زرد (1396)

Yellow

، مناسب برای تمام سنین
محصول کشور: ایران
تاریخ اکران: 1396/07/12

چند جوان با به ثبت رساندن اختراع مهمی تصمیم می‌گیرند که از کشور خارج شوند اما چالش‌های پیش‌رویشان اتفاقات تازه‌ای را برایشان رقم می‌زند.

چند جوان با به ثبت رساندن اختراع مهمی تصمیم می‌گیرند که از کشور خارج شوند اما چالش‌های پیش‌رویشان اتفاقات تازه‌ای را برایشان رقم می‌زند.

مهیار محمد ملکی
مهیار محمد ملکی 1396/10/17
8
فروپاشی یک ذهن

زرد را میتوان به مثابه فروپاشی یک ذهن دانست فیلمی که در اولین تجربه جدی کارگردانی و فیلمنامه نویسی تقی زاده به شدت خود را خوش ساخت و جذاب نشان میدهد فیلمی کاملا مخاطب پسند و صد البته داستانی میباشد پر واضح است زمانیکه ما از سینمای داستانی سخن به میان میاوریم صرفا به دنبال اتصال لینک مرتبط بین دو نقطه ابتدا و پایان نیستیم بلکه جهت جذابیت هرچه بیشتر اثر لازم است این لینک ارتباطی همچون یک منحنی بارها و بارها فراز و فرود هایی را در دل کار تحت تاثیر گره های حاصل شده تجربه کند به عبارت دیگر چیزیکه به قصه جذابیت میبخشد مسیر ایستگاهی و پر گره زرد میباشد که هیچگاه مخاطب را از فضا و اتمسفر قصه دور نمیکند نکته مهم تنها دور نبودن از کار نیست بلکه نیاز است تقی زاده در مقام کارگردان اثر با بهره گیری از المان های تاثیر گزار داستانی قدم هایش را طوری پیش ببرد که ضمن پیشبرد اثر شاهد درگیری مخاطب با بحث محتوایی ان باشیم به عبارت دیگر چالش های قصه در جهت ورود به لایه های ذهنی هر یک از شخصیت ها بوده و اساس هر یک از ایستگاه ها بر پایه غافلگیری میباشد قصه با حضور تمام ستارگان به نامی که دارد حول یک شخصیت روایت میشود ونکته جالبتر اینکه ما میتوانیم تحت تاثیر این حلقه بحران وارد طیف وسیعی از تفکرات ذهنی هریک از افراد شویم کاراکتر هایی که خواسته یا ناخواسته خود را در گرو اتفاقی پیدا میکنند که زندگی همه انها را تحت تاثیر قرار داده است زرد میتوانست قصه ای راز الود با محوریت زوایای پنهان روابط و حتی اصل واقعه باشد چه بسا از این طریق فیلم و قصه رنگ و لعابی دیگر پیدا میکرد اما تقی زاده بنا بر تشخیص خود اساس را بر علنی بودن وقایع از زاویه دید مخاطب دانسته است بدین معنا که همیشه مخاطب در اکثر پلان ها به عنوان عالم صحنه عمل کرده و همین عالم بودن میتوانست با کمی پیچش در بحث محتوایی اثر تعلیق را نیز به شکل صحیح و در خورش پدید بیاورد بدون شک بازی ها در نوع خود جذاب و دوست داشتنی بودند اما بنده بنابر سلیقه شخصی بازی مهرداد صدیقیان را بیشتر دوست داشتم چرا که به نظر من او کاراکتری بود که به حد زیادی به ویژگی های شخصیتی نقش اش نزدیک شده بود فیلم با تمام یکنواختی روایت کلی بیمارستانی اش که شاید بار ها و بارها هم در سینما هم در دنیای واقعی شاهدش بودیم حائز اهمیت و جذابیت است چرا که هر سکانس به صورت خطی با ایجاد غافلگیری خود شامل هسته دراماتیکی است که در نهایت تجمع این هسته های دراماتیک اثر پیش رو را به وجود میاورد به عبارت دیگر هر سکانس دارای ابتدا یا همان پیش در امد ،میانه ،خلق گره