آبنبات چوبی (1395)

Lollipop

90 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
محصول کشور: ایران
تاریخ اکران: 1395/05/27

این فیلم که ابتدا «تهران من» نام داشت، چهارمین ساخته ی محمد حسین فرح بخش است. ملودرامی اجتماعی که حول محور دختران فراری می‌گردد و به مسائل جوانان و شکاف مابین دو نسل می‌پردازد.مارال (سحرقریشی) دختری است که قصد دارد به خارج از کشور بگریزد اما خانواده ی بسته و سنتی او مانع این امر می‌شوند و این باعث می‌شود تا مارال راهی خیابان‌ها شود.

این فیلم که ابتدا «تهران من» نام داشت، چهارمین ساخته ی محمد حسین فرح بخش است. ملودرامی اجتماعی که حول محور دختران فراری می‌گردد و به مسائل جوانان و شکاف مابین دو نسل می‌پردازد.مارال (سحرقریشی) دختری است که قصد دارد به خارج از کشور بگریزد اما خانواده ی بسته و سنتی او مانع این امر می‌شوند و این باعث می‌شود تا مارال راهی خیابان‌ها شود.

مهیار محمد ملکی
مهیار محمد ملکی 1396/09/22
4
قرمزی به رنگ خون

مقدمه و پیش گفتار:

بریم سر وقت فیلم اب نبات چوبی و ببینیم قصه چی بود ؟

اساسا این فیلم به دو قسمت تقسیم میشود یکی تا قبل از دقیقه پنجاه و دیگری بعد از دقیقه پنجاه به نوعی میشه گفت فیلم تا دقیقه پنجاه به شیوه یکنواخت و کسل کننده به طرح موضوع به همراه میزان کمی شخصیت پردازی میپردازد به نوعی بحران به معنای واقعی و شیوه درستش از دقیقه پنجاه تازه نمایان میشود و حدود دقیقه ۷۵ بحران تمام شده و بعد از ان پنج دقیقه ای برای بعد بحران و پایان بندی قصه داریم که اصلا این شیوه پرداخت جالب توجه نیست

علیرغم کمرنگ بودن خط اصلی داستان شخصیت پردازی در برخی پلان ها خوب و برخی بد عمل شده است

در بحث ساختار و شکل فیلمنامه المان های سینمای کلاسیک را در غیاب قصه و چارچوب قواعدی خاصش میبینیم ضمن اینکه کمی شخصیت پردازی هم در کار مشاهده میشود :

پرده اول -ارامش :پیش در امد قصه تا قبل از دقیقه پنجاه :ماجرای فرار مارال (هنگامه حمیدزاده)از خانه تا ورود نگین(سحر قریشی) به خودروی مرتضی (کریم امینی)

نقطه عطف اول :نگین برای مرتضی از فرهاد میگوید

پرده دوم-بحران:از دقیقه پنجاه تا ۷۵ و ماجرای نگین تا افشا شدن هویت واقعی فرهاد(رضا عطاران)

نقطه عطف دوم :رو به رو شدن مارال با فرهاد و معلوم شدن هویت وی

پرده سوم-ارامش:

از دقیقه ۷۵ تا ۸۳ که به ماجراهای بعد از افشاگری هویت واقعی فرهاد اختصاص پیدا کرده است

سیستم حرکت قصه به صورت غیر خطی و نامنظم میباشد

باید همچنان تاکید کنم بر این موضوع که اگر اب نبات چوبی خط داستانی منسجم تر و پر رنگ تری داشت شاید میتوانست به یک اثر خوب و قابل قبول قلمداد گردد

با من مهیار محمد ملکی ونقد اب نبات چوبی همراه باشید

۴:بحث تکنیکال اثر:

۱:تیتراژ ساده که فرحبخش در مقام کارگردان میتوانست با بهره گیری از تمهیدات بهتری فکری کمی در این قسمت متنوع و جذابتر عمل کند

۲:سکانس ماجرای تاکسی و چرخش ۳۶۰ درجه دوربین در ان که هیچ pov و منطق داستانی پشتش نیست به نوعی تصاویر برگرفته از تفکرات کارگردان و تحمیل شده به کار است

۳:در بحث بازی ها:

۱:رضا عطاران(در مقام سوپر استار و کاراکتر بفروش فیلم):این بازیگر به نوعی نقش فرهاد و مسعود را در قصه ایفا میکند اما متاسفانه عطاران با بهره گیری از دیالوگ های به مراتب جدی بازی اش همچنان رنگ و لعاب کمدی دارد به این معنی که کارگردان نتوانسته از او بازی جدید و متفاوتی بیرون بکشد چیزی که شاید کاهانی و شعیبی خوب بلد باشند

۲:سحر قریشی(نگین):میتوان گفت سحر قریشی از جمله بازیگرانی از فیلم است که به میز

ان زیادی به پرسوناژش نزدیک و قابل باور شده است

۳:هنگامه حمیدزاده(مارال):

