The Good, the Bad & the Corny (2017) on IMDb

خوب، بد، جلف (1395)

The Good, the Bad, the Corny

  • فیلم سینمایی
110 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
تاریخ اکران: 1395/11/27

این فیلم کمدی داستان یک کارگردان سینمای هنری را روایت می‌کند که از طرف تهیه‌کننده تحت فشار است. تهیه‌کننده برای ساخته شدن فیلمش قصد دارد دو بازیگر سینمای تجاری را دعوت به همکاری کند. این در حالی‌ست که از نظر کارگردان، دو گزینه‌ی مورد نظر تهیه‌کننده، جزو بدترین انتخاب‌ها هستند.

این فیلم کمدی داستان یک کارگردان سینمای هنری را روایت می‌کند که از طرف تهیه‌کننده تحت فشار است. تهیه‌کننده برای ساخته شدن فیلمش قصد دارد دو بازیگر سینمای تجاری را دعوت به همکاری کند. این در حالی‌ست که از نظر کارگردان، دو گزینه‌ی مورد نظر تهیه‌کننده، جزو بدترین انتخاب‌ها هستند.

جوایز فیلم سینمایی خوب، بد، جلف | The Good, the Bad, the Corny
جوایز فیلم سینمایی خوب، بد، جلف | The Good, the Bad, the Corny
جوایز فیلم سینمایی خوب، بد، جلف | The Good, the Bad, the Corny
فیلم سینمایی خوب، بد، جلف | The Good, the Bad, the Corny در جشنواره های مختلف 8 بار کاندید شده اطلاعات بیشتر

