بیوگرافی کامل محمود کلاری

متولد: 30 اسفند 1329
در: ایران ، تهران ، تهران

متن کامل بیوگرافی محمود کلاری

سال ۱۳۳۰ محمود، در خانواده‌‌ی کلاری که ساکن تهران بودند و هیچ گرایشی به فعالیت در زمینه‌های هنری نداشتند، متولد شد. پس از گذراندن دوران دبستان و راهنمایی به مدت دو سال به هنرستان موسیقی رفت،‌ اما با مخالفت مداوم پدر نهایتا مجبور به ترک هنرستان و بازگشت به دبیرستان برای اخذ مدرک دیپلم شد. در آن دوران مخالفت پدر او را آزرده خاطر کرده بود اما امروزه معتقد است:‌ «حق با پدر بود، مخالفت او باعث شد، سال‌ها بعد وقتی قدرت تشخیص بیشتری پیدا کردم راه درست‌تری را انتخاب کنم، راهی که ابتدا به عکاسی و سپس به سینما ختم شد.» محمود کلاری در سال‌های آغازین دهه ۵۰ درست زمانی که بیست‌ساله شده بود، به صورت تجربی عکاسی می‌کرد و پس از سه سال تمرین و کسب تجربه به شکلی حرفه‌ای به عکاسی برای مطبوعات پرداخت. ذوق به عکاسی و نگاه جست‌وجو‌گرش او را به حقیقتی که عکاسی می‌تواند وجه تالیفی نیز داشته باشد رساند و به تدریج ار قواعد مرسوم عکاسی فاصله گرفت و استعداد خود را در آثارش نمایان کرد. کلاری ۲۵ ساله نخستین نمایشگاه عکس‌هایش را، سال ۱۳۵۵ در دانشگاه تهران با عنوان «حکایت تنهایی آدم» بر پا کرد و مورد توجه بازدیدکنندگان آثارش قرار گرفت؛ همزمان با همین دوره فعالیت در «سینمای آزاد» را نیز آغاز کرد و دو فیلم ۸ میلی‌متری «در راه» و «قفل» حاصل فعالیتش در این دوره است. در ادامه مسیر در اواسط ۱۳۵۵ محمود برای گذراندن یک دوره تخصصی «شناخت و تکنیک عکاسی» راهی نیویورک شد و با به پایان رساندن کلاس‌هایش به استخدام آژانس بین‌المللی عکس خبری «سیگما» در آمد؛ در طول این دوره وی با سفر به کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکیه، هند و ایران به عکاسی پرداخت. اوایل سال ۱۳۶۳ با روی کار آمدن فخرالدین انوار سیاست‌های مدیران سینمایی و فرهنگی تغییر کرد و در همین‌ دوره کلاری که صاحب آوازه‌ای عکاسی در میان سینماگران شده ‌بود از طرف بنیاد سینمایی فارابی برای عکاسی از فیلم «شهر موش‌ها» به کارگردانی مرضیه برومند به کار دعوت شد، ماجرا بر این قرار بود که محمود باید از این فیلم عکس‌هایی برای یک کتاب مصور می‌گرفت، اما عکاسی این کار به دلیل طولانی شدن دوره تولید این فیلم نیمه‌کاره رها شد و متعاقبا کتابی نیز به چاپ نرسید؛ اما این اتفاق به ظاهر ناموفق باعث آشنایی و حضور کلاری در سینما شد. فصل دوم زندگی پربار و هنری