بیوگرافی کامل داریوش مهرجویی

متولد: 17 آذر 1318
در: ایران ، تهران ، تهران

متن کامل بیوگرافی داریوش مهرجویی

هامون: تو می‌خوای من همونی باشم که واقعا می‌خوای باشم. اونی باشم که تو می‌خوای، اون وقت دیگه من ... من ... نیست، یعنی من خودم نیستم. خالق شخصیت محبوب و ماندگار هامون در سینمای ایران در دوران کودکی تحت تاثیر حال و هوای روحانی مادر بزرگ خود که مسلمانی معتقد بوده قرار می‌گیرد. بعدها در دوران نوجوانی علایقش تغییر می‌کند در همان دوران به موسیقی روی می‌آورد. پدرش که موسیقی ایرانی را خوب می‌شناخت نواختن «سنتور» را به او یاد می‌دهد، در این مسیر او با موسیقی کلاسیک غربی نیز آشنا می‌شود و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای آن می‌پردازد. در سن هفده سالگی مهر هنری دیگر چون سینما به دلش می‌افتد. او که همیشه تشنه یادگیری بوده و هست، برای درک هرچه بهتر فیلم‌های خارجی، زبان انگلیسی می‌آموزد. با پایان تحصیلات متوسطه‌اش در تهران به مدت یک سال مشغول به مدیریت هتل «آتلانتیک» می‌شود. داریوش مهرجویی در بیست سالگلی برای ادامه تحصیل در رشته سینما عازم کالیفرنیا می‌شود.. بعدها سینما را رها و به فراگیری فلسفه می‌پردازد و در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه «UCLI» لس آنجلس لیسانس فلسفه دریافت می‌کند. داریوش مهرجویی هم‌زمان با فارغ‌التحصیلی سردبیری نشریه «پارس» ریوریوسی لس آنجلس را برعهده گرفت و یک سال بعد به همراه رفیقش «مصطفی عالمیان» به ایران بازگشتند. تصمیمشان بر این بود در بدو ورود به طور مشترک فیلم‌نامه‌ای با عنوان «شیرین و فرهاد» را به مرحله تولید برسانند. اما با مخالفت دولت وقت ساخت این پروژه برای همیشه ناکام ماند. هفت ماه پس از بازگشت، با رایزنی و تلاش‌های فراوان مهرجویی که بی‌هیچ تجربه‌ای با تکیه بر جسارت و شور جوانی همه جا خود را کارگردان معرفی کرده بود، موفق شد، رضایت یکی از دفاتر فیلم‌سازی تهران را جلب کند و اولین فیلم خود «الماس ۳۳» را در سال ۱۳۶۴ به مرحله تولید برساند. «الماس ۳۳» که قصه‌ای شبیه همان فیلم فارسی‌های رایج آن زمان را داشت. پروژه‌ای بسیار پر هزینه بود، که نهایتا «رضا فاضلی»، «آقای حی» از تجار بنام بازار و «منتخب» رییس سینما و استدیو «پلازا» هر سه به طور مشترک تهیه‌کنندگی این فیلم را عهده‌دار شدند. آن‌ها با اندیشیدن تدبیری برای بازگشت بودجه مهرجویی را مجبور به تبدیل نسخه‌ی صد دقیقه‌ای فیلم‌نامه به نسخه‌ی دو نیم ساعته برای اکران در سیستم سینمای هند کردند. او که از این تدبیر بسیار آشفته و عصبانی بود. نهایتا فیلم اولش را با دو خروجی تدوین، یکی ایرانی و دیگری برای سینمای هند آماده نمایش کرد. این فیلم پر هزینه که در گیشه با شکست مواجه شد مهرجویی را دلسرد مایوس و حیرت زده کرد که برای ادامه مسیر چه باید بکند. بعد ها با همکاری دوست و آشنای قدیمی اش «غلام حسین ساعدی» فیلم نامه ای با عنوان «گاو» نوشت، که برداشتی از یکی از داستان های کوتاه مجموعه «عزاداران بیل» ساعدی بود. او که خود دانش آموخته فلسفه بود در فیلم نامه گاو که یک جور مفهوم به هم پیوستن عاشق و معشوق و تداخل آنها و بیرون زدن گاو از وجود مش حسن در داستان است، نظرش رابه شدت جلب خود کرد این تم دقیقا راست کارش بود با تلاش و تجربه اندوزی های بسیاری که از فیلم اولش داشت موفق به ساخت آن شد. اکران «گاو» در سال ۱۳۴۸ نگاه ها را متوجه سینمای ایران کرد و به موج نوی سینمای ایران شکل داد. جایزه منتقدان بین المللی سی و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز و بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران در رای گیری منتقدان سینمایی در سال های ۱۳۵۱، ۱۳۶۷، ۱۳۷۸ سینما را متوجه ظهور فیلم ساز مهم و بزرگی کرد. مهرجویی براساس نتایج یک نظر سنجی در سال ۱۳۸۳ با آفریدن هفت شخصیت بیشترین شخصیت سینمایی ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده است، که شخصیت هامون با فیلمی به همین عنوان ماندگار ترین شخصیت تاریخ سینمای ایران نامیده شده است. فیلم های بعدی او «اجاره نشین ها»، «بانو»، «پری»، «لیلا» و بسیاری دیگر روز به روز به اعتبار سینمای ایران و مهرجویی افزود و جوایز بی شماری را از جشنواره های بین المللی برای سینمای ایران به ارمغان آوردند. وی پس از انقلاب برای مدتی از ایران به فرانسه مهاجرت کرد ولی چندی بعد بازگشت و به طور متمرکز به فیلم سازی پرداخت. مهرجویی از همسر اول خود «فریال جواهریان» که از مهندسین معمار بنام ایران بود جدا شد و سال ها بعد با «وحیده محمدی فر» فیلم نامه نویس سینما ازدواج کرد. در طی سال های متمادی فعالیت او در سینما، چندین اثرش توقیف و موفق به اکران نشد. این فیلم ساز کم نظیر و معتبر در کنار تمام آثار فاخر به امور نویسندگی رمان و ترجمه هم پرداخت تا کنون بیش از ده کتاب را به عرصه نشر رسانده است. عناوینی چون «جهان هولوگرافیک» اثر(مایکل تالبوت)، «آوازه خوان طاس و درس» اثر (اوژن یونسکو)، «در خرابات مغان» و «به خاطریک فیلم بلند لعنتی» به قلم او ترجمه و نگارش شده اند. او همواره یکی از فیلم سازان مطرح معتبر و پر کار سینما به حساب می آید.