خوب بد جلف تر

خوب بد زشت یا خوب بد جلف فرقی نمیکند وقتی پیمان قاسمخانی نویسنده صاحب نام در عرصه کمدی بار دیگر پا را از اقتباس فراتر گذاشته و به نوعی سعی به تقلید از سوژه های در خور هالیوودی دارد این بدین معناست که اولین پروژه ساخته شده وی در همه زمینه ها راه های شناخته شده و پر تکرار پروژه های هالیوودی را طی میکند پروژه هایی که اگر مسیر جدی خود را طی میکرد برای فضای جامعه فعلی خارج از معنا میبود لذا قاسمخانی میداند برای معنا دار کردن این موضوعات نیاز به چاشنی طنز و بزرگترین المان ان یعنی اغراق میباشد میتوان اینگونه به عرض رساند که زمینه این خنده توسط تماشاچی به طور کل از چند موضوع فراهم میگردد اولین موضوع و مهمترین موضوع سینما و تجربه حضور جمعی میباشد بدین صورت که اگر این فیلم هر جای دیگر غیر از فضای سینما و به صورت انفرادی یا نهایتا خانوادگی اتفاق میافتاد شاید ان تاثیر مطلوب در بحث القای کمدی را برای مخاطب نداشت پس قرار گیری مخاطب روی صندلی های سینما و تماشای ان در سالن تاریک قطعا میتواند به عنوان یک المان موثر جهت القای کمدی و نهایتا خنده توسط تماشاچی قلمداد گردد موضوع دوم آشنایی مخاطب با فضای شناخته شده فیلم های هالیوودیست به عبارت دیگر با فراگیر شدن فیلم های خارجی ولو به صورت قاچاق ،مخاطب امروز میتواند با یک گریز ساده از نبض فیلم های ان طرف آب با خبر باشد و همین موضوع سبب فهم و درک بهتر اثر میگردد لذا مهمترین هدف قاسمخانی یعنی خلق حماسه بزرگ لبخند و خنده آسانتر محقق میگردد موضوع سوم تکرار در شیوه ارائه کمدی در سینما میباشد بدین صورت که در دنیای سینما کمتر فیلمی را در زمینه کمدی میتوانیم شاهد باشیم که راه پر تکرار کمدی های پیشین و مطرح را طی نکرده باشد به عبارت دیگر کارگردانان دنیای امروز سینما با بهره گیری از فضاهای مشابه که امتحان خود را بار ها و بارها پس داده اند سعی به القای کمدی و طنز دارند قاسمخانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و راه شناخته شده کمدی هایی مثل لورل هاردی و... را طی کرده است اما باید توجه داشت که این شاخه از کمدی برپایه تضاد در ویژگی های فردی دو کاراکتر اتفاق میافتد یعنی علیرغم خنگی ذاتی لورل و هاردی اما هاردی در نگاه تماشاچی فردی عاقل تر قلمداد میگشت لذا همین تضاد سبب زمینه چینی بستری برای القای بحث کمدی فیلم میگشت به طور کل این دست کمدی در چند شاخه شکل میگیرد ۱-عاقل و ابله ۲-ابله و ابله تر پس غیر از بحث اغراق ،حضور المان تضاد نیز میتواند در تحقق بحث کمیک فیلم موثر باشد قاسمخانی در پروژه پیش رو هر انچه در مخیله خود داشته است رو کرده است بدین معنا که کمدی وی ترکیبی از کمدی کلاسیک و مدرن حال حاضر سینما میباشد یکی از موضوعاتی که در این فیلم سبب تحقق هر چه بیشتر کمدی گشته است دیالوگ نویسی خوب میباشد و جالب انکه خود این نوع دیالوگ نویسی نیز تحت تاثیر تضاد حاکم در اتمسفر فیلم میباشد به عبارت دیگر فیلم در مرزی مابین هالیوود و سینمای ایران حرکت میکند که همین امر دست کارگردان را باز گذاشته تا بارها و بارها با تغییر فضا یا حضور چندین کاراکتر از دو دنیای حاضر در فیلم و به نوعی چینش انها مقابل یکدیگر کمدی را به اوج خود برساند یکی دیگر از موضوعات جذاب پروژه قاسمخانی بهره گیری از شخصیت های کاملا رئال و به نوعی شناخته شده میباشد اینکه با همین فریب ساده قاسمخانی سعی دارد به نوعی از بحث شخصیت پردازی که یک موضوع مهم در هر فیلم جهت افزایش میزان والیوم درگیری مخاطب به شمار میاید فرار کرده باشد یعنی تماشاچی به سبب شناختن کاراکتر های حاضر در پروژه بعد از همذات پنداری خود را در نزدیکترین فاصله با کاراکتر ها قرار میدهد با این حال همه چی خوب پیش میرود تا وقتی که مخاطب با یک داستان به شدت پیش پا افتاده رو به رو میشود و همین امر سبب میگردد با پیشروی قصه ارام ارام مخاطب بعد از چند خنده پیاپی نسبت به فیلم احساس خستگی کند پژمان جمشیدی و سام درخشانی در بحث شخصیت پردازی به نوعی ادامه دهنده راه پروژه موفق پژمان میباشند پروژه ای که زمان پخش از شبکه رسمی جمهوری اسلامی بازخورد خوب و مثبت مردم را در بر داشت این دو بازیگر که از بده بستان خوب در بازی با هم برخوردارند سعی به القای کمدی از میان لایه های از هم گسیخته و پاره شده موضوعی فیلم دارند اما نکته ای که به عقیده من ضربه مهلکی به بدنه کمیک فیلم وارد میکند برابری این دو شخصیت از جهت میزان ابله بودن میباشد بدین معنا که نمیتوان هیچگونه برتری یکی نسبت به دیگری را در این فیلم احساس کرد ضمن اینکه باید این موضوع هم در نظر داشت که کاراکتر ها در هر سه شاخه کلامی و اکت عملکرد نسبتا خوبی دارند اما میتوان اینگونه به عرض رساند که اکت بازیگر ها تماما در خدمت موقعیت های ساخته شده میباشد بدین معنا که اگر موقعیت ها کمی از درصد کمیکشان کم میشد قطعا این موضوع در اکت پژمان و سام هم تاثیر داشت ساده شدش در کمتر سکانسی شاهد اکت کمدی کاراکتر ها به شیوه مستقل و غیر موضوعی میباشیم شیوه ارائه اکت مستقل را میتوان در عملکرد کمدین های موفقی همچون مستر بین (روان اتکینسون)یا جیم کری شاهد بود این موضوع به نوعی در کارهای سولو پرفورمنس درخشش مشهود تری دارد تضاد اصلی پروژه با ورود سرگرد شادمان با بازی حمید فرخ نژاد اغاز میشود این دقیقا همان قسمتی از پروژه است که قاسمخانی یک سرگرد جدی و کاملا متعهد از دنیای پلیسی ایران امروز در تقابل دو جوان سرخوش و عاشق و شیفته سینمای هالیوود قرار میدهد از اینجا به بعد قاسمخانی سعی به تشریح و بزرگنمایی هر چه بیشتر این تضاد دارد پارامتر بعدی که لازم میدانم در موردش صحبت کنم بحث موسیقی است به عبارت دیگر تلفیق موسیقی با پلان های اکشن اسلو موشن ضرب و شتم افراد همگی دلالت بر پر رنگ نمودن تضاد حاکم در فیلم دارد این بدین معناست که قاسمخانی زمانیکه در میابد از مامور جدی و متعهد خود نمیتواند هیچ بار کمدی بیرون کشد دست به دامن عوامل خارج از فیلم یعنی موسیقی میشود جالب ان است که وی در مورد این موضوع هم بسیار هوشمندانه عمل کرده است و با قرار دادن یک دی جی در فضای موضوعی قصه سعی به تفهیم این موضوع دارد که موسیقی به صورت کاملا موضوعی و در فضای فیلم نواخته شده و به صورت افکت صوتی نمیباشد در ادامه میبینیم که قاسمخانی در بحث شوخی با شخصیت های شناخته شده در سینما پارا از دو شخصیت فرا تر گذاشته و اینبار با دو شخصیت پیشکسوت سینما شوخی میکند مجید مظفری و جناب اقای رویگری دو بازیگر سرشناسی هستند که هدف تیر آقای قاسمخانی قرار گرفته اند و باز همان شخصیت پردازی پیشین مخاطب از انها و تضاد حادث شده فیلم سبب بروز فعل خندیدن توسط تماشاچی میگردد به عبارت دیگر میتوان اینطور بیان کرد که در بخش های زیادی از فیلم شاهد این موضوع هستیم که بار کمدی فیلم صفر تا صدش متعلق به خود فیلم نیست بلکه تماشاچی ان را در جایی خارج از فیلم پیدا کرده و میخندد یکی دیگر از مواردی که قاسمخانی از ان به عنوان یک پارامتر به شدت کمدی بهره برده است حضور موثر غافلگیری به شیوه شناخته شده اش میباشد که در این موضوع به عقیده من موفق عمل کرده است اساسا شوک یا سکته در فیلم به شرط عدم انفصال موضوعی میتوان خود سبب ایجاد تضاد بین قبل و بعد و بروز فعل خندیدن گردد در پایان و جمع بندی باید عرض کنم پروژه ابتدایی پیمان قاسمخانی در مقام کارگردان بسیار هوشمندانه و با حفظ فاصله از خط قرمز ممیزی حرکت کرده و به عبارت دیگر در گروه کمدی سبکی جا میگیرد که قطعا ارزش تماشا دارد


