر سینمایی حتما میتواند حرفای زیادی برای گفتن داشته باشد و تماشای این فیلم رو به شما دوستان گرامی توصیه میکنم از اینکه بنده رو همراهی میفرماییدنهایت سپاس را دارم

سایر اطلاعات فیلم شیفت شب

گیشه
میزان فروش:

1,457,000,000 تومان

حاشیه ها
  • «نیکی کریمی» بابت تاخیر اکران فیلم شیفت شب به خاطر اکران فیلم «محمد رسول‌الله» از مردم عذرخواهی کرد.

جملات ماندگار
  • ناهید : تازه فهميدم گاهی فقط چند متر با عزيز ترين فرد زندگيت فاصله داری اما ميفهمی هيچی ازش نميدونی!

  • ناهید : میشه تو یه متری یه نفر باشی ولی فاصلت ازش کیلومترها باشه.

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

100 دقیقه

رنگ:

رنگی

داستان

چهارمین ساخته‌ «نیکی کریمی» بر خلاف دیگر ساخته های سینمایی او تم مستندگونه ندارد و این‌بار به سراغ زندگی زنی به نام «ناهید»(لیلا زارع) رفته است که بر اثر تغییر رفتار همسرش«فرهاد»(محمدرضا فروتن) به او شک کرده هم زمان با این تغییر رفتار با خبر می‌شود که فرهاد قصد خودکشی دارد. او که تا کنون زندگی آرام و بی دردسری داشته است به دنبال شوهرش به خیابان‌های تهران می‌رود تا راز زندگی‌اش را کشف کند.

اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل فیلم سینمایی شیفت شب

آخرین مشارکت های کاربران