محمود کلاری در پی آشنایی‌اش در فارابی با مسعود جعفری جوزانی رقم خورد و یک‌ سال پس از شهر موش‌ها این‌ بار جوزانی از او دعوت کرد تا مسئولیت «کمپوزسیون» عکس‌های نخستین فیلمش «جاده‌های سرد» را بر عهده بگیرد، در حقیقت قرار بود تا با دوربین فیلم‌برداری فیلم را عکاسی کند! کلاری که تا به آن زمان هرگز چشمش را به ویزوز دوربین سی و پنچ میلی متری نچسبانده بود بنا به استرسی که داشت مایل بود از پروژه کناره بگیرد اما جوزانی با دعوت از تورج منصوری به عنوان مدیر فیلم‌برداری به کلاری اطمینان داد تا از پس این کار برمی‌آید. برای نخستین‌‌بار در ایران کلاری چنین مسئولیتی را برعهده گرفته بود، قرار شد نورپردازی و امور فنی را منصوری انجام دهد و آنچه مربوط به کادر،‌ زیبایی شناسی و کمپوزسیون است در حیطه اختیارات کلاری باشد. فیلم‌برداری «جاده‌های سرد» توسط کلاری به پایان رسید و نتیجه بر روی پرده نمایش دیدنی بود،‌ از آن پس کلاری به عنوان فیلم‌بردار وارد سینما شد و به سرعت مراحل پیشرفت را طی کرد. فیلم «روزهای انتظار» ساخت ۱۳۶۶ برای اولین‌ بار کلاری را به عنوان مدیر فیلم‌برداری معرفی کرد و کلاری شکل روایی سینمای مستند را برای فیلم‌برداری این فیلم انتخاب کرد و از نور طبیعی برای نماهای داخلی و خارجی و حتی درون سیاه چادرها بهره برد. او که با استفاده از آیینه و صفحه‌های بازتاب دهنده نور فضاهای داخلی را روشن ‌می‌کرد، این‌بار نیز تجربه‌ای تازه برای سینمای ایران به ارمغان آورد. کلاری پس از یک‌دهه فیلم‌برداری در سینما سال ۱۳۷۵ فیلم «ابر و آفتاب» را کارگردانی کرد و سال ۱۳۷۹ بر اساس فیلم‌نامه‌ای از عباس کیارستمی «رقص با رویا» را نیز به کارنامه کارگردانی‌اش افزود. اینک استاد محمود کلاری ۶۶ ساله با کوله‌باری از تجربیاتی که نیازمند استعداد و جسارت بودند، پس از چهار دهه فعالیت مستمر و به ‌کارگیری نبوغ در فیلم‌برداری سینما، به عنوان سرمایه‌ای بین‌المللی در عرصه تصویر سینمایی بیش از هشتاد عنوان را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده‌اند و کلکسیونی غنی از جوایز داخلی و خارجی را فراهم کرده‌اند. کلاری علاوه بر به تصویر کشیدن انبوهی از آثار سینمایی و همکاری با بسیاری از چهره‌های مطرح و ماندگار فیلم‌سازی ایران، دو فیلم‌بردار نیز برای آینده این سینما تربیت کرده‌است،‌ کوهیار و کامیار کلاری، دست‌پرورده‌های استاد محمود کلاری هستند که این روزها در کنار پدر و گاهی مستقل به فیلم‌برداری در مدیوم سینما مشغولند.