هنگامه هم در قصه اب نبات چوبی خوب و قابل باور ظاهر شده است

۴:کریم امینی(مرتضی):دوست ندارم از این لفظ استفاده کنم اما بازی ایشون در بهترین حالت ادا در اوردن و خیلی اگر بخواهیم مثبت اندیش باشیم تیپ است نه شخصیت به این معنا که ایشان از ابتدا تا انتها با یک اکت تصنعی و بازی چهره بد سعی به زنده کردن تیپ لات و لوت های امروزی رو دارد البته در بد جلوه کردن مرتضی فیلمنامه هم کم تقصیر کار نبوده است

۵:نگار عابدی (مریم):مریم قصه را خیلی زیاد نمیبینیم اما همان چند سکانس خوب نیست

۶:صفا اقاجانی(مادر ):خانم اقاجانی با یک اکت باور پذیر توانسته اند بسیار خوب ظاهر شوند

۷:شقایق فرهانی(مادر نگین):یک سکانس و یک بازی فوق العاده

۸:میلاد کی مرام(مهرداد):

یک سکانس و یک بازی نسبتا خوب

۴:فلش بک ها :در بحث فلش بک ها میشود انها را به دو قسمت خوب و بد تقسیم کرد

۱:فلش بک های خوب :ان دسته از فلش بک هایی در قصه محسوب میشوند که مربوط به شخصیت مارال میشوند به صورتی که با کلوز اپ چهره وی شروع و ورودشان را داریم و در نهایت برگشتشان هم روی همین کلوز اپ شاهد هستیم (رفت و برگشت با منطق و درست)

۲:فلش بک های بد :باقی فلش بک ها که در دل داستان به شیوه بد و نامنظم قصه را بدون هیچ منطقی جلو میبرند تفاوت این قصه با قصه هایی مثل بارکد این است که در بارکد ما همین شیوه روایت نامنظم رو داریم و میبینیم اما با این تفاوت که همه چیز از ابتدا روی اصول و قرار است اما در اب نبات چوبی فرحبخش هر جادلش خواسته بدون هیچ قرار قبلی وحتی منطق و قانونی صرفا ازروی علاقه شخصی شیوه روایت رو نامنظم کرده که به شدت ریتم قصه رو میاندازد

۵:دیالوگ نویسی بد و گاها کلیشه ای برای شخص کریم امینی (مرتضی)

۶:در زمان فرار مارال از خانه که اونم هیچ پیش در امد خوبی ندارد اکت مرتضی و فوکوس روی چهره مرتضی را میبینیم که اصلا باور پذیر نیست

۷:در سکانس گشتن به دنبال مارال در خیابان انقلاب کات بد و بدون منطق را به تجریش داریم

۸:ری اکشن های بد و تصنعی مرتضی

۹:شخصیت پردازی به صورت پراکنده در دل برخی پلان ها پخش شده است

۱۰:قاب بندی های توشات (دو نفره )خوب مثل صحنه اش خوری مارال و نگین

۱۱:در برخی پلان ها کلوز اپ ها بی معنی و غیر قابل فهم است به این معنا که نمای بسته کاراکتر هارو میبینیم که هیچ منطق داستانی پشتش نیست یا به عبارتی صرفا یک دیالوگ ساده بین دو یا چند شخصیت است در این صورت نماها باید به همان مدیوم کلوز اکتفا کند

۱۲:بازی به شدت بد مریم(نگار عابدی) در سکانس خانه و هم صحبتی با فرهاد (رضا عطاران )

۱۳:موسیقی بد و دلهره اوری در قصه شاهد هستیم که برخی پلان ها را همراهی میکند مثل پلان هم صحبتی مریم (نگار عابدی)با خاله اش(صفا اقاجانی)که اصلا هیچ ربطی به فضای قصه ندارد

۱۴:لانگ شات های خوب در دل قصه

۱۵:پلان بندی خوب سکانس دور همی

۱۶:شخصیت پردازی خوب نگین(سحرقریشی)از زبان مادرش (شقایق فرهانی)به مرتضی(کریم امینی )درقبرستان

۱۷:ر بحث ساختار فیلمنامه هم باید قویا روی این موضوع تاکید کنم که:

۱:دیالوگ نویسی ضعیف است

۲:خط داستانی بسیار کمرنگ است

۳:طرح شخصیت پردازی کاراکتر ها در دل قصه عموما قوی از اب در نیومده است

۴:شیوه روایت وقایع به صورت نامنظم و غیر خطی است

۱۸:بازی خوب و قابل باور خانم صفا اقاجانی

۱۹:حضور موسیقی هیجان انگیز زمان رفتن مرتضی سر قرار در میدان شعاع جالب توجه است

۲۰:تقطیع سکانس رانندگی مرتضی به پلان های متعدد مثل فوکوس روی فرمان خودرو و ...که برای القای هیجان قصه خوب و جذاب است

