A House 41st Street (2016) on IMDb

خانه‌ای در خیابان چهل‌ و‌ یکم (1395)

100 دقیقه ، مناسب برای تمام سنین
تاریخ اکران: 1395/10/22
کارگردان: حمیدرضا قربانی
سوپر استارها: مهناز افشار ، علی مصفا

نخستین ساخته‌ی حمیدرضا قربانی درامی خانوادگی-جنایی‌ست که داستان اختلاف بین دو برادر (علی مصفا و علیرضا کمالی) را روایت می‌کند. با یک چک برگشتی فاجعه‌ای میان دو برادر رخ می‌دهد. این موضوع مادر خانواده (سهیلا رضوی) و دو عروسش (مهناز افشار و سارا بهرامی) را درگیر مسائلی بحرانی می‌‌کند. این فیلم موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مکمل زن از جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شد.

نخستین ساخته‌ی حمیدرضا قربانی درامی خانوادگی-جنایی‌ست که داستان اختلاف بین دو برادر (علی مصفا و علیرضا کمالی) را روایت می‌کند. با یک چک برگشتی فاجعه‌ای میان دو برادر رخ می‌دهد. این موضوع مادر خانواده (سهیلا رضوی) و دو عروسش (مهناز افشار و سارا بهرامی) را درگیر مسائلی بحرانی می‌‌کند. این فیلم موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مکمل زن از جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شد.

جوایز خانه‌ای در خیابان چهل‌ و‌ یکم
جوایز خانه‌ای در خیابان چهل‌ و‌ یکم
جوایز خانه‌ای در خیابان چهل‌ و‌ یکم
خانه‌ای در خیابان چهل‌ و‌ یکم در جشنواره های مختلف 7 بار کاندید شده و 1 بار برنده اطلاعات بیشتر
مهیار محمد ملکی
مهیار محمد ملکی 1396/10/17
4
حادثه در خیابان چهل و یک