متن کامل بیوگرافی محمود کلاری

سال ۱۳۳۰ محمود، در خانواده‌‌ی کلاری که ساکن تهران بودند و هیچ گرایشی به فعالیت در زمینه‌های هنری نداشتند، متولد شد. پس از گذراندن دوران دبستان و راهنمایی به مدت دو سال به هنرستان موسیقی رفت،‌ اما با مخالفت مداوم پدر نهایتا مجبور به ترک هنرستان و بازگشت به دبیرستان برای اخذ مدرک دیپلم شد. در آن دوران مخالفت پدر او را آزرده خاطر کرده بود اما امروزه معتقد است:‌ «حق با پدر بود، مخالفت او باعث شد، سال‌ها بعد وقتی قدرت تشخیص بیشتری پیدا کردم راه درست‌تری را انتخاب کنم، راهی که ابتدا به عکاسی و سپس به سینما ختم شد.» محمود کلاری در سال‌های آغازین دهه ۵۰ درست زمانی که بیست‌ساله شده بود، به صورت تجربی عکاسی می‌کرد و پس از سه سال تمرین و کسب تجربه به شکلی حرفه‌ای به عکاسی برای مطبوعات پرداخت. ذوق به عکاسی و نگاه جست‌وجو‌گرش او را به حقیقتی که عکاسی می‌تواند وجه تالیفی نیز داشته باشد رساند و به تدریج ار قواعد مرسوم عکاسی فاصله گرفت و استعداد خود را در آثارش نمایان کرد. کلاری ۲۵ ساله نخستین نمایشگاه عکس‌هایش را، سال ۱۳۵۵ در دانشگاه تهران با عنوان «حکایت تنهایی آدم» بر پا کرد و مورد توجه بازدیدکنندگان آثارش قرار گرفت؛ همزمان با همین دوره فعالیت در «سینمای آزاد» را نیز آغاز کرد و دو فیلم ۸ میلی‌متری «در راه» و «قفل» حاصل فعالیتش در این دوره است. در ادامه مسیر در اواسط ۱۳۵۵ محمود برای گذراندن یک دوره تخصصی «شناخت و تکنیک عکاسی» راهی نیویورک شد و با به پایان رساندن کلاس‌هایش به استخدام آژانس بین‌المللی عکس خبری «سیگما» در آمد؛ در طول این دوره وی با سفر به کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکیه، هند و ایران به عکاسی پرداخت. اوایل سال ۱۳۶۳ با روی کار آمدن فخرالدین انوار سیاست‌های مدیران سینمایی و فرهنگی تغییر کرد و در همین‌ دوره کلاری که صاحب آوازه‌ای عکاسی در میان سینماگران شده ‌بود از طرف بنیاد سینمایی فارابی برای عکاسی از فیلم «شهر موش‌ها» به کارگردانی مرضیه برومند به کار دعوت شد، ماجرا بر این قرار بود که محمود باید از این فیلم عکس‌هایی برای یک کتاب مصور می‌گرفت، اما عکاسی این کار به دلیل طولانی شدن دوره تولید این فیلم نیمه‌کاره رها شد و متعاقبا کتابی نیز به چاپ نرسید؛ اما این اتفاق به ظاهر ناموفق باعث آشنایی و حضور کلاری در سینما شد. فصل دوم زندگی پربار و هنری محمود کلاری در پی آشنایی‌اش در فارابی با مسعود جعفری جوزانی رقم خورد و یک‌ سال پس از شهر موش‌ها این‌ بار جوزانی از او دعوت کرد تا مسئولیت «کمپوزسیون» عکس‌های نخستین فیلمش «جاده‌های سرد» را بر عهده بگیرد، در حقیقت قرار بود تا با دوربین فیلم‌برداری فیلم را عکاسی کند! کلاری که تا به آن زمان هرگز چشمش را به ویزوز دوربین سی و پنچ میلی متری نچسبانده بود بنا به استرسی که داشت مایل بود از پروژه کناره بگیرد اما جوزانی با دعوت از تورج منصوری به عنوان مدیر فیلم‌برداری به کلاری اطمینان داد تا از پس این کار برمی‌آید. برای نخستین‌‌بار در ایران کلاری چنین مسئولیتی را برعهده گرفته بود، قرار شد نورپردازی و امور فنی را منصوری انجام دهد و آنچه مربوط به کادر،‌ زیبایی شناسی و کمپوزسیون است در حیطه اختیارات کلاری باشد. فیلم‌برداری «جاده‌های سرد» توسط کلاری به پایان رسید و نتیجه بر روی پرده نمایش دیدنی بود،‌ از آن پس کلاری به عنوان فیلم‌بردار وارد سینما شد و به سرعت مراحل پیشرفت را طی کرد. فیلم «روزهای انتظار» ساخت ۱۳۶۶ برای اولین‌ بار کلاری را به عنوان مدیر فیلم‌برداری معرفی کرد و کلاری شکل روایی سینمای مستند را برای فیلم‌برداری این فیلم انتخاب کرد و از نور طبیعی برای نماهای داخلی و خارجی و حتی درون سیاه چادرها بهره برد. او که با استفاده از آیینه و صفحه‌های بازتاب دهنده نور فضاهای داخلی را روشن ‌می‌کرد، این‌بار نیز تجربه‌ای تازه برای سینمای ایران به ارمغان آورد. کلاری پس از یک‌دهه فیلم‌برداری در سینما سال ۱۳۷۵ فیلم «ابر و آفتاب» را کارگردانی کرد و سال ۱۳۷۹ بر اساس فیلم‌نامه‌ای از عباس کیارستمی «رقص با رویا» را نیز به کارنامه کارگردانی‌اش افزود. اینک استاد محمود کلاری ۶۶ ساله با کوله‌باری از تجربیاتی که نیازمند استعداد و جسارت بودند، پس از چهار دهه فعالیت مستمر و به ‌کارگیری نبوغ در فیلم‌برداری سینما، به عنوان سرمایه‌ای بین‌المللی در عرصه تصویر سینمایی بیش از هشتاد عنوان را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده‌اند و کلکسیونی غنی از جوایز داخلی و خارجی را فراهم کرده‌اند. کلاری علاوه بر به تصویر کشیدن انبوهی از آثار سینمایی و همکاری با بسیاری از چهره‌های مطرح و ماندگار فیلم‌سازی ایران، دو فیلم‌بردار نیز برای آینده این سینما تربیت کرده‌است،‌ کوهیار و کامیار کلاری، دست‌پرورده‌های استاد محمود کلاری هستند که این روزها در کنار پدر و گاهی مستقل به فیلم‌برداری در مدیوم سینما مشغولند.