۲۱:امدن نگین سر قرار (شوک اول )و بعد تنها سکانس خوب کریم امینی و گریه قابل باورشو داریم و ماجرایی که نمیدونیم چیه و البته توی دل صحبتاشون متوجه میشیم مارال مرده(شوک دوم )به عبارتی قصه بعد از پنجاه دقیقه کسل اور اینجا اولین تکان رو میخورد که همان شروع بحران است

۲۲:سکانس تعقیب و گریز مرتضی و نگین در خیابان خوب است:

۱:پر رنگ کردن صدا نفس ها جهت القای هیجان و ایجاد جذابیت

۲:موسیقی پر هیجان همراه

۳:تدوین سکانس به شیوه مقطع و پر تعداد

۴:حرکت خوب دوربین جهت همذات پنداری با کاراکتر ها

۲۳:نمای بسته نگین پشت جعبه ها وورود ضربه دست مرتضی به کادر و خوردن ان به صورت نگین را شاهد هستیم که این نوع نما یا پلان بندی از کارهای دلهره اور و ترسناک هالیوودی امده است

۲۴:کلوز اپ خوب احساسی نگین و خبر حاملگی مارال (شوک سوم)

۲۵:سیستم شرح وقایع نامنظم و غیر قابل توجیه در فلش بک

۲۶:ماجرای حمله به نگین در خواب خوب و هیجان انگیز است

۲۷:نرییشن خوب عطاران در مورد مارال و ماجرای تکه تکه شدنش

۲۸:یکی از صحنه های خوب و جالب توجه صحنه مواجهه شدن مخاطب با عطاران به عنوان کاراکتر مسعود و درگیری بعدش با مارال است اینجاست که برای اولین بار از عطاران یک چهره من

فی جالب توجه میبینیم اما باید بگم عطاران نتوانسته پرداخت خوبی روی کاراکترش داشته باشد چرا که اون باور درستو به مخاطبش نمیده شاید میبایست در کستینگ به ویژه انتخاب نقش فرهاد بیشتر دقت میشد

۲۹:پی او وی خوب نگاه دزدکی نگین از پشت در و مشاهده صحنه به قتل رسیدن مارال

۳۰:ماجرای تکه تکه کردن جسد مارال توسط سگ های نگهبان که اصلا خوب نیست

۳۱:ری اکشن خوب عطاران و سیگار کشیدنش زمان مشاهده خوردن جنازه تکه تکه شده مارال توسط سگ های نگهبان

۳۲:از اینجا به بعد به شیوه بدی سرهم بندی قصه رو میبینیم :

۱:نگین خانواده مارال رو از قضیه با خبر کرده است با این حال وجه نقدی را از فرهاد درخواست میکند و میرود

۲:مادرو برادر مارال و همسر فرهاد همگی وارد خانه فرهاد میشن در بسته .سروصدا و بعد در پلان پایانی عطاران رو میبینیم که زخمی میاد بیرونو خودشو توی اسانسور پرت میکنه و بعدم تمام واقعا افتضاح است

۳۳:جمع بندی نهایی : اگر کل فیلم را به سه قسمت تقسیم کنیم :

نیمه اول هیچی نداریم نیمه دوم ی کمی بهتر میشه نیمه پایانی بدتر از نیمه اول شروع و تمام میشه

بهار حسینی
بهار حسینی 1395/11/23
6
سلام

فیلم بسیار تاثیر گذاری بود. به نظرم همه‌ ی دختران نوجوان و جوان جامعه باید حتما این فیلم را ببینند .

سایر اطلاعات فیلم آبنبات چوبی

اطلاعات کمپانی ها
گیشه
میزان فروش:

1,355,885,000 تومان

حاشیه ها
  • همچنین «آب نبات چوبی» نام فیلمی است با بازی منوچهر وثوقی که پیش از انقلاب به روی پرده‌ی سینماهای تهران رفت.

  • در پیش تولید این فیلم، فرهاد اصلانی به عنوان یکی از بازیگران نقش اصلی انتخاب شده بود اما در نهایت به عنوان مشاور کارگردان در این فیلم حضور یافت.

  • نام فیلم در ابتدا «تهران من» نام داشت که پس از فیلمبردارى به «آبنبات چوبى» تغییر نام داد.

  • فیلمنامه این فیلم بر اساس داستانی از کامران قدکچیان نوشته شده است.

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

90 دقیقه

داستان

این فیلم که ابتدا «تهران من» نام داشت، چهارمین ساخته ی محمد حسین فرح بخش است. ملودرامی اجتماعی که حول محور دختران فراری می‌گردد و به مسائل جوانان و شکاف مابین دو نسل می‌پردازد.مارال (سحرقریشی) دختری است که قصد دارد به خارج از کشور بگریزد اما خانواده ی بسته و سنتی او مانع این امر می‌شوند و این باعث می‌شود تا مارال راهی خیابان‌ها شود.

اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل فیلم سینمایی آبنبات چوبی | Lollipop

نقدهای مرتبط فیلم سینمایی آبنبات چوبی | Lollipop

آخرین مشارکت های کاربران