يك كمدي متفاوت و خوش ساخت

بعد از سن پترزبورگ خيلي وقت بود كه منتظر يه كار سينمايي از پيمان قاسم خاني بودم و وقتي شنيدم خوب بد جلف رو اينبار “كارگرداني“ خواهد كرد اشتياقم براي ديدن فيلم چند برابر شد، بعد از ديدن فيلم فهميدم كه اون اشتياق خيلي بي جا هم نبوده! يه كمدي خوش ساخت با طنزي از جنس موميايي 3 و سري هاي Naked Gun اونهم با ادويه پيمان قاسم خاني، تركيب جالبي شد خلاصه


کمدی دلچسب و بامزه

بازی سام درخشانی و پژمان جمشیدی یکی از نقاط مثبت فیلم بود.و تونسته بودن خیلی راحت و بدون زور زدن مخاطب رو با خودشون و داستان همراه کنن.و البته بازی آزاده صمدی هم در جای خودش خیلی خوب بود.

سایر اطلاعات فیلم خوب، بد، جلف

اطلاعات کمپانی ها
پخش‌کننده:

هدایت فیلم

گیشه
میزان فروش:

16,287,956,000 تومان

حاشیه ها
  • این فیلم نخستین فیلم پیمان قاسم‌خانی در مقام کارگردان است.

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

110 دقیقه

رنگ:

رنگی

داستان

این فیلم کمدی داستان یک کارگردان سینمای هنری را روایت می‌کند که از طرف تهیه‌کننده تحت فشار است. تهیه‌کننده برای ساخته شدن فیلمش قصد دارد دو بازیگر سینمای تجاری را دعوت به همکاری کند. این در حالی‌ست که از نظر کارگردان، دو گزینه‌ی مورد نظر تهیه‌کننده، جزو بدترین انتخاب‌ها هستند.

ژانرها
اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل فیلم سینمایی خوب، بد، جلف | The Good, the Bad, the Corny

آخرین مشارکت های کاربران