متن کامل بیوگرافی داریوش مهرجویی

هامون: تو می‌خوای من همونی باشم که واقعا می‌خوای باشم. اونی باشم که تو می‌خوای، اون وقت دیگه من ... من ... نیست، یعنی من خودم نیستم. خالق شخصیت محبوب و ماندگار هامون در سینمای ایران در دوران کودکی تحت تاثیر حال و هوای روحانی مادر بزرگ خود که مسلمانی معتقد بوده قرار می‌گیرد. بعدها در دوران نوجوانی علایقش تغییر می‌کند در همان دوران به موسیقی روی می‌آورد. پدرش که موسیقی ایرانی را خوب می‌شناخت نواختن «سنتور» را به او یاد می‌دهد، در این مسیر او با موسیقی کلاسیک غربی نیز آشنا می‌شود و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای آن می‌پردازد. در سن هفده سالگی مهر هنری دیگر چون سینما به دلش می‌افتد. او که همیشه تشنه یادگیری بوده و هست، برای درک هرچه بهتر فیلم‌های خارجی، زبان انگلیسی می‌آموزد. با پایان تحصیلات متوسطه‌اش در تهران به مدت یک سال مشغول به مدیریت هتل «آتلانتیک» می‌شود. داریوش مهرجویی در بیست سالگلی برای ادامه تحصیل در رشته سینما عازم کالیفرنیا می‌شود.. بعدها سینما را رها و به فراگیری فلسفه می‌پردازد و در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه «UCLI» لس آنجلس لیسانس فلسفه دریافت می‌کند. داریوش مهرجویی هم‌زمان با فارغ‌التحصیلی سردبیری نشریه «پارس» ریوریوسی لس آنجلس را برعهده گرفت و یک سال بعد به همراه رفیقش «مصطفی عالمیان» به ایران بازگشتند. تصمیمشان بر این بود در بدو ورود به طور مشترک فیلم‌نامه‌ای با عنوان «شیرین و فرهاد» را به مرحله تولید برسانند. اما با مخالفت دولت وقت ساخت این پروژه برای همیشه ناکام ماند. هفت ماه پس از بازگشت، با رایزنی و تلاش‌های فراوان مهرجویی که بی‌هیچ تجربه‌ای با تکیه بر جسارت و شور جوانی همه جا خود را کارگردان معرفی کرده بود، موفق شد، رضایت یکی از دفاتر فیلم‌سازی تهران را جلب کند و اولین فیلم خود «الماس ۳۳» را در سال ۱۳۶۴ به مرحله تولید برساند. «الماس ۳۳» که قصه‌ای شبیه همان فیلم فارسی‌های رایج آن زمان را داشت. پروژه‌ای بسیار پر هزینه بود، که نهایتا «رضا فاضلی»، «آقای حی» از تجار بنام بازار و «منتخب» رییس سینما و استدیو «پلازا» هر سه به طور مشترک تهیه‌کنندگی این فیلم را عهده‌دار شدند. آن‌ها با اندیشیدن تدبیری برای بازگشت بودجه مهرجویی را مجبور به تبدیل نسخه‌ی صد دقیقه‌ای فیلم‌نامه به نسخه‌ی دو نیم ساعته برای اکران در سیستم سینمای هند کردند. او که از این تدبیر بسیار آشفته و عصبانی بود. نهایتا فیلم اولش را با دو خروجی تدوین، یکی ایرانی و دیگری برای سینمای هند آماده نمایش کرد. این فیلم پر هزینه که در گیشه با شکست مواجه شد مهرجویی را دلسرد مایوس و حیرت زده کرد که برای ادامه مسیر چه باید بکند. بعد ها با همکاری دوست و آشنای قدیمی اش «غلام حسین ساعدی» فیلم نامه ای با عنوان «گاو» نوشت، که برداشتی از یکی از داستان های کوتاه مجموعه «عزاداران بیل» ساعدی بود. او که خود دانش آموخته فلسفه بود در فیلم نامه گاو که یک جور مفهوم به هم پیوستن عاشق و معشوق و تداخل آنها و بیرون زدن گاو از وجود مش حسن در داستان است، نظرش رابه شدت جلب خود کرد این تم