و اوج گرفتن ان و در نهایت پایان پیشبرد گره تا اتمام میباشد هسته های دراماتیکی که هیچگاه به صورت مستقل عمل نکرده و تماما در خدمت بحث محتوایی کار و نهایتا پیوستگی پروژه زرد میباشند پیوستگی فیلمنامه زرد دقیقا همان نکته قابل بحثیست که شاید بتوان ساعت ها در موردش بحث کرد نکته ای که به شدت از طبیعت زندگی نشات میگیرد بدین صورت که هر گره میتواند علت پدید اوردن گره بعد باشد یا رابطه علت و معلولی به شکلی صحیح حاصل گردد این موضوع نقطه مقابل تصادف است چیزیکه در دنیای امروز و زندگی روزمره در بحث اقلیت قرار دارد با همه این تفاسیر و البته مضامین جدی و گاها غمناک پروژه فیلمنامه زرد از ضعف بزرگی رنج میبرد و ان حس بلا تکلیفی در زمینه حضور کمدی یا عدم ان در دل سکانس ها میباشد نکته قابل توجه اینجاست که هیچگاه کمدی به شکل صحیح و درستش چه در بحث کلامی و چه اکت یا موقعیت وجود ندارد انچه که ما شاهدش هستیم کمدی های نصفه نیمه و بی هویتی است که گه گاه از دل قصه سر به بیرون اورده و فضای جدی زرد را دچار التهاب و حتی چالش میکنند این شاید سر اغاز عدم جدی نگاه نکردن پروژه یا همان حفظ فاصله مخاطب از این اثر سینمایی باشد زرد یا همان برگ ریزان ذهن ،اوج جذابیت و حتی درگیری اش در بحث فرم یا القای حس را مدیون مخاطب خود میداند چرا که بخشی از این همذات پنداری برگرفته از دریافت مشترک یا همان اشتراک احساس مخاطب با مضامین فیلم میباشد بدین معنا که بخش عمده این القای حس از محیط بیرون سینما به داخل سینما منتقل میشود در حالیکه میبایست این صفر تا صد فیلم باشد که باعث ایجاد در گیری و نهایتا همذات پنداری هر چه بیشتر مخاطب گردد و نهایتا در بحث فرم بخش دیگر ،بازی های خوب کاراکتر ها میباشد این بدین معناست که نه دوربین نه موسیقی و نه هیچ یک از اجزای فرمیک یک اثر نمیتوانند تلاش سازنده ای جهت بالابرد بحث کیفی فیلم داشته باشند زمانیکه از فرم فاصله میگیریم و وارد محتوا میشویم به یک باره با اوج خلاقیت در زمینه نگارش اثر روبه رو میشویم و همین موضوع و موضوعات قبلی باعث میگردد که ما در پروژه زرد شاهد استقبال خوب مخاطبان باشیم در جمع بندی نهایی به عرض برسانم زرد نمونه بارز یک اثر از سینمای داستانی میباشد فیلمی که میتواند در بحث مخاطب عام انها را راضی از سینما به سمت خانه های خود بدرقه کند

سایر اطلاعات فیلم زرد

اطلاعات کمپانی ها
گیشه
میزان فروش:

4,830,115,000 تومان

حاشیه ها
  • این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای در سال 2017 موفق به کسب دو جایزه شد.جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای ساره بیات و جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین کارگردانی برای مصطفی تقی زاده.

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
رنگ:

رنگی

داستان

چند جوان با به ثبت رساندن اختراع مهمی تصمیم می‌گیرند که از کشور خارج شوند اما چالش‌های پیش‌رویشان اتفاقات تازه‌ای را برایشان رقم می‌زند.

اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل فیلم سینمایی زرد | Yellow