ستارخان (1351)

  • فیلم سینمایی
95 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
تاریخ اکران: 1351/12/03
کارگردان: علی حاتمی

سایر اطلاعات فیلم ستارخان

حاشیه ها
  • نمایش فیلم «ستارخان» از ۲۰ بهمن سال ۱۳۵۱ در «درایوین سینمای ونک» با حضور عده‌ای از نمایندگان مجلس، کمیته ارزشیابی فیلم وزارت فرهنگ و هنر و عوامل تولید، طی یک نمایش خصوصی بر پرده رفت و مورد توجه مدعوین قرار گرفت. اما نمایندگان مجلس آن را مخالف مشروطه و مغایر تاریخ آن تلقی کردند. نمایش این فیلم، سر و صدای زیادی را از سینه چاکان مشروطه درآورد، خصوصا آن‌ها که برای پوشاندن نقش فراماسون‌هایی مانند تقی‌زاده‌ها و ملکم‌خان‌ها، و بزرگ‌کردن شخصیت افرادی همچون ستارخان و باقرخان را با عناوین دهان پرکنی همچون سردار و سالار ملی، علم کرده بودند و هیچگونه جسارتی به آنان را نمی‌بخشیدند. گروه کثیری از این دسته را ماسون‌های معروف مجلس شاهی تشکیل می‌دادند که بخشی از تاریخ من‌درآوردی‌شان را خدشه‌دار شده می‌دیدند. اما این فیلم از ۱۳ اسفندماه ۱۳۵۱ در ۱۰ سینمای مرکز و شمال تهران به نمایش عمومی درآمد. که در روز دوم نمایش، مورد غضب مخالفین، مطبوعات و نمایندگان مجلس قرار گرفت. در جلسه غیرعلنی مجلس شورای شاهی مورخ ۱۵ اسفندماه ۱۳۵۱ بیانیه‌ای از سوی عده‌ای از وکلای مجلس قرائت و امضاء شد که در آن، فیلم را کاملا مردود و تحریف علنی تاریخ معاصر به شمار آورده بودند. مفاد این بیانیه به سندیکای هنرمندان نیز کشیده شد و این سندیکا که بیشتر در تیول وابستگان سیاسی/ هنری رژیم پهلوی بود، علی حاتمی را به خاطر «ستارخان» و تحریف تاریخ مورد عتاب و نکوهش قرار داد و حاتمی به خاطر همین برخورد غیرمنصفانه برای همیشه سندیکای هنرمندان را ترک کرد. سرانجام بر اثر جنجال‌های فراوان، کمیته امور سینمایی وزارت فرهنگ و هنر سابق در صبح روز ۱۷ اسفند ماه طی بخشنامه‌ای، پروانه نمایش فیلم را لغو و به استحضار تهیه‌کنندگان رساند و در ۱۹ اسفندماه، فیلم به طور کلی توقیف و از اکران پایین کشیده شد.

  • ارتش در تهیه و در اختیار قراردادن سیاهی لشگر و حتی تهیه آذوقه، کمک شایانی به روند تولید این فیلم نمود که نفوذ تهیه‌کننده در نهادهای کلیدی برای فراهم کردن کمک‌های فوق نقش موثری داشت.

  • برای صحنه‌های نبرد بین مشروطه‌خواهان و قوای دولتی در این فیلم، جلوه‌های ویژه سنگینی پیش‌بینی شد که برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران انجام می‌گرفت. از همین رو تصمیم گرفته شد، «آنتونیو کوریدوری» به عنوان یکی از متخصصان برجسته از ایتالیا دعوت شود.

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

95 دقیقه

اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل فیلم سینمایی ستارخان

آخرین مشارکت های کاربران