بیوگرافی کامل بهرام بیضایی

متولد: 05 دی 1317
در: ایران ، تهران ، تهران

متن کامل بیوگرافی بهرام بیضایی

یگانه مرد عرصه‌ی پژوهش، نمایش و نویسندگی ایران زمین که به واسطه خانواده‌ی فرهنگی خود شاخه‌های بسیاری از هنر و ادبیات اسطوره‌ای سرزمین پارس را از فراموشی نجات داد. خاندان ایشان در آران و بیدگل در تعزیه و نویسندگی شهره بود. عمویش از تعزیه گردانان به نام قرن گذشته بود و پدرش کتابخانه‌ای داشت که کودکی بهرام را غرق در اسطوره‌ها و داستان‌های اصیل ایرانی کرد و توانست پیش از پایان دوران دبیرستان دو نمایشنامه به زبان باستانی را بنویسد. تحصیلاتش در دانشگاه رشته ادبیات را نیمه تمام گذاشت تا تمام وقتش را به پژوهش و ثبت زیبایی‌های هنرهای نمایشی فراموش شده ایران از جمله «کوسه برنشین»«جی جی بی جی» و «سیاه» بپردازد. در سی سالگی از پایه‌گذران کانون نویسندگان ایران بود و مجموعه پژوهش‌هایش در مجله «موسیقی» چاپ می‌شد. بدون مدرک تحصیلی، استاد مدعو دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۶۰ که از دانشگاه اخراج شد در سال ۱۳۷۵ به دعوت پارلمان بین‌المللی نویسندگان در استراسبورگ اقامت نمود. در سال ۱۳۷۶ به ایران بازگشت و کار بر روی نمایش بانو آئویی نوشته «میشیما یوکیو» را پس از هجده سال دوری از صحنه آغاز کرد. بیضایی نزدیک به هفتاد اثر منتشرشده به قلم خود دارد که مهمترین آنها «دیوان نمایش» در دو جلد می‌باشد که موثق‌ترین منبع در مورد شیوه‌های نمایشی ایرانی است. کتاب‌هایش به زبان‌های عربی، فرانسه، آلمانی و انگلیسی ترجمه شده است و ساخت ۱۰ فیلم بلند را قبل از مهاجرتش از ایران در کارنامه خود دارد. بیضایی بعد از مهاجرت به آمریکا در دانشگاه استنفورد مشغول تدریس شد و ۱۷ سال بعد، با آغاز دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به ایران بازگشت تا فیلم «سگ کشی» را بسازد. فیلم «باشو غریبه کوچک» به همراه «گوزن ها» به رای منتقدین برترین فیلم تاریخ سینمای ایران نام گرفت. فیلم «سگ کشی» که اولین فیلمش بعد از بازگشت به ایران بود در سال ۱۳۸۰ پرفروش ترین فیلم دهه ۸۰ بود. در عرصه نمایش با نگارش ۵۰ نمایشنامه رکوردار می باشد، او با ساخت «مرگ یزدگرد» ۱۷ سال ممنوع الکار شد. بهرام به همراه غلامحسین ساعدی و اکبر رادی گونه‌ای از نمایش ایرانی را احیا و تثبیت کرد. بهرام بیضایی نمایش‌های «شب هزار و یکم» و «مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین» در آغاز دهه ی ۸۰ در سالن اصلی تياتر شهر روی صحنه برد که «مصایب استاد نوید ماکان» بعد از ۲۴ اجرا به دلایل نامعلوم تعطیل شد. این نمایش براساس «قتل های زنجیره ای» نوشته شده بود. نوشته‌های وی از جهت زبان آنها مورد توجه است، چرا که در بازخوانی‌های «آرش»، «اژدهاک»، «مرگ یزدگرد»، «سهراب کشی» و «کارنامه بندار بیدخش»، هیچ واژه ی عربی به کار نبرده است. پیش از مهاجرت دائمش از ایران فیلمنامه «اتفاق خودش نمی افتد» را منتشر کرد که تلاش یک شکنجه‌گر سابق را برای بدست آوردن کرسی دولتی و پاک کردن سابقه خود را روایت می‌کند. بهرام بیضایی بی شک تاثیرگذارترین نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و تدوینگر ۵ دهه اخیر ایران است که به همراه خانواده‌اش در آمریکا زندگی می‌کند.