دقیقا راست کارش بود با تلاش و تجربه اندوزی های بسیاری که از فیلم اولش داشت موفق به ساخت آن شد. اکران «گاو» در سال ۱۳۴۸ نگاه ها را متوجه سینمای ایران کرد و به موج نوی سینمای ایران شکل داد. جایزه منتقدان بین المللی سی و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز و بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران در رای گیری منتقدان سینمایی در سال های ۱۳۵۱، ۱۳۶۷، ۱۳۷۸ سینما را متوجه ظهور فیلم ساز مهم و بزرگی کرد. مهرجویی براساس نتایج یک نظر سنجی در سال ۱۳۸۳ با آفریدن هفت شخصیت بیشترین شخصیت سینمایی ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده است، که شخصیت هامون با فیلمی به همین عنوان ماندگار ترین شخصیت تاریخ سینمای ایران نامیده شده است. فیلم های بعدی او «اجاره نشین ها»، «بانو»، «پری»، «لیلا» و بسیاری دیگر روز به روز به اعتبار سینمای ایران و مهرجویی افزود و جوایز بی شماری را از جشنواره های بین المللی برای سینمای ایران به ارمغان آوردند. وی پس از انقلاب برای مدتی از ایران به فرانسه مهاجرت کرد ولی چندی بعد بازگشت و به طور متمرکز به فیلم سازی پرداخت. مهرجویی از همسر اول خود «فریال جواهریان» که از مهندسین معمار بنام ایران بود جدا شد و سال ها بعد با «وحیده محمدی فر» فیلم نامه نویس سینما ازدواج کرد. در طی سال های متمادی فعالیت او در سینما، چندین اثرش توقیف و موفق به اکران نشد. این فیلم ساز کم نظیر و معتبر در کنار تمام آثار فاخر به امور نویسندگی رمان و ترجمه هم پرداخت تا کنون بیش از ده کتاب را به عرصه نشر رسانده است. عناوینی چون «جهان هولوگرافیک» اثر(مایکل تالبوت)، «آوازه خوان طاس و درس» اثر (اوژن یونسکو)، «در خرابات مغان» و «به خاطریک فیلم بلند لعنتی» به قلم او ترجمه و نگارش شده اند. او همواره یکی از فیلم سازان مطرح معتبر و پر کار سینما به حساب می آید.

جوایز داریوش مهرجویی
جوایز داریوش مهرجویی
جوایز داریوش مهرجویی
داریوش مهرجویی در جشنواره های مختلف 42 بار کاندید شده و 14 بار برنده اطلاعات بیشتر
امتیاز فیلم نقش میزان فروش تولید
6.7
1394
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
7.0
1392
6.9
1391
7.0
1390
5.4
1388
6.9
1382
7.1
1380
5.3
1378
7.0
1376
7.3
1375
7.2
1373
7.1
1371
7.8
1368
7.0
1366
6.7
1348
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
7.0
1392
6.9
1391
7.0
1390
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
5.4
1388
5.3
1388
6.9
1385
7.1
1380
5.3
1378
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
5.4
1388
5.3
1388
6.9
1385
5.3
1378
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
5.4
1388
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
7.1
1380
7.8
1365
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
0.0
1387
0.0
1382
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
7.0
1390
اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این شخص کمک کنید به روز رسانی اطلاعات فیلم ها و سریال های داریوش مهرجویی

آخرین مشارکت های کاربران