همانطور که همه شما عزیزان مستحضر میباشید میخواهیم در این جلسه نقد نگاهی به ساخته حمیدرضا قربانی یعنی خانه ای در خیابان چهل و یکم داشته باشیم لازم به ذکر است فیلمنامه نویس این اثر سرکار خانوم آزیتا ایرایی میباشد با من همراه باشید ساخته حمیدرضا قربانی در همان ابتدا با یک چاشنی انفجاری کار خود را اغاز میکند بمبی که میبایست در بحث محتوا و قصه خیلی پر سرو صدا میبود که نیست به عبارت دیگر این چاشنی انفجاری همان نمایش هول هولکی پرده بحران قصه میباشد پرده ای که قرار است کل قصه بر اساس ان روایت گردد به نوعی میتوان اینطور به عرض رساند که این اثر میتوانست در خوشبینانه ترین حالت یک پروژه خوب و خوش ساخت چهل دقیقه ای باشد اما این اصرار ورزیدن جهت سینمایی کردن پروژه اسیب های فراوانی را به ان وارد اورده است از جمله این اسیب ها میتوان به یکنواخت بودن و ساکن بودن بخش های مختلف فیلم جهت پیشبرد در بحث محتوایی اشاره داشت خانه ای در خیابان چهل و یکم در بحث ایده بسیار موفق ظاهر شده است والبته عمده جذابیت این نوع ایده پردازی در گرو طرح ریزی روابط حاکم در دل قصه میباشد یعنی موضوعی که ایده را جذاب و در خور کرده است قرار گیری کاراکتر ها و روابط بین انها و نسبت انها و به طور کل کنش و واکنش شخصیت ها میباشد بدین ترتیب آزیتا ایرایی فیلمنامه خود را بر این اساس جلو برده است ۱:مرگ برادر توسط برادر ۲:حضور پنج کاراکتر به شدت فعال هم از باب قصه هم از باب نسبت و روابط حاکم بین انها ۳:فرار از قصه و بازی با چینش کاراکتر ها ۴:بازی با قصه شنیده شده قصاص به طور کل میتوان عرض کرد قصه خانه ای در خیابان چهل و یکم با تکیه بر موضوع قصاص روایت پرتکرار سینمای این مرزو بوم میباشد با این تفاوت که آزیتا ایرایی جهت جذاب سازی این اثر از موتور تکان دهنده روابط بهره برده است بر این اساس موضوعی که سبب گیرایی هر چه بیشتر این اثر میگردد فقط روابط میان کاراکتر ها تحت تاثیر موضوع قصاص میباشد سکانس ابتدایی اثر که به شرح کامل قتل برادر توسط برادر میپردازد به شدت غیر فرمیک میباشد این بدین معناست که تمام انچه ما از دید تماشاچی شاهدش میباشیم هیچگونه القای حس از باب گناه یا ناراحتی وجدان یا هر چیز دیگر را به ما نمیرساند به نوعی فیلمنامه نویس اثر سعی داشته بدون هیچ تمهیدات خاصی ما را به نقطه اوج قصه پرتاب کند در حالیکه موارد این چنینی در سینمای امروز با اور تور یا پیش در امد جهت همذات پنداری هر چه بیشتر مخاطب همراه میباشد اگر چه این نوع گریز ها در سینمای امروز وجود داشته و دارد اما معمولا در قالب فلش فوروارد جهت نمایش بخشی از اثر و ایجاد جذابیت در ذهن و روان مخاطب صورت میگیرد موضوعی که ما در خانه ای در خیابان چهل و یکم شاهدش هستیم به نوعی شرح حادثه ای میباشد که هیچ قبلی ندارد و هر چه هست بعد آن میباشد لازم به ذکر است از فاصله زمانی به قتل رسیدن مرتضی کریمی تا بعد مراسم چهلم وی که جامپ کات محسوب میشود ما هیچ نوع دیزالو یا گذر زمان به شکل محسوس و فنی شاهد نیستیم ارام ارام وقتی با ریتم کند و خسته کننده قصه جلو میرویم در میابیم یکی دیگر از پایه ها و ستون های فرو ریخته این اثر عدم توجه به یک شخصیت خاص در دل قصه از باب روایت آن میباشد این بدین معناست که اگر قصه به جای روایت دانای کل به صورت اول شخص از دید هریک از افراد حتی کودکان روایت میگشت قطعا جذابتر و داستانی تر میبود دیالوگ ها به دلیل فوکوس روی یک موضوع خاص (اشاره به تک گره ای بودن قصه )به شدت ضعیف و گاها غیر قابل فهم میباشد ضمن اینکه در بحث شخصیت پردازی برخی شخصیت ها به هیچ عنوان کنش و واکنش منطقی ندارند که همه اینها به ضعف دیالوگ نویسی برمیگردد همانطور که قبلا عرض شد بنای کل قصه بر اساس چالش مرگ برادر توسط برادر میباشد این گره خود به تنهایی به حد زیادی جالب توجه میباشد انهم زمانیکه این چالش به نوعی خانواده و روابط حاکم بین شخصیت ها را تحت تاثیر قرار میدهد منتها نبود عناصر فرمیک مثل موسیقی .بازی خوب .دیالوگ نویسی درخشان .یا حتی تدوین در سایه عدم توجه به محتوا سبب گردید ه که ثمره ان اثر نیمچه ناموفق حمیدرضا قربانی باشد این اثر میتوانست با چند حرکت رو به جلو چه در بحث محتوا چه در بحث فرم چند پله رو به بالا صعود کند که نشد خانه ای در خیابان چهل و یکم به شکل عجیب و گاها خارج از فضای داستانی به اکسپرسیونیسم کودکان یا عواطف و احساسات ان توجه کرده است این موضوع به حدی زیاد است که ما را به فکر وا میدارد شاید فریب کارگردان جهت پرکردن زمان پروژه خود باشد جمع بندی نهایی خانه ای در خیابان چهل و یکم در کل پروسه زمانی ۸۰ دقیقه ای خود تنها در برخی سکانس ها رنگ و بوی قصه به خود میبیند و بقیه سکانس ها به نوعی به صورت تحمیل شده بدون هیچ بار محتوایی یا حتی شخصیت پردازی در دل قصه گنجانده شده تا جاهای خالی فیلم را در بحث زمان پر کند بدین ترتیب میتوان اینطور جمع بندی کرد که ساخته حمید رضا قربانی نمونه بارز یک پایین رفت و سقوط در دنیای سینمایی میباشد که امروز روز درخشش خود را مدیون اثار بزرگانی همچون فرهادی و حاتمی کیا و استاد کیارستمی میداند

سایر اطلاعات فیلم خانه‌ای در خیابان چهل‌ و‌ یکم

اطلاعات کمپانی ها
پخش‌کننده:

موسسه سیمای مهر

گیشه
میزان فروش:

937,200,000 تومان

حاشیه ها
  • قصه‌ی اصلی این فیلم از یک داستان واقعی گرفته شده است.

  • این فیلم در ابتدا «خانه یحیی» نام داشت.

  • این فیلم نخستین تجربه‌ی بلند سینمایی حمیدرضا قربانی در مقام کارگردان است.

اطلاعات تکمیلی
مشخصات فنی
زمان :

100 دقیقه

میکس صدا:

دالبی

رنگ:

رنگی

نسبت تصویر:

16:9

داستان

نخستین ساخته‌ی حمیدرضا قربانی درامی خانوادگی-جنایی‌ست که داستان اختلاف بین دو برادر (علی مصفا و علیرضا کمالی) را روایت می‌کند. با یک چک برگشتی فاجعه‌ای میان دو برادر رخ می‌دهد. این موضوع مادر خانواده (سهیلا رضوی) و دو عروسش (مهناز افشار و سارا بهرامی) را درگیر مسائلی بحرانی می‌‌کند. این فیلم موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مکمل زن از جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شد.

اطلاعات بیشتری دارید؟ ما را در کامل کردن اطلاعات این اثر کمک کنید به روز رسانی اطلاعات، بازیگران و عوامل خانه‌ای در خیابان چهل‌ و‌ یکم

آخرین مشارکت های کاربران