متن کامل بیوگرافی بهرام بیضایی

یگانه مرد عرصه‌ی پژوهش، نمایش و نویسندگی ایران زمین که به واسطه خانواده‌ی فرهنگی خود شاخه‌های بسیاری از هنر و ادبیات اسطوره‌ای سرزمین پارس را از فراموشی نجات داد. خاندان ایشان در آران و بیدگل در تعزیه و نویسندگی شهره بود. عمویش از تعزیه گردانان به نام قرن گذشته بود و پدرش کتابخانه‌ای داشت که کودکی بهرام را غرق در اسطوره‌ها و داستان‌های اصیل ایرانی کرد و توانست پیش از پایان دوران دبیرستان دو نمایشنامه به زبان باستانی را بنویسد. تحصیلاتش در دانشگاه رشته ادبیات را نیمه تمام گذاشت تا تمام وقتش را به پژوهش و ثبت زیبایی‌های هنرهای نمایشی فراموش شده ایران از جمله «کوسه برنشین»«جی جی بی جی» و «سیاه» بپردازد. در سی سالگی از پایه‌گذران کانون نویسندگان ایران بود و مجموعه پژوهش‌هایش در مجله «موسیقی» چاپ می‌شد. بدون مدرک تحصیلی، استاد مدعو دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۶۰ که از دانشگاه اخراج شد در سال ۱۳۷۵ به دعوت پارلمان بین‌المللی نویسندگان در استراسبورگ اقامت نمود. در سال ۱۳۷۶ به ایران بازگشت و کار بر روی نمایش بانو آئویی نوشته «میشیما یوکیو» را پس از هجده سال دوری از صحنه آغاز کرد. بیضایی نزدیک به هفتاد اثر منتشرشده به قلم خود دارد که مهمترین آنها «دیوان نمایش» در دو جلد می‌باشد که موثق‌ترین منبع در مورد شیوه‌های نمایشی ایرانی است. کتاب‌هایش به زبان‌های عربی، فرانسه، آلمانی و انگلیسی ترجمه شده است و ساخت ۱۰ فیلم بلند را قبل از مهاجرتش از ایران در کارنامه خود دارد. بیضایی بعد از مهاجرت به آمریکا در دانشگاه استنفورد مشغول تدریس شد و ۱۷ سال بعد، با آغاز دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به ایران بازگشت تا فیلم «سگ کشی» را بسازد. فیلم «باشو غریبه کوچک» به همراه «گوزن ها» به رای منتقدین برترین فیلم تاریخ سینمای ایران نام گرفت. فیلم «سگ کشی» که اولین فیلمش بعد از بازگشت به ایران بود در سال ۱۳۸۰ پرفروش ترین فیلم دهه ۸۰ بود. در عرصه نمایش با نگارش ۵۰ نمایشنامه رکوردار می باشد، او با ساخت «مرگ یزدگرد» ۱۷ سال ممنوع الکار شد. بهرام به همراه غلامحسین ساعدی و اکبر رادی گونه‌ای از نمایش ایرانی را احیا و تثبیت کرد. بهرام بیضایی نمایش‌های «شب هزار و یکم» و «مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین» در آغاز دهه ی ۸۰ در سالن اصلی تياتر شهر روی صحنه برد که «مصایب استاد نوید ماکان» بعد از ۲۴ اجرا به دلایل نامعلوم تعطیل شد. این نمایش براساس «قتل های زنجیره ای» نوشته شده بود. نوشته‌های وی از جهت زبان آنها مورد توجه است، چرا که در بازخوانی‌های «آرش»، «اژدهاک»، «مرگ یزدگرد»، «سهراب کشی» و «کارنامه بندار بیدخش»، هیچ واژه ی عربی به کار نبرده است. پیش از مهاجرت دائمش از ایران فیلمنامه «اتفاق خودش نمی افتد» را منتشر کرد که تلاش یک شکنجه‌گر سابق را برای بدست آوردن کرسی دولتی و پاک کردن سابقه خود را روایت می‌کند. بهرام بیضایی بی شک تاثیرگذارترین نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و تدوینگر ۵ دهه اخیر ایران است که به همراه خانواده‌اش در آمریکا زندگی می‌کند.

جوایز بهرام بیضایی
جوایز بهرام بیضایی
جوایز بهرام بیضایی
بهرام بیضایی در جشنواره های مختلف 24 بار کاندید شده و 8 بار برنده اطلاعات بیشتر
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
7.6
1387
8.1
1379
7.2
1369
6.6
1360
7.0
1357
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
7.6
1387
8.1
1379
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
7.0
1357
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
7.8
1364
7.0
1357
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
7.0
1387
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
0.0
1387
0.0
1382
اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این شخص کمک کنید به روز رسانی اطلاعات فیلم ها و سریال های بهرام بیضایی

آخرین مشارکت های کاربران