جوایز محمود کلاری
جوایز محمود کلاری
جوایز محمود کلاری
محمود کلاری در جشنواره های مختلف 37 بار کاندید شده و 10 بار برنده اطلاعات بیشتر
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
7.0
1379
0.0
1375
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
7.0
1379
0.0
1375
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
0.0
صدور پروانه ساخت
7.0
اکران شده
7.0
1396
7.4
1396
7.8
1396
7.3
1396
5.0
1395
7.2
1395
7.1
1394
5.8
1394
7.0
1394
6.7
1393
5.1
1393
6.8
1393
7.0
1392
5.1
1392
7.0
1392
6.4
1391
7.0
1390
7.0
1390
7.2
1390
7.1
1389
5.3
1389
7.0
1389
6.9
1388
7.0
1388
6.9
1388
7.0
1387
7.0
1387
7.0
1386
7.2
1386
7.0
1386
7.2
1385
7.1
1385
7.0
1385
7.0
1385
7.0
1384
6.5
1384
6.8
1383
7.1
1383
7.0
1383
6.9
1382
7.3
1382
7.0
1382
7.2
1381
7.0
1381
7.0
1380
5.4
1380
7.0
1379
5.3
1378
7.0
1378
7.9
1378
6.9
375,000,000 (تومان)
1377
7.0
1377
6.8
1377
0.0
1376
0.0
1375
0.0
1375
7.3
1375
7.6
1374
7.5
1374
7.0
1374
6.9
1373
7.4
1373
7.0
1373
0.0
1373
7.0
1372
5.9
42,000,000 (تومان)
1371
7.1
1371
0.0
1371
7.0
1370
0.0
1370
5.0
1370
7.3
1369
7.5
1369
7.6
1368
7.0
1368
6.9
1368
7.4
1367
7.0
1366
7.3
1365
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
0.0
1373
7.0
1365
0.0
1364
7.0
1364
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
0.0
1371
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
7.1
1364
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
5.3
1364
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
5.8
1370
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
5.8
1370
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
7.1
1383
امتیاز فیلم میزان فروش تولید
5.3
1388
اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این شخص کمک کنید به روز رسانی اطلاعات فیلم ها و سریال های محمود کلاری

آخرین مشارکت های کاربران